Sådan øger du trafikken til din hjemmeside

Er det en udfordring for dig at generere leads og få potentielle kunder til din hjemmeside? I denne guide giver vi dig konkrete tips til, hvilke metoder du bør arbejde med sideløbende for gradvist at øge trafikken til dit website.  


Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering er en metode, der hjælper dig med at øge din synlighed over for søgemaskinerne og med at komme højere op i søgeresultaterne. Ved at skabe indhold med relevante søgeord og beskrivelser kan du blive synlig for søgemaskinerne og få en højere placering hos brugerne. Hvis du f.eks. sælger skønhedsprodukter online og ved, at dine kunder søger efter bestemte mærker eller produkter som mascara, lipgloss eller solcreme, er det vigtigt, at disse søgeord indgår i indholdet på dit website.  

Jo højere autoritet Google anser dig for at have, jo højere vil du rangere på disse søgeord. Der er forskellige måder at opbygge autoritet på, og link power er en af dem. Hvis du f.eks. har en hel landingsside med produkter fra et bestemt mærke med links fra både interne og eksterne sider, vil du have højere autoritet på det pågældende søgeord, end hvis du kun nævner mærket i en produkttekst. 

Andre faktorer, der har betydning for, hvor højt dit websted rangerer, er, hvor godt det fungerer rent teknisk. Indlæsningstid, mobilvenlighed, URL-struktur og overskrifter vil alle påvirke sidens kvalitetsscore, som igen er vigtig for en høj placering.  Læs vores vejledning her for at lære mere om SEO.

Google Ads

Websites har ofte brug for et ekstra løft for at få gang i salget. Med betalt annoncering kan du nå ud til dine potentielle kunder og fremskynde processen. Google Ads er en af metoderne til at lave betalt annoncering.

Google Ads omfatter display- og søgeannoncering, hvilket betyder, at du betaler for at blive vist i søgeresultaterne for en relevant målgruppe. Det er et godt supplement til din søgemaskineoptimering, som i mange tilfælde kræver mange ressourcer for at give resultater. Fordelen ved denne type annoncering er, at du når ud til relevante og interesserede modtagere ved hjælp af de nøgleord, du har valgt til annoncen. Hvis du sælger skønhedsprodukter, bør du fremhæve de søgeord, som annoncen repræsenterer f.eks. mærket “mac” og produktnavn “læbestift”. Dine resultater kan måles ned til mindste detalje, så du kan spore, hvad der virker, og hvad der ikke virker og optimere i overensstemmelse med resultaterne.

En anden fordel ved Google Ads er, at du kun betaler for klik sammenlignet med en avisannonce, hvor du betaler for placering uden garanti for, at nogen besøger dit websted. Læs mere om Google Ads her.  

Microsoft Advertising

På samme måde kan du annoncere via Microsoft Advertising tidligere kendt som Bing Ads. Microsoft Advertising er en kombination af Big data, automatisering og kunstig intelligens. Microsoft Advertising analyserer adfærd baseret på app-interaktioner og data om hensigten. Det hjælper annoncører med at nå ud til en relevant målgruppe med deres markedsføring.  

Ligesom Google Ads er Microsoft Advertising en platform for søgeannoncering. Du betaler kun pr. klik, og annoncen vises i søgemaskineresultaterne, når en bruger søger efter det specifikke søgeord, der matcher dine søgeord for annoncen. Få mere at vide om Microsoft Advertising her

Facebook-annoncer

Du har også mulighed for at fange din målgruppe i deres daglige forbrug af sociale medier. Når du annoncerer på Facebook, har du mulighed for at kommunikere som et indlæg i forbrugerens feed. Igen betaler du kun for klik og har mulighed for at skræddersy målgruppen til din ideelle målgruppe.

Du kan også sætte forskellige mål for dine annoncer. F.eks. ønsker du at øge kendskabet til dit brand, få flere klik eller motivere til køb? Du kan med fordel arbejde på flere kampagner og måle parallelt for at blive klogere på dine modtagere. På alle platforme bestemmer du selv budgettet og den periode, hvor annoncerne skal være aktive. Læs mere om Facebook Ads her.  

Uanset hvilken annoncestrategi du vælger at anvende, skal du forsøge at oprette så relevante annoncer som muligt. Dette gøres ved at matche søgeord med indholdet af annonceteksten og din landingsside. Der skal være en rød tråd gennem alle elementer i din kommunikation. Så vil flere søgninger føre til klik og flere klik vil føre til flere forretninger.  

Sociale medier

Markedsføring via sociale medier har vist sig at være en stor fordel for både nystartede og etablerede virksomheder, da det er en let tilgængelig kanal, der fanger brugerne i deres hverdag. Brands poster i gennemsnit fire indlæg om ugen på Instagram, og et stort antal prioriterer at kommunikere på flere medier. Sociale medier gør det nemt for dig at kommunikere direkte til dit publikum gennem dine indlæg.

