Tjekliste: Det bør du vide, før du opretter en ny hjemmeside

En optimeret hjemmeside øger ikke kun din online synlighed, trafik og besøgsengagement. Det hjælper dig også med at skabe flere forretningsmuligheder og vokse som virksomhed. En hjemmeside er en langsigtet investering, og hvis du spiller dine kort rigtigt, vil du overhale dine konkurrenter med hensyn til SEO, navigation og indlæsningstid. Men hvad skal der til, for at en side bliver en succes? Vores tjekliste giver dig de grundlæggende trin, fra start til slut.   

Det kan lyde både dyrt og ressourcekrævende at bygge en ny hjemmeside. Det er noget, som bør overlades til eksperterne, ikke? Faktisk har du alle muligheder for at gøre arbejdet selv, hvis du er villig til at bruge lidt tid på det. Men før du kan kaste dig ud i selve udarbejdelsen af det visuelle indhold og design, er der tre værktøjer, du skal bruge for at komme i gang:  

1. Webhosting  

Kort fortalt lejer du din hjemmesides plads på internettet via en webhosting-tjeneste. En hjemmeside er en samling af filer, som skal gemmes på en server, dvs. en webhosting-tjeneste. Når en person besøger dit websted, downloader browseren dine filer for at vise indholdet til de besøgende.

Dette sker naturligt sekund for sekund, og modtagerne kan ikke opfatte processen. Men uden en webhost er der ikke plads til at gemme dine filer, hvilket er afgørende for, at du kan opbygge din hjemmeside. Få mere at vide om, hvordan du registrerer din hosting her.     

2. Domæne  

Domænet eller domænenavnet er den adresse, der leder brugerne til din webhost. For eksempel https//www.weply.dk/blog. Her kan du se en fuld URL, hvor www.weply.se er domænenavnet. Domænet er adressen på dit websted, mens URL'en fører brugeren hele vejen til en bestemt side på din hjemmeside. Du kan købe dit domænenavn her.

Ejerskab af et domænenavn sikrer, at brugerne bliver ledt til dit websted og ikke til andres. Andre operatører kan ikke bruge det samme domænenavn som dig. Domæner fornyes årligt, hvilket betyder, at du skal forny dit domæne, så længe din virksomhed er aktiv. Men bare rolig, du vil få besked, når tiden er inde.  

3. Værktøjer til webstedet  

Et websiteværktøj hjælper dig med at opbygge og skabe indholdet på dit website. Afhængigt af hvilket værktøj du vælger, er der forskellige skabeloner og strukturer for, hvordan du kan opbygge dit websted. Nogle foretrækker at lave alt fra bunden, mens andre er taknemmelige for at tilpasse deres indhold til en række skabeloner.

Hvis du er nybegynder, anbefaler vi, at du læser mere her. Squarespace tilbyder færdige skabeloner, hvor du nemt kan udskifte billeder, tekst, skrifttyper og farver, som kan tilpasses til din brandprofil.   

Nu har du det grundlæggende på plads, og så kan det sjove begynde - at skabe indhold og design. Men før du begynder at lege med skabeloner, billeder og iøjnefaldende overskrifter, skal du have en klar plan for, hvad dit websted skal indeholde og hvorfor.   

Forarbejdet  

En vellykket hjemmeside skal have en gennemtænkt struktur, være let at navigere på, indeholde interessante overskrifter, klare opfordringer til handling og funktioner, der er skræddersyet til dine mål. En forundersøgelse lægger grunden til, hvilket indhold der er relevant for brugerne, hvordan du kan skabe betingelser for øget synlighed, og hvordan du kan kommunikere dit brand præcist via platformen.   

Fokus på målgruppen

Når du udformer dit websteds indhold, er det vigtigt at have din målgruppe i tankerne. Hvis dit indhold ikke er relevant for modtagerne, vil der ikke gå mange sekunder, før de vælger at klikke sig videre fra webstedet. Hvad er vigtigt for modtagerne at vide om dig? Hvilke behov har de? Hvad motiverer dem?   

