Artikel | 7 minutters læsning
Omnichannel marketing: Sådan lykkes du med din strategi
Artikel | 7 minutters læsning
Omnichannel marketing: Sådan lykkes du med din strategi
Publiceret: 5. januar 2023
I denne artikel:
At integrere flere kanaler i din markedsføringsstrategi er ikke længere blot en mulighed - det er en tilgang, der er nødvendig for at brandet kan opfattes som samlet i dag.
Den praksis kaldes populært omnichannel marketing, som refererer til en virksomheds måde at lave marketing på, så en kunde får én sammenhængende oplevelse uafhængigt af kanal.
I denne guide giver vi dig tips om strategier til at styrke dit brand netop så det bliver mere håndgribeligt at tænke markedsføring på tværs af kanaler.
Definition: Omnichannel marketing
Omnichannel marketing handler om at skabe betingelserne for en positiv kundeoplevelse på tværs af flere kanaler og platforme ud fra et udefrakommende perspektiv.
Målet med strategien er at levere en sammenhængende og konsistent oplevelse til alle, der kommer i kontakt med virksomheden, uanset kanal.
Dette omfatter både den oplevelse, som besøgende møder fysisk (f.eks. i en butik) og digitalt (f.eks. via en hjemmeside).
Virksomheder, der ikke arbejder bevidst med omni-channel marketing, risikerer at blive opfattet som rodede i deres kommunikation.
De går ofte glip af muligheden for at gøre deres dialog med kunderne mere relevant, og de mangler personlige budskaber. Mere om det senere!
Antallet af kanaler, der skal indgå i en omnichannel-strategi, kan variere afhængigt af brandet og målgruppen, men her er nogle eksempler på kanaler, der kan knyttes sammen i en samlet strategi:
- Fysisk butik
- Online butik
- Sociale medier (f.eks. Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn)
De fleste virksomheder kommunikerer i dag via flere digitale platforme, f.eks. deres hjemmeside og sociale medier.
En virksomhed, der mestrer omni-channel-tilgangen, giver en konsistent og sammenhængende oplevelse til alle, der interagerer med virksomheden, uanset hvilken kanal der er tale om.
Kommunikationskanaler som SMS, sociale medier og e-mail kan kombineres for at skabe en helhedsoplevelse for modtageren, da kanalerne styrker hinanden gennem både budskaber og tilgængelighed.
De, der arbejder aktivt med metoden, ved præcis, hvordan og hvornår kunderne har været i kontakt med virksomheden, uanset om det er via Instagram, e-mail eller hjemmesiden.
De ved også, om kunden har gennemført et køb eller er stoppet midtvejs i købsprocessen.
Fordele ved omnichannel marketing
Hvad er fordelene så ved at arbejde og optimere ens omnichannel indsatser?
1) Bedre kundeservice
Ved at være i stand til at være et skridt foran kunden ved at få adgang til interesse, købshistorik og adfærdsanalyse kan du skræddersy din kommunikation til kundens behov og omstændigheder.
2) Mulighed for at formidle et ensartet brand image
Ved at kommunikere konsekvent på tværs af alle kanaler styrker du dit brand image. Dette omfatter tone of voice, (læs mere om det her), værdier og tilbud.
3) Effektiv markedsføring med høj ROI
Når du skræddersyer din kommunikation til modtagerens præferencer og de forskellige stadier i købsrejsen, vil dine budskaber have større effekt og dine aktiviteter vil få en højere ROI.
Omnichannel i praksis
Først og fremmest skal du finde ud af, hvilke sociale mediekanaler din målgruppe bruger i dag.
For at gøre dette skal du analysere, hvad brugerne gør på hver enkelt platform.
- Deler brugerne f.eks. dit indhold på Instagram for at vise, hvilke produkter de ønsker?
- Skriver de om dine tjenester på en blog?
For at kunne udarbejde en effektiv strategi skal du vide, hvordan dine brugere interagerer med dit indhold – på hver enkelt platform.
