SEO 101. Det du skal vide om søgemaskineoptimering

Har du investeret i en ny hjemmeside og brugt en masse tid og ressourcer på udvikling og design? Forventer du, at potentielle kunder vil finde dig, men finder til din skuffelse ud af, at trafikken er overraskende skuffende? Der er milliarder af søgninger via Google hver dag, hvilket giver både udfordringer og muligheder, når det gælder synligheden af dit website.

For at øge dine chancer for at få trafik til din hjemmeside, er det en god idé at gennemgå din SEO. Det starter selvfølgelig med at have en forståelse for SEO for at kunne optimere den. Det giver vi dig i dette indlæg.

Søgemaskineoptimering, eller SEO som det også kaldes, er en metode, der hjælper dig med at øge synligheden for søgemaskinerne og placere dig højere i søgeresultaterne. I Danmark står Google for 95% af vores søgninger på nettet. Google bruger søgerobotter, der henter oplysninger fra hjemmesider over hele verden, som derefter gemmes i søgemaskinens indeks.

For at sikre, at du får så relevante oplysninger som muligt fra dine søgninger på Google anvendes algoritmerne Hummingbird, Penguin og Panda. Google prioriterer det indhold, der anses for at være mest relevant og af højeste kvalitet for brugerne. Så med kvalitetsindhold, der svarer på det, som din målgruppe søger, har du mulighed for at skabe mere trafik til dit websted. 

Sådan fungerer søgemaskineoptimering

SEO handler om at gøre dit website synligt for søgemaskinerne. Ved at skabe indhold med relevante søgeord og beskrivelser kan du hjælpe algoritmerne med at rangere dit website højere. Hvis du f.eks. driver en blomsterbutik og ved, at dine kunder søger efter blomsterlevering, bryllupsbuketter, afskårne blomster osv., er det vigtigt, at disse søgeord indgår i indholdet på dit websted.

Jo mere autoritet Google vurderer, at du har inden for f.eks. bryllupsbuketter, jo højere vil du ranke på det søgeord. Der er forskellige måder at opbygge autoritet på. Hvis du f.eks. har en hel landingsside på dit website, der besvarer alt, hvad du har brug for at vide om bryllupsbuketter, med links fra både interne og eksterne sider, vil du have højere autoritet på det søgeord, end hvis du kun nævner bryllupsbuketter i en produkttekst.

Andre faktorer, der har betydning for, hvor højt dit website rangerer, er, hvor godt det fungerer teknisk. Indlæsningstid, mobilvenlighed, sikkerhed og interne links vil påvirke sidens kvalitetsscore, som igen er vigtig for en høj placering. 

Titler og metabeskrivelser 

Metatitler og metabeskrivelser er en nem måde at hjælpe Google til bedre at forstå, hvad dit websted indeholder, så start din SEO-optimering her.

Lad os igen forestille os, at du driver en blomsterbutik. Du vil gerne oprette en metatitel, der både fanger dine modtageres interesse og giver dem en god idé om, hvad du tilbyder. For eksempel: Floras Blomsterbutik – Blomsterlevering i København. Titlen fortæller kort om dit brand, dit tilbud og hvor du opererer. Formålet med en metabeskrivelse er at supplere titlen med information og opfordre til handling, hvilket kunne formuleres som: Blomsterbutik, der leverer buketter, planter, afskårne blomster og krukker i hele København. Besøg vores hjemmeside for at se vores blomsterudvalg.

Opret unikke metatitler og metabeskrivelser for alle dine sider. Hvis du bruger de samme beskrivelser til flere sider, risikerer du at blive markeret af Google for “Duplicated content“, hvilket i stedet har en negativ effekt. 

Interne links

Interne links bruges til at forbedre specifikke sider med udvalgte søgeord og til at forbedre brugervenligheden. Formålet med et internt link er at henvise til en anden side på samme websted og kaldes “internt”, fordi domænet for siderne er det samme. Interne links er effektive for SEO, da de hjælper Googles søgerobotter med at forstå sidestrukturen på webstedet. Interne links fremmer og fremhæver de forskellige siders autoritet.

Ud fra et SEO-perspektiv bør du kun linke til de vigtigste landingssider fra hovedmenuen. Undgå at linke til alle sider på hjemmesiden fra forsiden, da det kan gøre det sværere for Google at prioritere indholdet. Landingssider kan derimod linke til underkategorier på webstedet.

Du har også mulighed for at linke videre i din løbende tekst. Men husk, at forsiden har den højeste autoritet i forhold til landingssiderne. Det vigtigste er at tilpasse dine interne links til strukturen på dit site. Formålet er at hjælpe brugerne med at navigere og at styrke landingssiden ud fra et SEO- og rankingperspektiv.

Eksterne links

Hvis du har interessant indhold af høj kvalitet på dit websted, er der større chance for, at andre websteder og sociale platforme vil opdage, anbefale og videresende dit indhold. Øg chancerne for deling ved at gøre det nemt at dele dit indhold, f.eks. med delingsknapper ved siden af dit blogindlæg eller din artikel. Et eksternt link betyder, at et andet websted skaber links, der fører til dit websted. Dette skaber autoritet for dit websted om emnet for det delte indhold, hvilket resulterer i højere placeringer i søgemaskinerne. 

