29. september 2022 | Artikel

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

29. september 2022 | Artikel

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for.

I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der får modtagerne til at tage action.

It goes without saying

Det første indtryk, du giver til potentielle kunder, er altagørende. Uanset om det drejer sig om en ny kunde, en ny tjeneste eller et produkt, skal du skabe det bedst mulige første indtryk.

Derfor har produceringen af din annoncetekst stor betydning for både click rate og konverteringsraten. Vi har listet nogle strategier, der kan hjælpe dig med at komme tættere på dit mål.

Tilpas budskabet til hver fase

Hvor befinder modtagerne sig i købsprocessen, og hvilke oplysninger er relevante at kommunikere for hver annonce?

Groft sagt kan du opdele processen i tre faser: brand building, consideration og conversion. Afhængigt af, hvor dine modtagere befinder sig i købsrejsen, bør budskabet naturligvis tilpasses.

Lad os tage et kig på, hvordan budskabet kan tilpasses til de forskellige faser:

  • Brand-opbygningsfasen: antag, at det er første gang, modtageren bliver eksponeret for dit brand. Det handler om at skabe interesse, nysgerrighed og få kunden til at føle et behov for at læse mere om dit produkt eller din tjeneste.
  • Overbevisende fase: Hvilket problem eller behov løser dit produkt? Her handler det om at overbevise folk om, at dit produkt er det rigtige valg. Det er vigtigt at fokusere på den værdi, du kan bringe til bordet, og ikke specifikt om dit produkt eller din service.
  • Konverteringsfasen: det sidste trin, hvor modtagerne skal gøre en konkret handling. Giv dem et ekstra skub med overbevisende CTA'er.

Brainstorm og finpuds derefter

Det kan være en udfordring at skabe konkrete og præcise annoncer. Især når skriveblokaden sætter ind. Vi anbefaler, at du skriver en liste over alt det, du ønsker at formidle. Fokuser ikke på detaljerne i første omgang, men på det, der er vigtigt for dig overordnet at fremhæve.

Når du har skrevet et x antal punkter ned, er det tid til at uddybe budskaberne og finpudse dem. Udskift kedelige formuleringer med energigivende budskaber, der vil vække følelser hos modtagerne.

Undgå vendinger som største, bedste og billigste. De mangler ofte dokumentation og har sjældent nogen effekt.

Find dit hook

Når du udarbejder din tekst, er det vigtigt at starte med et hook. Her taler vi om en indledende sætning, der fanger målgruppens interesse. Vær unik, inspirerende eller overraskende. Her er et par tips til, hvordan du kan gøre det:

  • Brug statistikker til at påvise et problem eller behov, som du løser.
  • Stil et spørgsmål, som din målgruppe er interesseret i at kende svaret på. Svaret vedrører din tjeneste eller dit produkt - selvfølgelig.
  • Brug humor og underhold modtagerne.
    Vær uforudsigelig og chokér læserne.

Skræddersy dit indhold og din hook til din tone of voice, dit brand image og dit tilbud. Det vigtigste er, at du skiller dig ud, hvilket gøres bedst ved at være tro mod dit brand og fokusere på det, du er ekspert i.

Fokuser på deres behov - ikke på dit produkt

Din tekst skal være løsningsorienteret snarere end produktorienteret. Fremhæv relevante udfordringer og skab anerkendelse blandt potentielle kunder.

Hvilke scenarier kan de forholde sig til, og hvad motiverer dem? Her kan det være en fordel at arbejde med story telling og forskellige scenarier. Brug følgende spørgsmål til at inspirere din tekst:

  • Hvem er vores kunder? Hvad er deres situation?
  • Hvilke behov løser produktet? Hvorfor køber de produktet?
  • Hvorfor skal de vælge dit produkt og ikke dine konkurrenters?
  • Hvilket slags sprog foretrækker de? Reagerer de bedst på en afslappet eller mere professionel tone?

Gå efter CTA

Call-To-Actions placeres i slutningen af din annonce og bruges til at opfordre læserne til at foretage en bestemt handling. Eksempler på disse er "kontakt os", "læs mere" eller "køb nu".

Hvad er formålet med dine annoncer? For at øge salget, for at få flere leads eller for at få direkte kontakt med kunderne? Skræddersy dine CTA'er til det, du ønsker at opnå.

[ Her er 50 CTA'er, du kan bruge i din markedsføring ]

A/B test og evaluering

Når du splittester dine annoncer, kan du sort på hvidt se, hvilken tekst der engagerer dine modtagere, og hvilken der ikke gør. Det kan være ordlyden i din overskrift, beskrivelse eller CTA.

Ved at oprette flere variationer af den samme annonce kan du evaluere resultaterne efterfølgende. Dette giver normalt en klar indikation af, hvordan din målgruppe interagerer med indholdet.

Vi anbefaler, at du tester et element ad gangen, f.eks. ved at starte med overskriften, så du får et så klart billede som muligt af, hvilken hook der virker, og hvilken der ikke virker. Derefter kan du teste din beskrivelse, CTA'en og sidst men ikke mindst, det visuelle.

Det kan være en stor udfordring at skabe annoncer, der konverterer. Det rigtige budskab skal formuleres og nå ud til de rigtige modtagere, på det rigtige tidspunkt. Med en skarp, målrettet og engagerende tekst er du dog godt på vej. Du kan få flere tips til annoncering på sociale medier i vores guide her.

Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for.

I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der får modtagerne til at tage action.

It goes without saying

Det første indtryk, du giver til potentielle kunder, er altagørende. Uanset om det drejer sig om en ny kunde, en ny tjeneste eller et produkt, skal du skabe det bedst mulige første indtryk.

Derfor har produceringen af din annoncetekst stor betydning for både click rate og konverteringsraten. Vi har listet nogle strategier, der kan hjælpe dig med at komme tættere på dit mål.

Tilpas budskabet til hver fase

Hvor befinder modtagerne sig i købsprocessen, og hvilke oplysninger er relevante at kommunikere for hver annonce?

Groft sagt kan du opdele processen i tre faser: brand building, consideration og conversion. Afhængigt af, hvor dine modtagere befinder sig i købsrejsen, bør budskabet naturligvis tilpasses.

Lad os tage et kig på, hvordan budskabet kan tilpasses til de forskellige faser:

  • Brand-opbygningsfasen: antag, at det er første gang, modtageren bliver eksponeret for dit brand. Det handler om at skabe interesse, nysgerrighed og få kunden til at føle et behov for at læse mere om dit produkt eller din tjeneste.
  • Overbevisende fase: Hvilket problem eller behov løser dit produkt? Her handler det om at overbevise folk om, at dit produkt er det rigtige valg. Det er vigtigt at fokusere på den værdi, du kan bringe til bordet, og ikke specifikt om dit produkt eller din service.
  • Konverteringsfasen: det sidste trin, hvor modtagerne skal gøre en konkret handling. Giv dem et ekstra skub med overbevisende CTA'er.

Brainstorm og finpuds derefter

Det kan være en udfordring at skabe konkrete og præcise annoncer. Især når skriveblokaden sætter ind. Vi anbefaler, at du skriver en liste over alt det, du ønsker at formidle. Fokuser ikke på detaljerne i første omgang, men på det, der er vigtigt for dig overordnet at fremhæve.

Når du har skrevet et x antal punkter ned, er det tid til at uddybe budskaberne og finpudse dem. Udskift kedelige formuleringer med energigivende budskaber, der vil vække følelser hos modtagerne.

Undgå vendinger som største, bedste og billigste. De mangler ofte dokumentation og har sjældent nogen effekt.

Find dit hook

Når du udarbejder din tekst, er det vigtigt at starte med et hook. Her taler vi om en indledende sætning, der fanger målgruppens interesse. Vær unik, inspirerende eller overraskende. Her er et par tips til, hvordan du kan gøre det:

  • Brug statistikker til at påvise et problem eller behov, som du løser.
  • Stil et spørgsmål, som din målgruppe er interesseret i at kende svaret på. Svaret vedrører din tjeneste eller dit produkt - selvfølgelig.
  • Brug humor og underhold modtagerne.
    Vær uforudsigelig og chokér læserne.

Skræddersy dit indhold og din hook til din tone of voice, dit brand image og dit tilbud. Det vigtigste er, at du skiller dig ud, hvilket gøres bedst ved at være tro mod dit brand og fokusere på det, du er ekspert i.

Fokuser på deres behov - ikke på dit produkt

Din tekst skal være løsningsorienteret snarere end produktorienteret. Fremhæv relevante udfordringer og skab anerkendelse blandt potentielle kunder.

Hvilke scenarier kan de forholde sig til, og hvad motiverer dem? Her kan det være en fordel at arbejde med story telling og forskellige scenarier. Brug følgende spørgsmål til at inspirere din tekst:

  • Hvem er vores kunder? Hvad er deres situation?
  • Hvilke behov løser produktet? Hvorfor køber de produktet?
  • Hvorfor skal de vælge dit produkt og ikke dine konkurrenters?
  • Hvilket slags sprog foretrækker de? Reagerer de bedst på en afslappet eller mere professionel tone?

Gå efter CTA

Call-To-Actions placeres i slutningen af din annonce og bruges til at opfordre læserne til at foretage en bestemt handling. Eksempler på disse er "kontakt os", "læs mere" eller "køb nu".

Hvad er formålet med dine annoncer? For at øge salget, for at få flere leads eller for at få direkte kontakt med kunderne? Skræddersy dine CTA'er til det, du ønsker at opnå.

[ Her er 50 CTA'er, du kan bruge i din markedsføring ]

A/B test og evaluering

Når du splittester dine annoncer, kan du sort på hvidt se, hvilken tekst der engagerer dine modtagere, og hvilken der ikke gør. Det kan være ordlyden i din overskrift, beskrivelse eller CTA.

Ved at oprette flere variationer af den samme annonce kan du evaluere resultaterne efterfølgende. Dette giver normalt en klar indikation af, hvordan din målgruppe interagerer med indholdet.

Vi anbefaler, at du tester et element ad gangen, f.eks. ved at starte med overskriften, så du får et så klart billede som muligt af, hvilken hook der virker, og hvilken der ikke virker. Derefter kan du teste din beskrivelse, CTA'en og sidst men ikke mindst, det visuelle.

Det kan være en stor udfordring at skabe annoncer, der konverterer. Det rigtige budskab skal formuleres og nå ud til de rigtige modtagere, på det rigtige tidspunkt. Med en skarp, målrettet og engagerende tekst er du dog godt på vej. Du kan få flere tips til annoncering på sociale medier i vores guide her.