Gennemgå de sammenhænge, hvor dit brand bliver nævnt i dag ved at søge på Google, tjekke hashtags og tags på dine sociale mediekanaler.
Kig også på de fora, hvor brugerne diskuterer produkter i din branche generelt.
Det vil give dig en bedre idé om, hvor du skal målrette din markedsføring.
Hvis du vil læse mere om, hvordan du udvikler en persona og en klar målgruppe, kan du læse vores artikel her.
Brug en omnichannel marketing-platform
Hvis du vil tage din strategi til det næste niveau, anbefaler vi, at du bruger en omnichannel marketing-platform.
Det er for at kunne formidle personligt tilpasset indhold til dine modtagere.
72 % af forbrugerne i dag interagerer kun med indhold, der er personligt målrettet dem!
Det er måske muligt at skabe personligt indhold til modtagerne via én kanal, men når du arbejder med flere kanaler parallelt, bliver det en udfordring.
Grunden til dette er, at dine kundedata vil være spredt og segmenteret.
En platform som Exponea kan være utrolig nyttig, da den hjælper dig med at samle alle data ét sted.
Værktøjet vil også hjælpe dig med at formulere personlige beskeder, der er skræddersyet til modtagernes foretrukne kanaler.
Implementer et effektivt CRM-system
For at kunne udvikle en effektiv strategi er det essentielt at få oplysninger om modtagernes købscyklus.
Din kommunikation bør være baseret på, hvad de søger, og på hvilket stadie af deres købsrejse de befinder sig.
Et CRM-system vil hjælpe dig med at få et bedre overblik over brugernes interaktioner med dine sociale medier, din e-mailmarkedsføring og dit websted og holde dig løbende opdateret med nye begivenheder.
Oplysningerne kan derefter bruges til at udløse automatiserede udsendelser med tilbud på specifikke produkter, som kunden tidligere har vist interesse for.
Læs mere om CRM-systemer her.
Kombiner e-mail marketing med markedsføring på sociale medier
Både e-mailmarketing og markedsføring på sociale medier er to meget effektive strategier til at udvikle brands, og de to metoder fungerer især godt sammen.
Hvordan det?
Importer dine abonnenter fra din e-mailmarkedsføring til den målgruppe, du ønsker at annoncere til på sociale medier.
Da de allerede har interageret med dig, er de kvalificerede leads for din virksomhed.
Når du importerer deres e-mailadresser til dine sociale mediekanaler, kan du fortsætte med at pleje og uddybe forholdet til disse kundeemner.
Det giver dig mulighed for at lære dem bedre at kende og forstå deres præferencer. Du har også mulighed for at markedsføre nøje udvalgte produkter til dem og give dem en smagsprøve på dine tilbud.
Derudover kan du oprette brugerdefinerede lister på Facebook for at sende skræddersyede beskeder til dine abonnenter.
Det giver dig mulighed for at nå ud på nye måder og fange deres opmærksomhed midt i en samtale.
Hvis du vil lede dine abonnenter til dine sociale medier, kan du også tilføje ikonerne for hver kanal direkte i e-mailen.
Tip!
Hvis du vil lede dine abonnenter til dine sociale medier, kan du også tilføje ikonerne for hver kanal direkte i e-mailen.
På den måde opfordrer du modtagerne til at se mere indhold, produkter, nyheder, anmeldelser og henvise til dine medier.
Det øger ikke kun kendskabet til brandet, men strategien hjælper dig også med at øge rækkevidden af dine kanaler.
Vær konsekvent på tværs af alle kanaler
For at give dine potentielle kunder en problemfri oplevelse skal du opretholde en ensartet tone og kommunikation på tværs af alle kanaler:
- En abonnent læser f.eks. en e-mail fra dig, der fremhæver en igangværende kampagne.
