Artikel | 5 minutters læsning
Det skal du vide, før du opretter en hjemmeside
Artikel | 5 minutters læsning
Det skal du vide, før du opretter en hjemmeside
En optimeret hjemmeside øger ikke kun din online synlighed, trafik og besøgsengagement. Det hjælper dig også med at skabe flere forretningsmuligheder og vokse som virksomhed.
En hjemmeside er en langsigtet investering, og hvis du spiller dine kort rigtigt, vil du overhale dine konkurrenter med hensyn til SEO, navigation og indlæsningstid.
Men hvad skal der til, for at en side bliver en succes? Vores tjekliste giver dig de grundlæggende trin, fra start til slut.
First things first
Det kan lyde både dyrt og ressourcekrævende at bygge en ny hjemmeside. Det er noget, som bør overlades til eksperterne, ikke?
Faktisk har du alle muligheder for at gøre arbejdet selv, hvis du er villig til at bruge lidt tid på det.
Men før du kan kaste dig ud i selve udarbejdelsen af det visuelle indhold og design, er der tre værktøjer, du skal bruge for at komme i gang:
1. Webhosting
Kort fortalt lejer du din hjemmesides plads på internettet via en webhosting-tjeneste.
En hjemmeside er en samling af filer, som skal gemmes på en server, dvs. en webhosting-tjeneste. Når en person besøger din hjemmeside, downloader browseren dine filer for at vise indholdet til de besøgende.
Dette sker naturligt sekund for sekund, og modtagerne kan ikke opfatte processen.
Men uden en "hjemmesidevært" er der ikke plads til at gemme dine filer, hvilket er afgørende for, at du kan opbygge din hjemmeside.
Få mere at vide om, hvordan du registrerer din hosting her.
2. Domæne
Domænet eller domænenavnet er den adresse, der leder brugerne til din webhost.
For eksempel https//www.weply.dk/blog. Her kan du se en fuld URL, hvor www.weply.dk er domænenavnet.
Domænet er adressen på din hjemmeside, mens URL'en fører brugeren hele vejen til en bestemt side på din hjemmeside.
[ Du kan købe dit domænenavn her ]
Ejerskab af et domænenavn sikrer, at brugerne bliver ledt til din hjemmeside og ikke til andres. Andre operatører kan ikke bruge det samme domænenavn som dig.
Domæner fornyes årligt, hvilket betyder, at du skal forny dit domæne, så længe din virksomhed er aktiv. Men bare rolig, du vil få besked, når tiden er inde.
3. Værktøjer til hjemmesiden
Helt konkret hjælper et websiteværktøj med at opbygge og skabe indholdet på din hjemmeside.
Afhængigt af hvilket værktøj du vælger, er der forskellige skabeloner og strukturer for, hvordan du kan opbygge din hjemmeside.
Nogle foretrækker at lave alt fra bunden, mens andre bruger skabeloner til at opbygge sin hjemmeside.
Hvis du er nybegynder, anbefaler vi, at du får en hjælpende hånd, f.eks. ved at bruge Squarespace. Squarespace tilbyder færdige skabeloner, hvor du nemt kan udskifte billeder, tekst, skrifttyper og farver, som kan tilpasses til din brandprofil.
[ Læs mere om Squarespace her ]
Nu har du det grundlæggende på plads, og så kan det sjove begynde - at skabe indhold og design.
Men før du begynder at lege med skabeloner, billeder og iøjnefaldende overskrifter, skal du have en klar plan for, hvad din hjemmeside skal indeholde og hvorfor.
Kom i gang bedst muligt
En vellykket hjemmeside skal have en gennemtænkt struktur, være let at navigere på, indeholde interessante overskrifter, klare opfordringer til handling (CTA) og funktioner, der er skræddersyet til dine mål.
- Hvilket indhold er relevant for brugerne?
- Hvordan kan du skabe betingelser for øget synlighed?
- Hvordan kan du kommunikere dit brand præcist via platformen?
Fokus på målgruppe
Når du udformer din hjemmesides indhold, er det naturligvis vigtigt at have din målgruppe i tankerne.
Hvis dit indhold ikke er relevant for modtagerne, vil der ikke gå mange sekunder, før de vælger at klikke sig videre fra din side.
