Artikel | 4 minutters læsning

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Artikel | 4 minutters læsning

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Publiceret: 29. september 2022

I denne artikel:

Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden.

I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for din virksomhed, at du bliver klogere på din trafik.

En hjemmeside bør ikke være i stilstand. Udvikling og optimering spiller en vigtig rolle for, hvor godt det vil fungere i det lange løb. For at forstå, hvad der kan forbedres, kræves indsigt i form af data og analyser. Disse indsigter er primært baseret på brugeradfærd og navigation på hjemmesiden.

Der findes adskillige programmer og værktøjer, som du kan bruge til at analysere din hjemmeside. Det kan være en udfordring at forstå, hvordan de enkelte programmer fungerer, og hvordan de hjælper dig med at forstå brugerdata.

Vi vil gennemgå de mest nyttige værktøjer, som kan integreres med din hjemmeside. Det betyder ikke, at du er nødt til at arbejde med dem alle. Tag udgangspunkt i dine behov, når du gennemlæser værktøjernes funktioner og formål.

Analyseværktøjer til hjemmesider

Analyser din trafik med Google Analytics

Google Analytics er et af de mest almindelige værktøjer til at analysere trafik på websites. Analytics giver dig svar på, hvor dine besøgende kommer fra, hvordan de navigerer, og hvilke sider de er på, når de forlader din hjemmeside.

Via Google Analytics kan du udarbejde rapporter med fokus på følgende:

Målgruppe

I Google Analytics kan du finde detaljerede oplysninger om dine brugere: statistik i form af antal brugere pr. måned, besøgsvarighed og hvor mange sider de i gennemsnit besøger, for at give et par eksempler.

Adfærd

Her kan du se, hvordan brugerne navigerer på din hjemmeside, hvilke sider de besøger, og hvilke Call-To-Actions de følger. Brug dataene, når du planlægger at oprette flere sider på din hjemmeside. Derefter får du indsigt i, hvilken struktur der fungerer bedst for dine brugere.

Realtid

Her har du mulighed for at se, hvordan trafikken bevæger sig på din hjemmeside i realtid. Ligesom med målgrupper kan du se, hvilke sider de besøger, hvor de befinder sig geografisk, og hvilken enhed de bruger til at besøge dem.

Hvis du har meget trafik på dit website, kan det være en fordel at opdele oplysningerne om dine besøgende i realtid fra tid til anden, så du ikke går glip af værdifulde detaljer eller mønstre.

Acquisition

Giver dig indsigt i, hvilke kanaler der genererer mest trafik til din hjemmeside. Det kan f.eks. være sociale medier, nyhedsbreve og podcasts. Værktøjet kan give dig mange indsigter, når du skal optimere din strategi for at øge trafikken.

Måske skal du øge dit reklamebudget, sende flere nyhedsbreve eller bruge færre ressourcer på sociale medier. Du kan tilpasse dine markedsføringsaktiviteter efter, hvad der giver de bedste resultater baseret på din målgruppe.

Konverteringer

Dette giver dig indsigt i, hvordan din hjemmeside klarer sig i forhold til dine fastsatte mål. Det kan være alt fra salg til besøgende eller antallet af downloads af et whitepaper.

Værktøjet er nyttigt, når du f.eks. ønsker at følge op på en kampagne, et indlæg eller en CTA. Dataene kan give dig anvisninger på, hvordan du kan forbedre dig.

Genererede en bestemt kampagne et stort salg? Så bør du nok fortsætte i den retning. Fik din seneste vejledning ikke så mange downloads, som du havde forudset? Så bør du ændre overskriften, emnelinjen eller din CTA for at øge chancerne for konvertering.

Denne funktion er nok den vigtigste, da dataene kan gøre en direkte forskel for salget i din virksomhed.

Simpel sporing gennem Tag Manager

Tag Manager er et supplerende værktøj til Google Analytics. Tag Manager hjælper dig med at spore relevant aktivitet på din hjemmeside ved at tilføje tags. Målet er at gøre det nemt at spore aktiviteten på din hjemmeside uden besværet med kodning.

Sporing kan bruges på forskellige måder, f.eks. ved at spore antallet af downloads af et dokument, antallet af klik på en CTA og køb. Tag Manager gør det nemt for dig at spore specifikke mål og optimere efter behov.