- Abonnenten beslutter sig for at tjekke din Instagram-profil for at få flere oplysninger, men finder intet indhold, der matcher tilbuddet.
- Det får brugeren til at miste interessen og i værste fald tilliden.
For at udvikle en effektiv omnichannel-strategi skal du sikre dig, at alt dit indhold passer sammen, og at dine kanaler er afstemt til at styrke hinandens budskaber.
Din hjemmeside bør også afspejle din markedsføring for at skabe sammenhæng. Den bedste måde at synkronisere din kommunikation på tværs af alle kanaler er at planlægge dine aktiviteter og budskaber på forhånd.
Det giver dig et overblik over din markedsføring og mindsker risikoen for, at et budskab bliver overset på én kanal.
Det sparer også tid og ressourcer og giver dig den fordel, at du kan sprede dine kreative idéer over hele året.
Få mere at vide om, hvordan du planlægger dine markedsføringsaktiviteter strategisk her.
Sammen med dataindsamling giver omnichannel marketing dig store muligheder for at optimere dit salg ved at omfordele ressourcerne og fokusere på de kanaler, der skaber mest værdi.
Så, hvorfor omnichannel?
Hvis du vil skabe en optimal kundeoplevelse, skal du synkronisere din digitale markedsføring med din markedsføring på de sociale medier og det, der sker fysisk i butikken.
Problemfri kommunikation mellem kanalerne forbedrer ikke kun oplevelsen for modtagerne, men styrker også både dit brand og dit budskab.
For at få et så grundigt grundlag som muligt bør du udnytte den indsigt, der genereres af både dine omnichannel- og CRM-værktøjer.
Analyser og optimer dine aktiviteter løbende, og fokuser på de kanaler, der skaber værdi for dig, dit brand og dine kunder.
Det vigtigste er at tage det første skridt for at komme i gang med din omnichannel-strategi.
Start f.eks. med at køre en kampagne synkroniseret på tværs af tre forskellige kanaler. Evaluér resultaterne og kundernes adfærd løbende og optimer derefter.
Det er ikke altid, at den rammer plet i første forsøg, men du skal nok lykkes!
Publiceret: 5. januar 2023
I denne artikel:
At integrere flere kanaler i din markedsføringsstrategi er ikke længere blot en mulighed - det er en tilgang, der er nødvendig for at brandet kan opfattes som samlet i dag.
Den praksis kaldes populært omnichannel marketing, som refererer til en virksomheds måde at lave marketing på, så en kunde får én sammenhængende oplevelse uafhængigt af kanal.
I denne guide giver vi dig tips om strategier til at styrke dit brand netop så det bliver mere håndgribeligt at tænke markedsføring på tværs af kanaler.
Definition: Omnichannel marketing
Omnichannel marketing handler om at skabe betingelserne for en positiv kundeoplevelse på tværs af flere kanaler og platforme ud fra et udefrakommende perspektiv.
Målet med strategien er at levere en sammenhængende og konsistent oplevelse til alle, der kommer i kontakt med virksomheden, uanset kanal.
Dette omfatter både den oplevelse, som besøgende møder fysisk (f.eks. i en butik) og digitalt (f.eks. via en hjemmeside).
Virksomheder, der ikke arbejder bevidst med omni-channel marketing, risikerer at blive opfattet som rodede i deres kommunikation.
De går ofte glip af muligheden for at gøre deres dialog med kunderne mere relevant, og de mangler personlige budskaber. Mere om det senere!
Antallet af kanaler, der skal indgå i en omnichannel-strategi, kan variere afhængigt af brandet og målgruppen, men her er nogle eksempler på kanaler, der kan knyttes sammen i en samlet strategi:
- Fysisk butik
- Online butik
- Sociale medier (f.eks. Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn)
De fleste virksomheder kommunikerer i dag via flere digitale platforme, f.eks. deres hjemmeside og sociale medier.
En virksomhed, der mestrer omni-channel-tilgangen, giver en konsistent og sammenhængende oplevelse til alle, der interagerer med virksomheden, uanset hvilken kanal der er tale om.