- Hvad er vigtigt for modtagerne at vide om dig?
- Hvilke behov har de?
- Hvad motiverer dem?
Tilpas dit tonefald, valg af billeder, videoer og overskrifter til målgruppens præferencer.
Hvis du er usikker på, hvem de er, hvad de foretrækker, og hvordan de kommunikerer, skal du lave en målgruppeanalyse og udvikle klare personas.
Det vil hjælpe dig med at få styr på, hvem du ønsker at tiltrække, og hvordan du skal gøre det.
Tænk over formålet
Hvad er formålet med din hjemmeside?
Ønsker du at informere og sprede viden, inspirere eller skabe et behov?
Hvad vil du have brugerne til at gøre på din hjemmeside? Kontakte dig, bestille en tid eller foretage et køb?
Dit formål skal afspejles i strukturen. Overvej, hvilket indhold der vil hjælpe din virksomhed med at nå sine mål.
Struktur
Lav en skitse over, hvordan hjemmesiden skal struktureres.
Hvilke undersider skal medtages i menuafsnittet, hvilke overskrifter skal vises på landingssiden og hvilke CTA'er?
Tænk fra brugerens perspektiv.
Hvad er vigtigt for de besøgende at vide om dig og din service, når de lander på din side.
Antag, at de aldrig har besøgt dig før eller hørt om dine produkter eller din service.
En kort præsentation af dit brand, dine produkter og tjenester er en god start for at opsummere, hvad brugerne kan forvente, og hvorfor de skal læse videre.
Der bør også være en klar opfordring i form af knapper eller registrering efter hver del af siden.
Din vigtigste opgave er at skabe interesse og engagement hos brugerne.
Du ønsker ikke, at de forlader din hjemmeside lige så hurtigt, som de har klikket sig ind på den.
Husk!
Prøv også at skabe en "ensartet variation" på hjemmesiden så meget som muligt. Det vil sige, at du skal skabe et flow mellem sektionerne og kombinere tekst, billede, tekst+billede, tekst+billede, video og citat i en god balance.
Funktioner
Hvilke funktioner ønsker du, at siden skal indeholde?
F.eks. søgefunktioner i menuen, tilmelding til nyhedsbreve, kontaktformularer og dokumenter, der kan downloades.
Mange af funktionerne kan hjælpe dig med at indsamle værdifulde data om dine brugere, f.eks. e-mailadresser, som du kan udnytte ved at kommunikere med dem via flere kanaler.
Hvis du f.eks. tilbyder downloadbare vejledninger til gengæld for en e-mailadresse, eller hvis du præsenterer et tilbud til gengæld for deres kontaktoplysninger, har du alle muligheder for at sende nyheder og tilbud til deres e-mail løbende.
Keywords
En vigtig faktor for, hvor godt din hjemmeside vil klare sig, er, hvor optimeret det er for keywords.
Du kan gøre en stor forskel ved at optimere dine overskrifter, billeder og metabeskrivelser.
Skriv en liste over ord, der beskriver dit indhold og det, du tilbyder, ned. Disse skal du huske på, når du udarbejder dit indhold.
Du kan læse mere om, hvordan du kan arbejde med SEO her.
Inspiration
For at visualisere og skabe en klarere retning for, hvordan din hjemmeside skal se ud visuelt, bør du søge inspiration fra andre interessenter.
Gem de sider, du kan lide, uanset om det er et billede, en skrifttype eller en struktur, så kan du samle elementer, som du derefter kan gøre til din egen version.
Opret f.eks. også et moodboard, så du har det lige foran dig, når du begynder at skabe din side.
Det vigtigste er selvfølgelig, at dit brand og din vision afspejler designet.
For at opsummere ...
En ny eller en optimeret hjemmeside kan give de besøgende en mere moderne og brugervenlig oplevelse, hvilket kan øge deres engagement på siden og i sidste ende føre til flere konverteringer.
Derudover kan en ny hjemmeside være designet til at være mere søgemaskinevenligt, hvilket kan forbedre placeringen i søgeresultaterne. Endelig kan en ny hjemmeside også være mere mobilresponsivt, hvilket er vigtigt, da flere og flere mennesker bruger deres smartphones til at surfe på internettet.
