Styrk dit brand med en unik tone of voice

Tone of voice er den røde tråd for, hvordan dit brand kommunikeres og det, der afspejler din virksomheds identitet. Med andre ord spiller tone of voice en vigtig rolle for, hvordan dit brand bliver opfattet af nuværende samt potentielle kunder. Men hvordan bliver ens tone of voice udformet i praksis, og hvad er vigtigt at overveje, når du anvender det i din kommunikation? Vi giver dig alle de oplysninger, du har brug for, for at få styrket din toine of voice!

Tonens indvirkning på dit brand

Det er din tone of voice, samt virksomhedens visuelle og grafiske profil, der giver dit brand dets personlighed. Sammen repræsenterer de dine værdier, skaber en identitet og fremkalder følelser hos modtagerne. Tonen gennemsyrer alle former for kommunikation, uanset om det er tekst på dit websted, indlæg på sociale medier eller nyhedsbreve. Tonen handler ikke om, hvad du kommunikerer, men om hvordan du kommunikerer det.  

Studier, der analyserer forbrugeradfærd har vist, at 40% af forbrugerne ønsker indhold, der skiller sig ud, 33 % værdsætter mærker, der er unikke, og 32% foretrækker overbevisende historiefortælling. I alle disse strategier spiller tonefald en vigtig rolle. Målet med at designe et brands tone of voice er at være så klar, unik og personlig som muligt. En ensartet tone of voice skaber tillid, genkendelighed og bidrager til et stærkt brand over tid.  

Udformning af tone of voice

Uanset om du er en nystartet eller en etableret virksomhed, skal du først og fremmest arbejde strategisk med udformningen af din tone of voice. Det handler ikke om, hvad der føles cool, trendy eller aktuelt lige nu – det handler om at basere din tone of voice på dit brands formål, værdier og historie. Dette er en langsigtet indsats, da målet er, at dit brand altid skal være relevant og aktuelt for din målgruppe. Det kan du opnå ved at være gennemsigtig, ægte og konsekvent i din kommunikation, hvilket din tone of voice vil hjælpe dig med at være, hvis du fastsætter klare retningslinjer fra starten.

Du bør naturligvis også huske på din målgruppe, når du fastlægger tonen i din virksomhed; hvem taler du til, og hvordan kommunikerer du med dem? Ja, der er meget at tænke over, men vi giver dig 5 tips til at gøre processen lettere, som vi efterfølgende udfolder:

  1. Lad dig inspirere af din forretningsstrategi 
  2. Tilpas din tone til din målgruppe 
  3. Identificer, hvordan dit brand opfattes i dag 
  4. Saml det hele i ét dokument 
  5. Brug guiden i praksis

Start fra bunden

Afhængigt af hvor du befinder dig i din brandingproces, bør du gennemgå din forretningsstrategi og dine mål, da det er på baggrund af grundlaget for din virksomhed, at din tone of voice kan tage form. Gennemgå dine brandværdier, dit formål, din vision og dine langsigtede mål for at få et klart billede af, hvad dit brand står for, og hvordan du ønsker at blive opfattet.

Hvis din virksomhed definerer sig selv som innovativ, vil det lyde anderledes, end hvis du ønsker at definere dig som traditionel. Vil du lægge vægt på at være førstnævnte, sørg da for at inkludere ord, der viser fremtiden, nye idéer og kreative løsninger.

Vis, at du er på forkant, og vær ikke bange for at fremhæve dine stærke sider. Du bør også overveje, om du ønsker at være formel eller bruge talesprog i din tone. Er det i orden at bruge slang og forkortelser? Den måde, du vælger at udtrykke dig selv på, styrker din identitet. Den nemmeste måde at gøre det på er at skrive alle de ord, du kan komme i tanke om, ned, som passer lige netop til dit brand. I forlængelse af det, kan man finde ordenes synonymer, så man har en hel liste med ord, der på hver sin måde repræsenterer dit brand.

Når du har et klart billede af, hvad du står for, og hvordan du ønsker at blive opfattet, er du godt på vej. 