Kommunikationskanaler som SMS, sociale medier og e-mail kan kombineres for at skabe en helhedsoplevelse for modtageren, da kanalerne styrker hinanden gennem både budskaber og tilgængelighed.
De, der arbejder aktivt med metoden, ved præcis, hvordan og hvornår kunderne har været i kontakt med virksomheden, uanset om det er via Instagram, e-mail eller hjemmesiden.
De ved også, om kunden har gennemført et køb eller er stoppet midtvejs i købsprocessen.
Fordele ved omnichannel marketing
Hvad er fordelene så ved at arbejde og optimere ens omnichannel indsatser?
1) Bedre kundeservice
Ved at være i stand til at være et skridt foran kunden ved at få adgang til interesse, købshistorik og adfærdsanalyse kan du skræddersy din kommunikation til kundens behov og omstændigheder.
2) Mulighed for at formidle et ensartet brand image
Ved at kommunikere konsekvent på tværs af alle kanaler styrker du dit brand image. Dette omfatter tone of voice, (læs mere om det her), værdier og tilbud.
3) Effektiv markedsføring med høj ROI
Når du skræddersyer din kommunikation til modtagerens præferencer og de forskellige stadier i købsrejsen, vil dine budskaber have større effekt og dine aktiviteter vil få en højere ROI.
Omnichannel i praksis
Først og fremmest skal du finde ud af, hvilke sociale mediekanaler din målgruppe bruger i dag.
For at gøre dette skal du analysere, hvad brugerne gør på hver enkelt platform.
- Deler brugerne f.eks. dit indhold på Instagram for at vise, hvilke produkter de ønsker?
- Skriver de om dine tjenester på en blog?
For at kunne udarbejde en effektiv strategi skal du vide, hvordan dine brugere interagerer med dit indhold – på hver enkelt platform.
Gennemgå de sammenhænge, hvor dit brand bliver nævnt i dag ved at søge på Google, tjekke hashtags og tags på dine sociale mediekanaler.
Kig også på de fora, hvor brugerne diskuterer produkter i din branche generelt.
Det vil give dig en bedre idé om, hvor du skal målrette din markedsføring.
Hvis du vil læse mere om, hvordan du udvikler en persona og en klar målgruppe, kan du læse vores artikel her.
Brug en omnichannel marketing-platform
Hvis du vil tage din strategi til det næste niveau, anbefaler vi, at du bruger en omnichannel marketing-platform.
Det er for at kunne formidle personligt tilpasset indhold til dine modtagere.
72 % af forbrugerne i dag interagerer kun med indhold, der er personligt målrettet dem!
Det er måske muligt at skabe personligt indhold til modtagerne via én kanal, men når du arbejder med flere kanaler parallelt, bliver det en udfordring.
Grunden til dette er, at dine kundedata vil være spredt og segmenteret.
En platform som Exponea kan være utrolig nyttig, da den hjælper dig med at samle alle data ét sted.
Værktøjet vil også hjælpe dig med at formulere personlige beskeder, der er skræddersyet til modtagernes foretrukne kanaler.
Implementer et effektivt CRM-system
For at kunne udvikle en effektiv strategi er det essentielt at få oplysninger om modtagernes købscyklus.
Din kommunikation bør være baseret på, hvad de søger, og på hvilket stadie af deres købsrejse de befinder sig.
Et CRM-system vil hjælpe dig med at få et bedre overblik over brugernes interaktioner med dine sociale medier, din e-mailmarkedsføring og dit websted og holde dig løbende opdateret med nye begivenheder.
Oplysningerne kan derefter bruges til at udløse automatiserede udsendelser med tilbud på specifikke produkter, som kunden tidligere har vist interesse for.
Læs mere om CRM-systemer her.