Alle disse faktorer kan bidrage til en stigning i salget for en virksomhed, så måske det er værd at få din side i værkstedet?
En optimeret hjemmeside øger ikke kun din online synlighed, trafik og besøgsengagement. Det hjælper dig også med at skabe flere forretningsmuligheder og vokse som virksomhed.
En hjemmeside er en langsigtet investering, og hvis du spiller dine kort rigtigt, vil du overhale dine konkurrenter med hensyn til SEO, navigation og indlæsningstid.
Men hvad skal der til, for at en side bliver en succes? Vores tjekliste giver dig de grundlæggende trin, fra start til slut.
First things first
Det kan lyde både dyrt og ressourcekrævende at bygge en ny hjemmeside. Det er noget, som bør overlades til eksperterne, ikke?
Faktisk har du alle muligheder for at gøre arbejdet selv, hvis du er villig til at bruge lidt tid på det.
Men før du kan kaste dig ud i selve udarbejdelsen af det visuelle indhold og design, er der tre værktøjer, du skal bruge for at komme i gang:
1. Webhosting
Kort fortalt lejer du din hjemmesides plads på internettet via en webhosting-tjeneste.
En hjemmeside er en samling af filer, som skal gemmes på en server, dvs. en webhosting-tjeneste. Når en person besøger din hjemmeside, downloader browseren dine filer for at vise indholdet til de besøgende.
Dette sker naturligt sekund for sekund, og modtagerne kan ikke opfatte processen.
Men uden en "hjemmesidevært" er der ikke plads til at gemme dine filer, hvilket er afgørende for, at du kan opbygge din hjemmeside.
Få mere at vide om, hvordan du registrerer din hosting her.
2. Domæne
Domænet eller domænenavnet er den adresse, der leder brugerne til din webhost.
For eksempel https//www.weply.dk/blog. Her kan du se en fuld URL, hvor www.weply.dk er domænenavnet.
Domænet er adressen på din hjemmeside, mens URL'en fører brugeren hele vejen til en bestemt side på din hjemmeside.
[ Du kan købe dit domænenavn her ]
Ejerskab af et domænenavn sikrer, at brugerne bliver ledt til din hjemmeside og ikke til andres. Andre operatører kan ikke bruge det samme domænenavn som dig.
Domæner fornyes årligt, hvilket betyder, at du skal forny dit domæne, så længe din virksomhed er aktiv. Men bare rolig, du vil få besked, når tiden er inde.
3. Værktøjer til hjemmesiden
Helt konkret hjælper et websiteværktøj med at opbygge og skabe indholdet på din hjemmeside.
Afhængigt af hvilket værktøj du vælger, er der forskellige skabeloner og strukturer for, hvordan du kan opbygge din hjemmeside.
Nogle foretrækker at lave alt fra bunden, mens andre bruger skabeloner til at opbygge sin hjemmeside.
Hvis du er nybegynder, anbefaler vi, at du får en hjælpende hånd, f.eks. ved at bruge Squarespace. Squarespace tilbyder færdige skabeloner, hvor du nemt kan udskifte billeder, tekst, skrifttyper og farver, som kan tilpasses til din brandprofil.
[ Læs mere om Squarespace her ]
Nu har du det grundlæggende på plads, og så kan det sjove begynde - at skabe indhold og design.
Men før du begynder at lege med skabeloner, billeder og iøjnefaldende overskrifter, skal du have en klar plan for, hvad din hjemmeside skal indeholde og hvorfor.
Kom i gang bedst muligt
En vellykket hjemmeside skal have en gennemtænkt struktur, være let at navigere på, indeholde interessante overskrifter, klare opfordringer til handling (CTA) og funktioner, der er skræddersyet til dine mål.
- Hvilket indhold er relevant for brugerne?
- Hvordan kan du skabe betingelser for øget synlighed?
- Hvordan kan du kommunikere dit brand præcist via platformen?
Fokus på målgruppe
Når du udformer din hjemmesides indhold, er det naturligvis vigtigt at have din målgruppe i tankerne.
Hvis dit indhold ikke er relevant for modtagerne, vil der ikke gå mange sekunder, før de vælger at klikke sig videre fra din side.
- Hvad er vigtigt for modtagerne at vide om dig?
- Hvilke behov har de?