Kommuniker med dit publikum

Tænk over, hvem det er, du vil kommunikere med. Den nemmeste måde at gøre dette på er at definere dine primære og sekundære målgrupper og udvikle klare personas. Det vil give dig et bedre billede af, hvem der vil engagere sig i dit indhold. Personas hjælper dig med at visualisere din målgruppe som en reel person.

Du kan identificere dine typiske kunder ved at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvem er de? Hvor bor de? Hvad laver de til daglig? Hvad er deres interesser? Hvad inspirerer dem? Hvad er deres behov og udfordringer? Hvad er deres motivationer? Få alle svarene ned på papir og ud fra disse oplysninger kan du oprette kategorier af “personer”, som du bør målrette din kommunikation til.

Hvis der f.eks. er forskel på alder eller behov i svarene, kan du forme flere personas i overensstemmelse hermed. To til tre er en god start, men hvis der er for mange, kan det være en udfordring at skabe sammenhæng og fokus i din kommunikation. Klart definerede personas hjælper teamet med at få en fælles forståelse af, hvem modtageren er, hvilket er en forudsætning for en konsekvent kommunikation over tid. 

Identificer, hvordan dit brand opfattes

Tag dig tid til at gennemgå dit eksisterende indhold. Uanset om du har en lang historisk af kommunikation til dit segment eller lige er begyndt at producere indhold, skal du analysere, hvordan dit brand opfattes i dag, og identificere formuleringer, der ikke stemmer overens med den tone of voice, der er designet. Du kan også få hjælp fra eksterne parter for at få nye perspektiver. Gennemgå dit websted, dine sociale medier, dit nyhedsbrev, din blog og andre kanaler, som du kommunikerer regelmæssigt gennem, og som spiller en vigtig rolle for dit brand.

Får du samme opfattelse af dit brand på tværs af alle platforme? Hvis ikke, hvad skal du så ændre? Gennemgå dine valgte ord og begreber, og omformuler de sætninger, der skiller sig ud og ikke passer til din tone. Når du er konsekvent i dine værdiord og valgte begreber, kan du nemt få den tone, du ønsker i dine formuleringer, uanset hvad du ønsker at kommunikere, eller hvor du vil kommunikere.  

Lav en vejledning

Nu hvor du har det grundlæggende på plads, er det en god idé at få alt nedskrevet. Formålet med et samlet dokument er at skabe grundlaget for en fælles tankegang og et sæt retningslinjer for brandkommunikation ved at have et dokument tilgængeligt for alle, der har brug for det i organisationen. Følgende oplysninger skal medtages: 

  • Dine værdimæssige ord. Hvad betyder de for dit brand? 
  • Eksempler på formuleringer, baseret på værdiordene. 
  • En liste over begreber og ord, der skal optræde i dine tekster. 
  • Retningslinjer for, hvad du bør og ikke bør kommunikere – men vigtigst af alt hvordan.  

Tone of voice i praksis? 

Tilføj denne vejledning og gør det til en naturlig del af produktionsprocessen ved f.eks. altid at have dokumentet ved hånden, når du læser korrektur på dit markedsføringsmateriale eller ved at afstemme budskaberne med guiden, før du offentliggør dit indhold. Guiden bliver din højre hånd i forbindelse med brand building og hjælper dig i den rigtige retning, når du designer din kommunikation.

Det er også relevant, når der skal lanceres markedsføringsstrategier og en effektiv introduktion for nye medarbejdere i virksomheden, da det giver et klart billede af brandet og dets retningslinjer. Vejledningen er relevant for alle, der er involveret i enhver form for indholdsproduktion, kundeservice og salg, da tonen skal være ensartet, uanset om det er skriftligt eller mundtligt. Del dokumentet med teamet via f.eks. Google Drev, så alle har adgang til det, når behovet opstår. Vi anbefaler, at dokumentet løbende opdateres, så det altid er relevant for udviklingen af dit brand.


Sigt efter at være så konsekvent og personlig i din tone som muligt for at styrke dit brand, skabe genkendelighed og gennemsigtighed. En klar tone of voice giver modtagerne et klarere billede af dit brand og øger chancerne for at opbygge et forhold til dem. Med andre ord har du alt at vinde ved at differentiere dit brand fra konkurrenterne med en stærk, unik og konsistent stemme.