Navngivning af dine billeder og videoer

Noget mange mennesker overser er at navngive deres billeder og videoer på hjemmesiden. Søgemaskinerne kan ikke se, hvad dit visuelle indhold repræsenterer, så du skal tydeliggøre dette med en beskrivelse. Navngiv dit indhold med et par ord, der forklarer, hvad billedet eller videoen kommunikerer, gerne med et af dine søgeord. De rigtige nøgleord kan hjælpe dig med at ranke højere, da søgemaskinerne læser oplysningerne under indekseringen. Sæt en beskrivelse under alt-attributten og sørg for, at filnavnet indeholder den samme tekst. 

Skriv indhold efter en søgeordsanalyse 

Baser dit indhold på din søgeordsanalyse for at tilpasse det til brugernes søgeadfærd. Søgeordsanalysen vil være grundlaget for al din producering af indhold med det formål at øge dit indholds relevans for din målgruppe. Søgeordsanalysen hjælper dig med at identificere de sætninger og søgeudtryk, som dine besøgende bruger, så du bedre kan besvare deres spørgsmål og give dem de oplysninger, de søger.

Du kan bruge Google Keywords Tool til at finde ud af, hvor mange mennesker der søger på et bestemt søgeord. Under Ideer til nøgleord har du også mulighed for at finde relaterede nøgleord, som også kan være værd at bruge i din SEO, og som kan øge placeringen for dine primære nøgleord yderligere. Et andet tip er at lave din søgeordsanalyse manuelt direkte i Google. På den måde får du et klart billede af, hvad dine konkurrenter allerede gør – eller ikke gør. 

Skab klare overskrifter

Alle sider på dit websted bør have et H1-tag. H1 står for hovedoverskriften og efterfølges af H2, H3 og H4 for underoverskrifterne. Hver H1 bør beskrive indholdet af den specifikke side og svare til det vigtigste søgeord. Underoverskrifterne kan bruges til at fremhæve yderligere nøgleord, der er relevante for emnet og beskrive sektioner af siden. Taggene er med til at gøre indholdet af dit websted klarere for søgemaskinerne. 

Minimer indlæsningstiden

En kort indlæsningstid er vigtig for både besøgende og kvalitetsindeksering. Vidste du, at besøgende ofte forlader en hjemmeside, der tager mere end tre sekunder at indlæse? Der er flere måder, hvorpå du kan forbedre din hjemmesides indlæsningstid. Kontroller dine billeders format og størrelse. JPEG anbefales til større billeder og PNG til enkel grafik som f.eks. et logo, der skal have en gennemsigtig baggrund. Jo større billedstørrelse du bruger, jo længere er indlæsningstiden, og derfor bør billedet ikke være “større” end den størrelse, der vises på websiden.

Brug den rigtige pixelstørrelse fra starten, så undgår du også at skulle skalere billedet ned på siden. Du bør også optimere filstørrelsen på dine billeder, da dette risikerer at sænke hastigheden på dit websted. Brug f.eks. værktøjet tinypng.com til at reducere filstørrelsen uden at påvirke billedstørrelsen. 

404-sider 

Mange hjemmesider har stadig links til gamle undersider, der ikke længere er aktive, f.eks. fra udgåede produkter eller tilbud, der ikke længere er aktuelle. Disse links bør føre den besøgende til såkaldte 404-sider. Af hensyn til sidens kvalitet (og den besøgendes tillid) er det vigtigt, at du omdirigerer til en fungerende side eller fjerner det ødelagte link. 

URL-struktur

Hver af dine sider på hjemmesiden har en unik adresse. Basis-URL’en er den samme som din startside, f.eks. www.florasblomsterbutik.se, som så suppleres med flere beskrivelser, efterhånden som du kommer længere ned i sidestrukturen. En god URL og URL-struktur giver både Google og modtagerne et hint om, hvad siden indeholder, hvilket skaber forudsætninger for at ranke højere i søgemaskinerne. Et eksempel på dette er: florasblomsterbutik.dk/tjenester/bryllupsbutket. Igen er det vigtigt at inkludere relevante søgeord. Undgå at inkludere tal, da det gør det sværere for søgemaskinerne at fortolke indholdet.  


SEO er en langsigtet investering, der vil hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig for din målgruppe, netop når de søger efter flere oplysninger. Trafik fra organiske søgninger konverterer derfor ofte godt sammenlignet med trafik fra f.eks. en displayannonce. Små ændringer i titler, beskrivelser og links kan gøre en stor forskel for resultaterne. Vi anbefaler, at du løbende overvåger, hvordan trafikken til dit websted udvikler sig, og at du undersøger mulighederne for at forbedre strukturen og indholdet af dit websted. Vi håber, du er blevet klædt på til at dykke ned i din SEO og finde de steder, hvor du kan optimere for at din hjemmeside står helt skarp, så den rangerer højere end konkurrenterne!