Kombiner e-mail marketing med markedsføring på sociale medier
Både e-mailmarketing og markedsføring på sociale medier er to meget effektive strategier til at udvikle brands, og de to metoder fungerer især godt sammen.
Hvordan det?
Importer dine abonnenter fra din e-mailmarkedsføring til den målgruppe, du ønsker at annoncere til på sociale medier.
Da de allerede har interageret med dig, er de kvalificerede leads for din virksomhed.
Når du importerer deres e-mailadresser til dine sociale mediekanaler, kan du fortsætte med at pleje og uddybe forholdet til disse kundeemner.
Det giver dig mulighed for at lære dem bedre at kende og forstå deres præferencer. Du har også mulighed for at markedsføre nøje udvalgte produkter til dem og give dem en smagsprøve på dine tilbud.
Derudover kan du oprette brugerdefinerede lister på Facebook for at sende skræddersyede beskeder til dine abonnenter.
Det giver dig mulighed for at nå ud på nye måder og fange deres opmærksomhed midt i en samtale.
Hvis du vil lede dine abonnenter til dine sociale medier, kan du også tilføje ikonerne for hver kanal direkte i e-mailen.
Tip!
Hvis du vil lede dine abonnenter til dine sociale medier, kan du også tilføje ikonerne for hver kanal direkte i e-mailen.
På den måde opfordrer du modtagerne til at se mere indhold, produkter, nyheder, anmeldelser og henvise til dine medier.
Det øger ikke kun kendskabet til brandet, men strategien hjælper dig også med at øge rækkevidden af dine kanaler.
Vær konsekvent på tværs af alle kanaler
For at give dine potentielle kunder en problemfri oplevelse skal du opretholde en ensartet tone og kommunikation på tværs af alle kanaler:
- En abonnent læser f.eks. en e-mail fra dig, der fremhæver en igangværende kampagne.
- Abonnenten beslutter sig for at tjekke din Instagram-profil for at få flere oplysninger, men finder intet indhold, der matcher tilbuddet.
- Det får brugeren til at miste interessen og i værste fald tilliden.
For at udvikle en effektiv omnichannel-strategi skal du sikre dig, at alt dit indhold passer sammen, og at dine kanaler er afstemt til at styrke hinandens budskaber.
Din hjemmeside bør også afspejle din markedsføring for at skabe sammenhæng. Den bedste måde at synkronisere din kommunikation på tværs af alle kanaler er at planlægge dine aktiviteter og budskaber på forhånd.
Det giver dig et overblik over din markedsføring og mindsker risikoen for, at et budskab bliver overset på én kanal.
Det sparer også tid og ressourcer og giver dig den fordel, at du kan sprede dine kreative idéer over hele året.
Få mere at vide om, hvordan du planlægger dine markedsføringsaktiviteter strategisk her.
Sammen med dataindsamling giver omnichannel marketing dig store muligheder for at optimere dit salg ved at omfordele ressourcerne og fokusere på de kanaler, der skaber mest værdi.
Så, hvorfor omnichannel?
Hvis du vil skabe en optimal kundeoplevelse, skal du synkronisere din digitale markedsføring med din markedsføring på de sociale medier og det, der sker fysisk i butikken.
Problemfri kommunikation mellem kanalerne forbedrer ikke kun oplevelsen for modtagerne, men styrker også både dit brand og dit budskab.
For at få et så grundigt grundlag som muligt bør du udnytte den indsigt, der genereres af både dine omnichannel- og CRM-værktøjer.
Analyser og optimer dine aktiviteter løbende, og fokuser på de kanaler, der skaber værdi for dig, dit brand og dine kunder.
Det vigtigste er at tage det første skridt for at komme i gang med din omnichannel-strategi.
Start f.eks. med at køre en kampagne synkroniseret på tværs af tre forskellige kanaler. Evaluér resultaterne og kundernes adfærd løbende og optimer derefter.
Det er ikke altid, at den rammer plet i første forsøg, men du skal nok lykkes!