Artikel | 5 minutters læsning
Hvordan fungerer CRO?
Artikel | 5 minutters læsning
Hvordan fungerer CRO?
Conversion Rate Optimization (CRO) er strategien for dig, der har en masse trafik på din hjemmeside, men mangler konverteringer.
Der kan være flere årsager til, at dine besøgende ikke når hele vejen til den ønskede endelige destination.
I dette indlæg vil vi gennemgå, hvad konverteringsoptimering betyder, og hvordan du kan arbejde med strategien på din hjemmeside.
Hvad betyder CRO?
CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, som på dansk oversættes til konverteringsoptimering. Optimering af konverteringsraten har til formål at øge antallet af konverteringer på din hjemmeside.
Det betyder konkret, at et større antal besøgende opfylder dine specifikke mål. Det kan være et køb, et medlemskab, en kontakt eller en tilmelding til et nyhedsbrev.
Du kan beregne konverteringsraten ved at dividere antallet af mål, der er nået, med antallet af besøgende. Lad os give et nemt eksempel:
Hvis du har solgt 100 varer og haft 1000 besøgende i den givne periode, betyder det, at du har en konverteringsrate på 10 %.
Ved at optimere konverteringsraten på dit website har du mulighed for at øge dit salg, nå dine mål og skabe mere værdi for dine besøgende.
Hvad er en konvertering?
Konverteringer kan se forskellige ud alt efter din branche og virksomhed. Her er nogle eksempler på konverteringspunkter:
- Køb
- Whitepaper eller guides, der kan downloades
- Kontaktformular
- Tilmedling til webinarer
- Give kontaktoplysninger
En konvertering betyder, at den besøgende aktivt vælger at modtage oplysninger fra dit brand, gennemføre et køb eller kontakte dig. Afhængigt af om du sælger produkter eller tjenester, er der flere konverteringsmuligheder at vælge imellem.
Et fælles konverteringspunkt for næsten alle brancher er indsamling af kontaktoplysninger, som kan bruges af salgsafdelingen. Disse kaldes også leads.
Konverteringsoptimering øger antallet af kvalitetsleads
Der er flere strategier til at optimere konverteringsraten på din hjemmeside. Nu er det tid til at finde ud af, hvad der virker for din virksomhed.
1. Optimering af strukturen
Se på strukturen på din side og se, om der er noget, du kan forbedre i menuen, valget af overskrifter eller CTAer, for eksempel. Baser din hjemmeside på dine besøgendes intentioner.
Er det nemt for dem at navigere, finde oplysninger og benytte sig af dine tilbud?
Hvis ikke, så gør processen lettere for dem ved at sikre, at menuen fremhæver de vigtigste elementer i din virksomhed.
Eksempler omfatter produktkategorier, tjenester, nyheder og kontakt. Du bør fremhæve mindst ét konverteringspunkt i menuen, som f.eks. kan være køb, downloadbart indhold eller kontakt.
Den samme strategi gælder for den landingsside, som de besøgende i første omgang sendes til. Medtag de vigtigste dele af din virksomhed gennem korte beskrivelser og interessante overskrifter.
Arbejd aktivt med CTA'er og interne links, der nemt fører de besøgende videre til det næste skridt med fokus på konvertering.
Du kan også gennemgå dit design. Du kan fremhæve vigtige elementer ved at bruge mere fremtrædende farver, skrifttyper og former.
- Skiller dine CTA'er sig ud fra mængden?
- Er dine konverteringspunkter klare og lette at finde i forhold til resten af dit indhold?
2. Optimer downloadbart indhold
Hvilken form for downloadbart indhold bruger du i dag? Er det PDF-filer eller formularer på din hjemmeside?
Analyser, hvordan indholdet præsenteres, og om der er muligheder for at forbedre downloadprocessen.
Hvis indholdet er lang tid om at downloade eller er af dårlig kvalitet, risikerer du at miste potentielle kunder, før de overhovedet har haft mulighed for at læse det.
Det samme gælder, hvis du ikke præsenterer indholdet på en tilstrækkelig interessant måde. Vær tydelig med hensyn til, hvorfor modtagerne skal bruge indholdet, hvad de kan forvente, og hvordan det vil gavne dem.
3. Øge tilliden
Tillid er ifølge de fleste undersøgelser en af de vigtigste faktorer, der påvirker de besøgendes købsintentioner.
Det visuelle indtryk, kvaliteten af indholdet, certificeringer, reviews, viden og navigation har alle indflydelse på, hvordan de besøgende opfatter dit brand og din virksomhed.
Her er det vigtigt at skabe et samlet indtryk, der er professionelt, informativt og i overensstemmelse med din brandprofil. Er der nogen elementer, som du har glemt eller ikke prioriteret?
