20. december 2022 | Artikel

10 tips til at skrive e-mails der konverterer

20. december 2022 | Artikel

10 tips til at skrive e-mails der konverterer

E-mail marketing er kendt for at være en af de mest effektive digitale mediekanaler - men hvad skal du overveje, når du skriver dine mails? Her får du 10 tips til at skabe e-mails, der konverterer.

1. Emnelinjen er altafgørende

Det tager mindre end tre sekunder for læsere at beslutte, om de vil åbne en mail eller ej.

Nutidens forbrugere er overvældet af information, hvilket gør dem mere selektive og kritiske med hensyn til, hvilke budskaber, de ønsker at bruge deres tid og energi på.

Gør det nemt for modtageren at træffe beslutningen - allerede i emnelinjen. Skriv en kort, interessant og kortfattet overskrift, der giver et hint om, hvad de vil finde i e-mailen.

Husk at prioritere rækkefølgen af ordene, så det vigtigste ord kommer først!

Hvis du f.eks. ønsker at promovere en kampagne, skal det være det første ord i overskriften: "Tilbud eksklusivt til dig". På den måde giver du læseren instinktivt en idé om, hvad e-mailen indeholder.

Overvej også, hvilken type enhed modtagerne åbner deres e-mail på. Den tilgængelige plads, som apps eller enheder har, bestemmer, hvor meget indhold modtagerne får allerede i indbakken.

2. Preview af tekst har stor betydning

I forhåndsvisningsteksten kan du færdiggøre og udvikle din overskrift. Det er, lige som emnefeltet, tekst, der kan ses allerede i indbakken, så denne plads skal udnyttes!

Mail #11.2-5

Ved at skrive preview-tekst i dine e-mail kampagner giver du abonnenterne større klarhed over, hvad din e-mail handler om, og hvad den er rettet mod.

Pladsen giver dig mulighed for at motivere og inspirere læserne til at engagere sig i mere indhold (ved at klikke sig videre til e-mailen).

Fordele med preview

  • Eksponering i indbakken. Fremhæv dit tilbud og øg åbningsraten.
  • Suppler din overskrift. Da overskriften skal være interessant med få ord (højst 150 tegn), har du mulighed for at uddybe indholdet i din preview, som er placeret direkte efter overskriften. Hvad handler din kampagne f.eks. om, hvilke produkter er nye, og hvilke anbefalinger har du?
  • CTA. For at motivere til handling kan du fortælle læserne, hvad de skal gøre på et tidligt tidspunkt. Brug handlingsverber som læs, køb, åbn allerede i overskriften eller i forhåndsvisningen.

3. Optimering til mobilen

At gøre sit indhold mobilvenligt er vigtig i alle aspekter af digital kommunikation. Faktisk er det nødvendigt.

Vi læser størstedelen af vores e-mails på smartphones, hvilket betyder, at dine nyhedsbreve skal være designet til at passe til disse enheder. Eksempler, overskrifter og previews skal forkortes. