Sådan forbedrer du din konverteringsrate med stærke content-formater

Af Tim Jensen, Texta

Dine kunder er kommet ind på din hjemmeside. Så langt, så godt – men hvordan får du dem til at konvertere derfra? Det er ikke altid nemt at få besøgende til at blive til kunder, men et godt sted at starte er at optimere dit content, så det leder besøgende hen mod en konvertering. I dette blogindlæg får du derfor en række gode råd til, hvordan du kan øge konverteringsraten på din hjemmeside. 

Hvorfor bruge content marketing?

Der er ikke nogen tvivl om, at godt content kan øge brugeroplevelsen for besøgende, når de besøger din hjemmeside. Og rammer du rigtigt med dit indhold, kan du øge dine chancer for, at de går fra besøgende til betalende kunder. Når du bruger content marketing til at skabe unikt og engagerende indhold for dine modtagere, skaber du værdi for din målgruppe. Hvis du lykkes med at skabe indhold, der passer til dine besøgende, er det en god måde at booste både dine kunders købelyst og deres loyalitet til dit brand.

Content is king

Har du en hjemmeside, er noget af det bedste, du kan gøre at give dine besøgende godt og relevant content, der understøtter de produkter, du forsøger at sælge. Der findes mange forskellige måder, hvorpå du kan levere content til dine besøgende, som de vil sætte pris på. Herunder vil vi præsentere nogle af de stærkeste content-formater, der kan øge dine konverteringsrater.

Kategori- og produkttekster

Hjørnestenen i rigtig meget indhold er tekst, og det udgør en værdifuld måde at sørge for, at indholdet på din hjemmeside fremstår helt skarpt og tilpasset efter lige netop til din målgruppe. Kan du skabe unikke tekster, som er uddybende og forklarende til dine kategorier samt produkter og ydelser, vil det give dig flere fordele, når det kommer til content marketing.  

At anvende tekst på din hjemmeside giver dig mulighed for at arbejde målrettet med søgemaskineoptimering i et content-perspektiv ved at indsætte relevante søgeord, som dine potentielle kunder kan finde dine kategorier og produkter på. Derudover vil gode kategori- og produkttekster også være med til at hjælpe dine kunder på vej mod en købsbeslutning. Hvis de føler, at de får forklaret værdien af produktet eller ydelsen, du sælger, vil købsbeslutningen være lettere for dem. 

Et eksempel fra en hjemmeside kunne være busbooking.dk, der på alle sider har en længere og informativ tekst i bunden af deres kategorier, hvor der står alt information om de forskellige busser, så den besøgende bliver klædt på til at træffe sit valg. Samtidig er Google yderst tilfreds, da teksten har fokus på søgeord og godt indhold. 

Video, video, video…

Hvis et billede siger mere end tusind ord, hvad gør video så? Video er blevet utroligt populært online – og det forstår vi godt. Det udgør nemlig en nem og informativ måde at vise ydelser eller produkt-features frem, hvilket kan være svært at gøre på skrift eller på stillbilleder. Ulempen ved en hjemmeside er, at dine kunder ikke kan få den direkte dialog med personen eller prøve produktet, som de kan i f.eks. en fysisk butik. Video kan, som det visuelle medie, på kort tid oplyse potentielle kunder om alle de smarte features, der er ved et produkt eller en ydelse. Samtidig kan man præsentere sin virksomhed fra bedst mulige vinkel. 

Og brugerne tager rigtig godt imod video. Faktisk viser statistik fra Hubspot, at mængden af video, som brugerne ser online, næsten er fordoblet siden 2018. Så det er bare at komme i gang med at skyde fedt videoindhold til at vise jeres produkter og ydelser frem.  

Tal med dine kunder, og rådgiv dem

Når potentielle kunder besøger din hjemmeside, kan der opstå spørgsmål, som de ikke umiddelbart kan finde svar på, når de kigger på hjemmesiden. Måske du har en mailadresse, et telefonnummer eller en kontaktformular, men du risikerer at miste folk i købsprocessen, hvis de kan få besvaret deres spørgsmål hurtigere andre steder. Derfor bør du overveje at lave en livechatfunktion på din hjemmeside. Det giver de besøgende følelsen af, at de hurtigt kan få svar, og du risikerer ikke, at potentielle kunder mister interessen for at købe, fordi de skal vente på at modtage en mail fra dig.

Call to action

CTA’er, som call to action-knapper ofte forkortes, bør være en essentiel del af det indhold, du har på din hjemmeside. Du bør altid tænke over rejsen for dine besøgende på din hjemmeside og derfra beslutte, hvor de skal ledes hen. Faktisk bør du altid lede dine besøgende videre til en ny side, når de er færdig med indholdet på den side, de er på. Derfor bør der aldrig være ”blindgyder” på dit site. I så fald risikerer du, at de besøgende forlader siden uden at konvertere. CTA kan, hvis det bliver brugt rigtig, både føre til mersalg og loyale, tilbagevendende kunder. 

Gør din hjemmeside levende

En af de rigtig gode metoder til at skabe indhold, som dine besøgende ikke ignorerer, er at tilføje levende elementer til dit site, for eksempel countdowns og gamification. Countdowns er et smart værktøj at bruge, hvis du vil have dine besøgende til at konvertere hurtigt. Countdowns skaber en følelse af, at kunderne skal skynde sig, hvis de vil nå at købe et produkt eller ydelse. Der er flere måder at anvende countdowns på. Det kan for eksempel være en nedtælling til, at en rabat udløber, eller det kan være en nedtælling, hvis der kun er få af de produkter tilbage, som den besøgende kigger på.

Gamification er en anden sjov måde at få engageret dine brugere på og få dem til at konvertere. Som navnet antyder, handler det om at tilføje et spille-/legeelement som indhold på din hjemmeside, hvor der er en mulig gevinst for brugeren. Det kan for eksempel være i form af et digitalt skrabelod eller et hjul, som brugeren kan spinde og på den måde vinde en præmie, gratis fragt eller en rabatkode. 

Lad dine kunder være ambassadører

Der er få ting, som står stærkere på din hjemmeside end anmeldelser fra andre brugere, der er glade for deres køb eller deres købsoplevelse. Du bør derfor, hvis det er muligt, integrere anmeldelser som en del af indholdet på din side. Det skaber troværdighed til det produkt, du gerne vil sælge og til dig som forhandler, hvis potentielle købere kan se, at andre har været glade for at handle hos dig. 


Og hermed er vi ved vejs ende i dette blogindlæg. Der er som sagt næsten ingen grænser for, hvor mange måder du kan vælge at arbejde med content på din hjemmeside på, men vi har her udvalgt nogle af de stærkeste formater, når det handler om at få dine brugere til at konvertere. Vi håber, at du har fået nogle gode tips med på vejen til forskellige content-formater, som du kan bruge på din hjemmeside, så du kan få din konverteringsrate til at stige mod himlen.