Mangler du f.eks. referencer, kundecases eller beviser for din ekspertise i form af certificeringer og priser?
Eller kan du lave flere artikler, interviews eller pressemeddelelser, der viser din viden om branchen?
Der er masser af indhold at arbejde med, som kan hjælpe dig med at skabe større tillid hos dine besøgende.
4. Livechat
Livechats giver dig mulighed for at komme i kontakt med besøgende på ethvert tidspunkt af dagen.
Hos Weply tilbyder vi en service i form af leadgenererende chatkonsulenter 24/7. Det er en måde for dig at forbedre kundeservice, opbygge dybere relationer og indsamle data fra potentielle kunder i en naturlig kontekst. Uanset hvilket spørgsmål kunden har, kan chatkonsulenterne vejlede dem rigtigt.
5. Lyt til brugerne
En af de vigtigste dele af konverteringsoptimering er at lytte til brugerne. Indsaml feedback via formularer, chatfunktioner eller e-mails.
- Synes de, at der mangler noget på dit websted?
- Er de oplysninger, de ønsker, tilgængelige?
- Eller kan du forbedre din hjemmeside?
Forbrugerne sætter pris på at føle sig vigtige. Vis, at deres mening er vigtig for dig og dit brand i fremtiden.
Det er vigtigt at foretage A/B-test
Det er let at falde tilbage til gamle måder at gøre tingene på og at sakke bagud i forhold til konkurrenterne.
I stedet anbefaler vi, at du finder ud af, hvad der rent faktisk fungerer på din hjemmeside. Udvikl datadrevne hypoteser, kør A/B-tests, og analysér dine statistikker efterfølgende.
A/B-tests viser sort på hvidt, hvad der giver resultater, og hvad der ikke gør, da forskellige versioner testes i samme tidsrum. Dette kan omfatte overskrifter, formater, farvevalg og placering. Men også alternative indledende sætninger i en livechat.
Mulighederne er mange, og datadrevet optimering vil spille en stor rolle i din konverteringsoptimering.
Så er det bare om at komme i gang!
Konverteringsoptimering giver dig mulighed for at lede dine besøgende den rigtige vej på siden. Afhængigt af dine behov og omstændigheder er der forskellige strategier, du kan anvende for at nå dine mål.
Vov at teste hypoteser af og evaluer bagefter. Hvis du er nysgerrig efter at implementere leadgenerering og personlige online interaktioner i din strategi, kan du kontakte os for at høre mere.
Conversion Rate Optimization (CRO) er strategien for dig, der har en masse trafik på din hjemmeside, men mangler konverteringer.
Der kan være flere årsager til, at dine besøgende ikke når hele vejen til den ønskede endelige destination.
I dette indlæg vil vi gennemgå, hvad konverteringsoptimering betyder, og hvordan du kan arbejde med strategien på din hjemmeside.
Hvad betyder CRO?
CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, som på dansk oversættes til konverteringsoptimering. Optimering af konverteringsraten har til formål at øge antallet af konverteringer på din hjemmeside.
Det betyder konkret, at et større antal besøgende opfylder dine specifikke mål. Det kan være et køb, et medlemskab, en kontakt eller en tilmelding til et nyhedsbrev.
Du kan beregne konverteringsraten ved at dividere antallet af mål, der er nået, med antallet af besøgende. Lad os give et nemt eksempel:
Hvis du har solgt 100 varer og haft 1000 besøgende i den givne periode, betyder det, at du har en konverteringsrate på 10 %.
Ved at optimere konverteringsraten på dit website har du mulighed for at øge dit salg, nå dine mål og skabe mere værdi for dine besøgende.
Hvad er en konvertering?
Konverteringer kan se forskellige ud alt efter din branche og virksomhed. Her er nogle eksempler på konverteringspunkter:
- Køb
- Whitepaper eller guides, der kan downloades
- Kontaktformular
- Tilmedling til webinarer
- Give kontaktoplysninger
En konvertering betyder, at den besøgende aktivt vælger at modtage oplysninger fra dit brand, gennemføre et køb eller kontakte dig. Afhængigt af om du sælger produkter eller tjenester, er der flere konverteringsmuligheder at vælge imellem.
Et fælles konverteringspunkt for næsten alle brancher er indsamling af kontaktoplysninger, som kan bruges af salgsafdelingen. Disse kaldes også leads.
Konverteringsoptimering øger antallet af kvalitetsleads
Der er flere strategier til at optimere konverteringsraten på din hjemmeside. Nu er det tid til at finde ud af, hvad der virker for din virksomhed.
1. Optimering af strukturen
Se på strukturen på din side og se, om der er noget, du kan forbedre i menuen, valget af overskrifter eller CTAer, for eksempel. Baser din hjemmeside på dine besøgendes intentioner.