- Hvad motiverer dem?
Tilpas dit tonefald, valg af billeder, videoer og overskrifter til målgruppens præferencer.
Hvis du er usikker på, hvem de er, hvad de foretrækker, og hvordan de kommunikerer, skal du lave en målgruppeanalyse og udvikle klare personas.
Det vil hjælpe dig med at få styr på, hvem du ønsker at tiltrække, og hvordan du skal gøre det.
Tænk over formålet
Hvad er formålet med din hjemmeside?
Ønsker du at informere og sprede viden, inspirere eller skabe et behov?
Hvad vil du have brugerne til at gøre på din hjemmeside? Kontakte dig, bestille en tid eller foretage et køb?
Dit formål skal afspejles i strukturen. Overvej, hvilket indhold der vil hjælpe din virksomhed med at nå sine mål.
Struktur
Lav en skitse over, hvordan hjemmesiden skal struktureres.
Hvilke undersider skal medtages i menuafsnittet, hvilke overskrifter skal vises på landingssiden og hvilke CTA'er?
Tænk fra brugerens perspektiv.
Hvad er vigtigt for de besøgende at vide om dig og din service, når de lander på din side.
Antag, at de aldrig har besøgt dig før eller hørt om dine produkter eller din service.
En kort præsentation af dit brand, dine produkter og tjenester er en god start for at opsummere, hvad brugerne kan forvente, og hvorfor de skal læse videre.
Der bør også være en klar opfordring i form af knapper eller registrering efter hver del af siden.
Din vigtigste opgave er at skabe interesse og engagement hos brugerne.
Du ønsker ikke, at de forlader din hjemmeside lige så hurtigt, som de har klikket sig ind på den.
Husk!
Prøv også at skabe en "ensartet variation" på hjemmesiden så meget som muligt. Det vil sige, at du skal skabe et flow mellem sektionerne og kombinere tekst, billede, tekst+billede, tekst+billede, video og citat i en god balance.
Funktioner
Hvilke funktioner ønsker du, at siden skal indeholde?
F.eks. søgefunktioner i menuen, tilmelding til nyhedsbreve, kontaktformularer og dokumenter, der kan downloades.
Mange af funktionerne kan hjælpe dig med at indsamle værdifulde data om dine brugere, f.eks. e-mailadresser, som du kan udnytte ved at kommunikere med dem via flere kanaler.
Hvis du f.eks. tilbyder downloadbare vejledninger til gengæld for en e-mailadresse, eller hvis du præsenterer et tilbud til gengæld for deres kontaktoplysninger, har du alle muligheder for at sende nyheder og tilbud til deres e-mail løbende.
Keywords
En vigtig faktor for, hvor godt din hjemmeside vil klare sig, er, hvor optimeret det er for keywords.
Du kan gøre en stor forskel ved at optimere dine overskrifter, billeder og metabeskrivelser.
Skriv en liste over ord, der beskriver dit indhold og det, du tilbyder, ned. Disse skal du huske på, når du udarbejder dit indhold.
Du kan læse mere om, hvordan du kan arbejde med SEO her.
Inspiration
For at visualisere og skabe en klarere retning for, hvordan din hjemmeside skal se ud visuelt, bør du søge inspiration fra andre interessenter.
Gem de sider, du kan lide, uanset om det er et billede, en skrifttype eller en struktur, så kan du samle elementer, som du derefter kan gøre til din egen version.
Opret f.eks. også et moodboard, så du har det lige foran dig, når du begynder at skabe din side.
Det vigtigste er selvfølgelig, at dit brand og din vision afspejler designet.
For at opsummere:
En ny eller en optimeret hjemmeside kan give de besøgende en mere moderne og brugervenlig oplevelse, hvilket kan øge deres engagement på siden og i sidste ende føre til flere konverteringer.
Derudover kan en ny hjemmeside være designet til at være mere søgemaskinevenligt, hvilket kan forbedre placeringen i søgeresultaterne. Endelig kan en ny hjemmeside også være mere mobilresponsivt, hvilket er vigtigt, da flere og flere mennesker bruger deres smartphones til at surfe på internettet.
Alle disse faktorer kan bidrage til en stigning i salget for en virksomhed, så måske det er værd at få din side i værkstedet?