Forstå, hvordan din side klarer sig i søgemaskinerne via Search Console

Search Console analyserer, hvor godt din side klarer sig ud fra et SEO-perspektiv. I modsætning til Analytics, som analyserer, hvad der sker på din hjemmeside, analyserer Search Console, hvordan søgemaskinerne opfatter din hjemmeside.

Værktøjet reagerer på forskellige typer af ændringer og advarer dig via meddelelser. Her er nogle eksempler:

  • Værktøjet reagerer på indekseringsproblemer
  • Du modtager opdateringer om, hvor godt din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne
  • Oplysninger om eksterne links
  • Tekniske aspekter, der bør behandles

Analyser organiske resultater via Google Business Profile

Med værktøjet Google Business Profile kan du definere din tilstedeværelse i Googles søgeresultater og din synlighed i Google Maps. Her er det vigtigt at opdatere de oplysninger, som siden viser.

F.eks. hvis du ændrer din adresse, dit telefonnummer eller dine åbningstider. Dine oplysninger på webstedet skal synkroniseres med de oplysninger, du kommunikerer via din Google Business-profilkonto.

Analyser dine brugeres behov via livechat

Et værktøj, der nemt kan integreres på din hjemmeside, er en livechat. Der er en stor fordel ved livechats. Du tilbyder kunden personlig service.

Derudover får du oplysninger om hver enkelt brugers behov og mulige udfordringer. Det kan være spørgsmål om dine tjenester, produkter eller tjenester.

Spørgsmålene kan pege på specifikke muligheder for forbedringer på hjemmesiden. Er der et spørgsmål, som kunderne ofte stiller? Så skal der sandsynligvis præciseres noget på siden, eller forbedre navigationen?

Det er muligt både at indsamle kvantitativt og kvalitativ data gennem livechat, så du kan lære besøgende meget bedre at kende.

Opsummering

Analyseværktøjer hjælper dig med at få en bedre forståelse af, hvem dine besøgende er, hvordan de navigerer, og hvor de måske går på afveje. Med de rigtige data kan du foretage ændringer på din hjemmeside, som ikke kun fører til gladere kunder, men også til flere salg i butikken.

Publiceret: 29. september 2022

I denne artikel:

Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden.

I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for din virksomhed, at du bliver klogere på din trafik.

En hjemmeside bør ikke være i stilstand. Udvikling og optimering spiller en vigtig rolle for, hvor godt det vil fungere i det lange løb. For at forstå, hvad der kan forbedres, kræves indsigt i form af data og analyser. Disse indsigter er primært baseret på brugeradfærd og navigation på hjemmesiden.

Der findes adskillige programmer og værktøjer, som du kan bruge til at analysere din hjemmeside. Det kan være en udfordring at forstå, hvordan de enkelte programmer fungerer, og hvordan de hjælper dig med at forstå brugerdata.

Vi vil gennemgå de mest nyttige værktøjer, som kan integreres med din hjemmeside. Det betyder ikke, at du er nødt til at arbejde med dem alle. Tag udgangspunkt i dine behov, når du gennemlæser værktøjernes funktioner og formål.

Analyseværktøjer til hjemmesider

Analyser din trafik med Google Analytics

Google Analytics er et af de mest almindelige værktøjer til at analysere trafik på websites. Analytics giver dig svar på, hvor dine besøgende kommer fra, hvordan de navigerer, og hvilke sider de er på, når de forlader din hjemmeside.

Via Google Analytics kan du udarbejde rapporter med fokus på følgende:

Målgruppe

I Google Analytics kan du finde detaljerede oplysninger om dine brugere: statistik i form af antal brugere pr. måned, besøgsvarighed og hvor mange sider de i gennemsnit besøger, for at give et par eksempler.

Adfærd

Her kan du se, hvordan brugerne navigerer på din hjemmeside, hvilke sider de besøger, og hvilke Call-To-Actions de følger. Brug dataene, når du planlægger at oprette flere sider på din hjemmeside. Derefter får du indsigt i, hvilken struktur der fungerer bedst for dine brugere.

Realtid

Her har du mulighed for at se, hvordan trafikken bevæger sig på din hjemmeside i realtid. Ligesom med målgrupper kan du se, hvilke sider de besøger, hvor de befinder sig geografisk, og hvilken enhed de bruger til at besøge dem.

