Sådan skaber du en strategi til content marketing

Arbejder du med content marketing i dag, men oplever udfordringer med at udgive indhold regelmæssigt, skabe konsistent indhold eller finde et klart formål med dit kreative arbejde? Uden en klar strategi er det nemt at miste overblikket over din kommunikation, og derfor har vi udarbejdet denne vejledning. Læs videre for at få tips til, hvordan du kan skabe en indholdsstrategi, der vil hjælpe din virksomhed med at vokse på lang sigt.

Content marketing er en markedsføringsmetode, der bliver mere og mere almindelig, uanset branche. I dagens digitaliserede verden kan brands nemt møde deres målgruppe i deres hverdag online via denne metode. Uanset om det er sociale medier, podcasts, nyhedsbreve - eller traditionelle kanaler for den sags skyld - har du mulighed for at opbygge dit brand for både potentielle og nuværende kunder gennem indhold, som de finder interessant, lærerigt eller underholdende.

Det kan lyde simpelt at skrive en besked på Instagram en gang imellem eller at lægge nogle links i et nyhedsbrev en gang i kvartalet. Men uden en klar strategi, klare mål og kontinuitet bruger du dine ressourcer uden at opnå resultater. Vidste du, at 60 % af de mest effektive marketingfolk arbejder aktivt med dokumenterede strategier? Lad statistikkerne tale for sig selv. Lad os komme af sted!

Forstå din målgruppe

Først og fremmest skal du få et klart billede af din målgruppe. Dit indhold skal være skræddersyet til dine modtageres præferencer, så hvis du ikke ved, hvor din målgruppe befinder sig, hvilket format de foretrækker at forbruge, eller hvad deres behov er, vil det være en udfordring for dig at formidle tilstrækkeligt interessant indhold. Vi anbefaler, at du altid har dine personas i tankerne, uanset hvilken kanal eller hvilket format du arbejder med. Hvis du endnu ikke har defineret din målgruppe i form af personas, kan du læse mere om det i vores artikel her.

Når du ved, hvem din målgruppe er, er det tid til at grave dybere ned i, hvad de faktisk har brug for, hvad de forventer, og hvad der driver dem. Gennemgå indhold fra konkurrerende aktører i branchen. Hvad skriver de om på deres sociale mediekanaler? Hvilke emner fremhæver de i deres blogindlæg, og hvad er de største overskrifter på deres hjemmesider?

Lad dig inspirere af det indhold, der skaber mest engagement. Hvis du f.eks. arbejder med rekruttering, kan en guide til, hvordan du skriver et sælgende CV eller 5 hurtige tips til jobsamtalen, være et værdifuldt indhold for din jobsøgende målgruppe.

Læs også brugernes kommentarer, og se, om du kan finde mønstre. Hvilket indhold tiltrækker mest engagement, og hvilke spørgsmål er hyppigst stillede? Skriv dine idéer og indsigter ned på et stykke papir, så du kan bruge dem, når du udvikler din langsigtede indholdsplan. Men mere om det senere.

Fastsættelse af mål

Uden et klart mål bliver det svært at vide, om du gør et godt eller mindre godt stykke arbejde. Motivationen for din skabelse bør ligge i formålet. Du udgiver f.eks. et indlæg for at skabe trafik til et bestemt produkt, eller du sponsorerer et indlæg med det formål at få flere potentielle kundeemner til at bestille en konsultation. Ofte har du ikke kun ét mål, men flere, og du kan naturligvis arbejde på disse parallelt og arbejde hen imod det samme mål gennem flere kommunikationskanaler. Lad dine platforme synkronisere og samarbejde.

Hvis du f.eks. ønsker at øge trafikken til dit websted, bør du gennemgå din SEO og samtidig oprette trafikdrevne annoncer på de sociale medier. På den måde vil du både være synlig organisk, når brugere søger efter produkter i dit segment, og synlig i din målgruppes feed via betalt markedsføring. Læs mere om, hvordan du kan arbejde med SEO her og annoncer her.

Udarbejd en indholdsplan

For at undgå spørgsmålstegn omkring produktion uge efter uge eller længere pauser i udgivelsen er du nødt til at udvikle en klar indholdsplan for dine kanaler. En veludformet indholdsplan omfatter følgende trin:

Content pillars

Indholdssøjler, eller indholdskategorier, består normalt af 4-5 emner, som du ønsker at fremhæve regelmæssigt i din kommunikation. Hvis du f.eks. arbejder med rekruttering, kan CV'er, interviews, netværk, kompetenceudvikling og retorik være relevante overskrifter for din indholdsproduktion.

Det kan også handle om dit brand, dine medarbejdere, funktioner eller statistik om din branche. Hvad ønsker du at kommunikere til dine modtagere? Ønsker du at underholde, uddanne eller inspirere? Vælg de kategorier, som du mener er mest relevante for dit brand og dine tjenester.