Tilpas dit tonefald, valg af billeder/videoer og overskrifter til målgruppens præferencer. Hvis du er usikker på, hvem de er, hvad de foretrækker, og hvordan de kommunikerer, skal du lave en målgruppeanalyse og udvikle klare personas. Det vil hjælpe dig med at få styr på, hvem du ønsker at tiltrække, og hvordan du skal gøre det.   

Tænk over formålet

Hvad er formålet med din hjemmeside? Ønsker du at informere og sprede viden, inspirere eller skabe et behov? Hvad vil du have brugerne til at gøre på dit websted? Kontakt dig, bestille en tid eller foretage et køb? Dit formål skal afspejles i strukturen. Overvej, hvilket indhold der vil hjælpe din virksomhed med at nå sine mål.     

Struktur

Lav en skitse over, hvordan webstedet skal struktureres. Hvilke undersider skal medtages i menuafsnittet, hvilke overskrifter skal vises på landingssiden og hvilke CTA'er? Tænk fra brugerens perspektiv. Hvad er vigtigt for de besøgende at vide om dig og din service, når de lander på dit websted. Antag, at de aldrig har besøgt dig før eller hørt om dine produkter/services. En kort præsentation af dit brand, dine produkter og tjenester er en god start for at opsummere, hvad brugerne kan forvente, og hvorfor de skal læse videre.

Der bør være en klar opfordring i form af knapper eller registrering efter hver del af siden. Din vigtigste opgave er at skabe interesse og engagement hos brugerne. Du ønsker ikke, at de forlader dit websted lige så hurtigt, som de har klikket sig ind på det. Prøv også at skabe en "ensartet variation" på websiden så meget som muligt. Det vil sige, at du skal skabe et flow mellem sektionerne og kombinere tekst, billede, tekst+billede, tekst+billede, video og citat i en god balance. Det skal være spændende at scrolle ned ad dit websted.  

Funktioner

Overvej, hvilke funktioner du ønsker, at webstedet skal indeholde. F.eks. søgefunktioner i menuen, tilmelding til nyhedsbreve, kontaktformularer og dokumenter, der kan downloades. Mange af funktionerne kan hjælpe dig med at indsamle værdifulde data om dine brugere, f.eks. e-mailadresser, som du kan udnytte ved at kommunikere med dem via flere kanaler.

Hvis du f.eks. tilbyder downloadbare vejledninger til gengæld for en e-mailadresse, eller hvis du præsenterer et tilbud til gengæld for deres kontaktoplysninger, har du alle muligheder for at sende nyheder og tilbud til deres e-mail løbende. Vi vil ikke risikere, at de glemmer dig, vel?   

Keywords

En vigtig faktor for, hvor godt dit websted vil klare sig, er, hvor optimeret det er for keywords. Du kan gøre en stor forskel ved at optimere dine overskrifter, billeder og metabeskrivelser. Skriv en liste over ord, der beskriver dit indhold og det, du tilbyder, ned. Disse skal du huske på, når du udarbejder dit indhold. Du kan læse mere om, hvordan du kan arbejde med SEO, her.   

Inspiration

For at visualisere og skabe en klarere retning for, hvordan dit websted skal se ud visuelt, bør du søge inspiration fra andre interessenter. Gem de sider, du kan lide, uanset om det er et billede, en skrifttype eller en struktur, så kan du samle elementer, som du derefter kan dele op i din egen version. Opret et moodboard med dine indsamlede klip, så du har det lige foran dig, når du begynder at oprette dit websted. Det vigtigste er, at dit brand og din vision afspejler designet.

Et optimeret websted giver dig mulighed for at udvikle din virksomhed gennem øget synlighed, præcis kommunikation og en struktur, der er nem at navigere i, og som leder dine besøgende hele vejen. Invester i et nyt websted i dag - det vil betale sig i det lange løb.   

Hvis du kunne lide dette, bør du også læse...

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden. I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for …

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Læs mere »

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for. I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der …

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Læs mere »

Annoncering på sociale medier

Annoncering på sociale medier Gennem annoncering på sociale medier, kan du øge kendskabet til dit brand, skabe mere trafik til din hjemmeside og generere flere leads. Annoncering på sociale medier giver dig mulighed for at oprette målrettede annoncer med et specifikt mål for øje. Vi giver dig de tips, du skal bruge for at komme …

Annoncering på sociale medier Læs mere »