Er det nemt for dem at navigere, finde oplysninger og benytte sig af dine tilbud?
Hvis ikke, så gør processen lettere for dem ved at sikre, at menuen fremhæver de vigtigste elementer i din virksomhed.
Eksempler omfatter produktkategorier, tjenester, nyheder og kontakt. Du bør fremhæve mindst ét konverteringspunkt i menuen, som f.eks. kan være køb, downloadbart indhold eller kontakt.
Den samme strategi gælder for den landingsside, som de besøgende i første omgang sendes til. Medtag de vigtigste dele af din virksomhed gennem korte beskrivelser og interessante overskrifter.
Arbejd aktivt med CTA'er og interne links, der nemt fører de besøgende videre til det næste skridt med fokus på konvertering.
Du kan også gennemgå dit design. Du kan fremhæve vigtige elementer ved at bruge mere fremtrædende farver, skrifttyper og former.
- Skiller dine CTA'er sig ud fra mængden?
- Er dine konverteringspunkter klare og lette at finde i forhold til resten af dit indhold?
2. Optimer downloadbart indhold
Hvilken form for downloadbart indhold bruger du i dag? Er det PDF-filer eller formularer på din hjemmeside?
Analyser, hvordan indholdet præsenteres, og om der er muligheder for at forbedre downloadprocessen.
Hvis indholdet er lang tid om at downloade eller er af dårlig kvalitet, risikerer du at miste potentielle kunder, før de overhovedet har haft mulighed for at læse det.
Det samme gælder, hvis du ikke præsenterer indholdet på en tilstrækkelig interessant måde. Vær tydelig med hensyn til, hvorfor modtagerne skal bruge indholdet, hvad de kan forvente, og hvordan det vil gavne dem.
3. Øge tilliden
Tillid er ifølge de fleste undersøgelser en af de vigtigste faktorer, der påvirker de besøgendes købsintentioner.
Det visuelle indtryk, kvaliteten af indholdet, certificeringer, reviews, viden og navigation har alle indflydelse på, hvordan de besøgende opfatter dit brand og din virksomhed.
Her er det vigtigt at skabe et samlet indtryk, der er professionelt, informativt og i overensstemmelse med din brandprofil. Er der nogen elementer, som du har glemt eller ikke prioriteret?
Mangler du f.eks. referencer, kundecases eller beviser for din ekspertise i form af certificeringer og priser?
Eller kan du lave flere artikler, interviews eller pressemeddelelser, der viser din viden om branchen?
Der er masser af indhold at arbejde med, som kan hjælpe dig med at skabe større tillid hos dine besøgende.
4. Livechat
Livechats giver dig mulighed for at komme i kontakt med besøgende på ethvert tidspunkt af dagen.
Hos Weply tilbyder vi en service i form af leadgenererende chatkonsulenter 24/7. Det er en måde for dig at forbedre kundeservice, opbygge dybere relationer og indsamle data fra potentielle kunder i en naturlig kontekst. Uanset hvilket spørgsmål kunden har, kan chatkonsulenterne vejlede dem rigtigt.
5. Lyt til brugerne
En af de vigtigste dele af konverteringsoptimering er at lytte til brugerne. Indsaml feedback via formularer, chatfunktioner eller e-mails.
- Synes de, at der mangler noget på dit websted?
- Er de oplysninger, de ønsker, tilgængelige?
- Eller kan du forbedre din hjemmeside?
Forbrugerne sætter pris på at føle sig vigtige. Vis, at deres mening er vigtig for dig og dit brand i fremtiden.
Det er vigtigt at foretage A/B-test
Det er let at falde tilbage til gamle måder at gøre tingene på og at sakke bagud i forhold til konkurrenterne.
I stedet anbefaler vi, at du finder ud af, hvad der rent faktisk fungerer på din hjemmeside. Udvikl datadrevne hypoteser, kør A/B-tests, og analysér dine statistikker efterfølgende.
A/B-tests viser sort på hvidt, hvad der giver resultater, og hvad der ikke gør, da forskellige versioner testes i samme tidsrum. Dette kan omfatte overskrifter, formater, farvevalg og placering. Men også alternative indledende sætninger i en livechat.
Mulighederne er mange, og datadrevet optimering vil spille en stor rolle i din konverteringsoptimering.
Så er det bare om at komme i gang!
Konverteringsoptimering giver dig mulighed for at lede dine besøgende den rigtige vej på siden. Afhængigt af dine behov og omstændigheder er der forskellige strategier, du kan anvende for at nå dine mål.
Vov at teste hypoteser af og evaluer bagefter. Hvis du er nysgerrig efter at implementere leadgenerering og personlige online interaktioner i din strategi, kan du kontakte os for at høre mere.