Kanaler

Skriv de kanaler ned, som du er og/eller ønsker at være aktiv på i fremtiden. F.eks. sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg og podcasts. Du kan også lægge en plan for de kanaler, du ønsker at tilføje i det kommende år, f.eks. en ny kanal på sociale medier.

Plan for publicering

Opret en udgivelsesplan, som omfatter udgivelsesdatoer for kanalerne, formatet og kategorierne. Du bør også præcisere din CTA (call to action) eller formålet med hvert stykke indhold. Det vil gøre det lettere for produktionsholdet, da det vil være klart, hvad der skal produceres, hvorfor og hvornår. Det vil også gøre det lettere for dig at skabe varieret og relevant indhold. Læg din plan f.eks. i et Excel-dokument, som er både overskueligt og nemt at dele med alle i marketingteamet.

Produktion

Når du har din plan klar, er det tid til at begynde at producere dit indhold. Vi anbefaler, at du starter med det "store" indhold først, dvs. artikler, interviews, whitepapers og blogindlæg, der kræver mange oplysninger. Du kan derefter dele dette op i indlæg på sociale medier, videoindhold til din hjemmeside eller podcasts.

Dette indhold hjælper dig også med at styrke din SEO-indsats og dermed øge den organiske trafik til din side. Det er også vigtigt ikke at glemme at inkludere billeder i dine tekster, da statistikker viser, at tekst kombineret med billeder i gennemsnit bliver set 94 % oftere.

Optimer dit indhold

Før du trykker på offentliggørelse, bør du læse korrektur og optimere dit indhold. Dette er for at sikre, at artiklen er letlæselig, og du ønsker, at teksten skal være flydende og klar med interessante overskrifter, indledningstekster og understøttende billeder. Du ønsker også at ligge så højt som muligt i søgemaskinerne. Via Google Keyword Planner kan du finde forslag til nøgleord, der kan forbedre din SEO. Dette er især vigtigt for dine metabeskrivelser og overskrifter. Læs mere om, hvordan du kan optimere den organiske trafik her.

Planlægningsværktøj

Planlægningsværktøjer sparer dig tid, hjælper dig med at arbejde langsigtet og strømliner din arbejdsgang. Afsæt en til to dage hver tredje måned, hvor du planlægger alt det indhold, der skal ud på dine sociale medier. Undersøg nye oplysninger, statistikker, tendenser i branchen og skriv alt ned, hvad der vil ske i din virksomhed i fremtiden. Skal du arbejde på kampagner, lancere et nyt produkt eller indlede et samarbejde?

Få alle de oplysninger, du har brug for til at dække din kommunikation for tre måneder fremadrettet, og spred dem derefter over de kommende uger. Afhængigt af de sociale mediekanaler, du arbejder med, kan du tilpasse valget af dit planlægningsværktøj i overensstemmelse hermed. Værktøjer som Buffer, Planoly og Later kan være behjælpelige, som offentliggør på de mest almindelige sociale medier.

Følg resultaterne

Følg op på dine markedsføringsaktiviteter efterfølgende med statistikker. Analyser, om et emne klarer sig bedre eller dårligere? Hvilket tidspunkt eller hvilken dag er at foretrække? Er der et format, der tiltaler modtagerne mere eller mindre? Der er flere aspekter, der skal overvejes, når det gælder resultater, og ofte kan små justeringer gøre en stor forskel.

Du kan få adgang til de overordnede statistikker på dit websted via Google Analytics og i de enkelte kanaler, du vælger at arbejde med. Saml dataene hver måned, og noter muligheder for forbedringer for hver kanal. Det vil hjælpe dig med at nå ud bedre med din kommunikation og komme tættere på dine overordnede mål fremadrettet.

En velgennemtænkt strategi for indholdsmarkedsføring hjælper dig med at skabe konsekvent, velproduceret og relevant indhold, der skaber værdi for dine modtagere. Ved aktivt at arbejde med formålet og relevansen af dit indhold kan du generere mere trafik til dit website, konvertere flere leads og øge kendskabet til dit brand - planen er skræddersyet til dit brands mål. Det vigtigste er, at du tager dig tid til at udarbejde en velgennemtænkt plan, som kan arbejde hen imod dine langsigtede mål.

Begynd i det små og tilføj flere kanaler efterhånden. Gå hellere efter kvalitet, fremfor kvantitet!

Hvis du kunne lide dette, bør du også læse...

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden. I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for …

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Læs mere »

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for. I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der …

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Læs mere »

Annoncering på sociale medier

Annoncering på sociale medier Gennem annoncering på sociale medier, kan du øge kendskabet til dit brand, skabe mere trafik til din hjemmeside og generere flere leads. Annoncering på sociale medier giver dig mulighed for at oprette målrettede annoncer med et specifikt mål for øje. Vi giver dig de tips, du skal bruge for at komme …

Annoncering på sociale medier Læs mere »