Hvis du har meget trafik på dit website, kan det være en fordel at opdele oplysningerne om dine besøgende i realtid fra tid til anden, så du ikke går glip af værdifulde detaljer eller mønstre.

Acquisition

Giver dig indsigt i, hvilke kanaler der genererer mest trafik til din hjemmeside. Det kan f.eks. være sociale medier, nyhedsbreve og podcasts. Værktøjet kan give dig mange indsigter, når du skal optimere din strategi for at øge trafikken.

Måske skal du øge dit reklamebudget, sende flere nyhedsbreve eller bruge færre ressourcer på sociale medier. Du kan tilpasse dine markedsføringsaktiviteter efter, hvad der giver de bedste resultater baseret på din målgruppe.

Konverteringer

Dette giver dig indsigt i, hvordan din hjemmeside klarer sig i forhold til dine fastsatte mål. Det kan være alt fra salg til besøgende eller antallet af downloads af et whitepaper.

Værktøjet er nyttigt, når du f.eks. ønsker at følge op på en kampagne, et indlæg eller en CTA. Dataene kan give dig anvisninger på, hvordan du kan forbedre dig.

Genererede en bestemt kampagne et stort salg? Så bør du nok fortsætte i den retning. Fik din seneste vejledning ikke så mange downloads, som du havde forudset? Så bør du ændre overskriften, emnelinjen eller din CTA for at øge chancerne for konvertering.

Denne funktion er nok den vigtigste, da dataene kan gøre en direkte forskel for salget i din virksomhed.

Simpel sporing gennem Tag Manager

Tag Manager er et supplerende værktøj til Google Analytics. Tag Manager hjælper dig med at spore relevant aktivitet på din hjemmeside ved at tilføje tags. Målet er at gøre det nemt at spore aktiviteten på din hjemmeside uden besværet med kodning.

Sporing kan bruges på forskellige måder, f.eks. ved at spore antallet af downloads af et dokument, antallet af klik på en CTA og køb. Tag Manager gør det nemt for dig at spore specifikke mål og optimere efter behov.

Forstå, hvordan din side klarer sig i søgemaskinerne via Search Console

Search Console analyserer, hvor godt din side klarer sig ud fra et SEO-perspektiv. I modsætning til Analytics, som analyserer, hvad der sker på din hjemmeside, analyserer Search Console, hvordan søgemaskinerne opfatter din hjemmeside.

Værktøjet reagerer på forskellige typer af ændringer og advarer dig via meddelelser. Her er nogle eksempler:

  • Værktøjet reagerer på indekseringsproblemer
  • Du modtager opdateringer om, hvor godt din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne
  • Oplysninger om eksterne links
  • Tekniske aspekter, der bør behandles

Analyser organiske resultater via Google Business Profile

Med værktøjet Google Business Profile kan du definere din tilstedeværelse i Googles søgeresultater og din synlighed i Google Maps. Her er det vigtigt at opdatere de oplysninger, som siden viser.

F.eks. hvis du ændrer din adresse, dit telefonnummer eller dine åbningstider. Dine oplysninger på webstedet skal synkroniseres med de oplysninger, du kommunikerer via din Google Business-profilkonto.

Analyser dine brugeres behov via livechat

Et værktøj, der nemt kan integreres på din hjemmeside, er en livechat. Der er en stor fordel ved livechats. Du tilbyder kunden personlig service.

Derudover får du oplysninger om hver enkelt brugers behov og mulige udfordringer. Det kan være spørgsmål om dine tjenester, produkter eller tjenester.

Spørgsmålene kan pege på specifikke muligheder for forbedringer på hjemmesiden. Er der et spørgsmål, som kunderne ofte stiller? Så skal der sandsynligvis præciseres noget på siden, eller forbedre navigationen?

Det er muligt både at indsamle kvantitativt og kvalitativ data gennem livechat, så du kan lære besøgende meget bedre at kende.

Opsummering

Analyseværktøjer hjælper dig med at få en bedre forståelse af, hvem dine besøgende er, hvordan de navigerer, og hvor de måske går på afveje. Med de rigtige data kan du foretage ændringer på din hjemmeside, som ikke kun fører til gladere kunder, men også til flere salg i butikken.