Afhængigt af hvilken kanal du er på, er der forskellige funktioner, du kan bruge til at kommunikere og engagere dit publikum. Det kan f.eks. være stories (videoer/billeder, der er synlige i 24 timer) på Instagram, liveudsendelser på Facebook eller spørgeskemaer på LinkedIn. Du kan nemt linke til dit websted via indlæg (dog ikke på Instagram, hvor det er det bedste der) og i historier.

For at opnå optimal effekt kan du opfordrer modtagerne til at klikke sig videre for at benytte sig af et tilbud, et produkt eller en kollektion, som du fremhæver i indlægget. Hvis du gør et godt stykke arbejde og formår at opbygge en relevant og engageret fanskare er du i gang. Dine brugere på de sociale medier kan hjælpe dig og dit brand med at vokse ved at synes godt om, kommentere og dele dit indhold med andre brugere på kanalerne.  

Når du vælger en kanal(er), bør du basere dit valg på det publikum, du ønsker at tiltrække. Hvis du ikke har udviklet klare personas for dit brand, anbefaler vi, at du begynder med det. Læs vores artikel her for at få tips.

Når du ved, hvem du ønsker at nå ud til, kan du matche dem ud fra deres alder, livsstil, medieforbrug og hvordan de foretrækker at modtage information. Foretrækker de levende billeder, billeder, korte eller længere tekster? Det vigtigste er at vælge kanal i forhold til, hvor din målgruppe befinder sig, og at oprette en indholdsplan i overensstemmelse hermed med klare CTA’er (call to action).

Vær synlig gennem brancheorganisationer

For at øge dine chancer for at blive synlig for en relevant målgruppe kan du skabe indhold til hjemmesider inden for forskellige brancheorganisationer. Hvis du f.eks. arbejder som indretningsarkitekt, kan du nå ud til en relevant målgruppe ved at være synlig på f.eks brancheorganisationer inden for design, håndværk og arkitektur.

På denne måde er markedsføringen både ægte og relevant for modtagerne. Læs mere om, hvordan du kan målrette dine digitale annoncer til relevante websteder her.  

Gæsteblogging for at øge din linkbuilding

Linkbuilding-markedsføring handler om at hjælpe dit websted med at øge antallet af relevante links fra eksterne parter. Kort sagt er dette en strategi, der vil øge din placering i søgemaskinerne og dermed din synlighed. Du kan gøre brug af denne strategi ved f.eks. at gæsteblogge. 

Gæsteblogging er en taktik til opbygning af relationer, som igen giver mulighed for at opbygge eksterne links. Bed om at skrive et gæsteindlæg på en anden profils blog, som er relevant for både deres målgruppe og segment. Skab indhold, der repræsenterer dig og dit brands ekspertise og viden inden for segmentet. Indflet dine produkter på en relevant og ægte måde, der vækker modtagernes interesse for at se mere og læse videre.  

Hvis du f.eks. arbejder inden for skønhedssegmentet og skal gæsteblogge for et digitalt modemagasin, kan du fremhæve dine fem bedste produkter og give tips om, hvordan du bruger dem. Du kan også gennemgå dine yndlingsprodukter og sammenligne dem med produkter fra andre mærker. Hvorfor skal folk vælge dine produkter og ikke dine konkurrenters? Hvis du gør et godt stykke arbejde, kan du forvente, at de fleste læsere vil blive inspireret nok til at klikke sig videre til dit websted – via et simpelt link.  

E-mail markedsføring  

E-mail marketing er en effektiv metode til at nå ud til en relevant målgruppe med personlig kommunikation. Marketingautomatisering er en proces, der guider modtagerne gennem forskellige faser af deres individuelle købsrejse.

Hvis dine modtagere har søgt efter produkter eller tjenester på din hjemmeside, men ikke har taget skridtet til at gennemføre et køb, kan du effektivt sende dem påmindelser om de produkter, de har kigget på, eller anbefale nye produkter i samme kategori. Med informative kundedata kan du basere din markedsføring på adfærd, aktivitet, købshistorik og præferencer. Udover personlig og præcis kommunikation hjælper e-mailmarkedsføring dig med at opbygge et dybere forhold til potentielle og nuværende kunder og generere yderligere salg, da de altid er opdateret med nyheder, tilbud og kampagner på dit websted. Læs mere her.  


6 måder at øge trafikken på 

De metoder, vi har nævnt ovenfor, vil hjælpe dig med at få et overblik over din markedsføringsstrategi og øge din trafik gennem flere kanaler, der arbejder parallelt mod det samme mål. Metoderne giver dig mulighed for at fange relevante brugere, der befinder sig på forskellige stadier af købsrejsen, men som har samme behov og interesse for dine produkter/tjenester.

Vi anbefaler, at du overvåger resultaterne løbende via Google Analytics for at evaluere hver enkelt aktivitet. Digital markedsføring er en langsigtet arbejde, som både er i bevægelse og foranderligt, hvilket betyder, at du skal optimere dine aktiviteter undervejs. I mange tilfælde kan små justeringer gøre en stor forskel, uanset om det drejer sig om SEO eller målretning af reklamer. Det vigtigste er at komme i gang, og hvis alle kanaler er nye for dig, anbefaler vi, at du tager et skridt ad gangen og ikke nødvendigvis kickstarter alle kanaler på en gang.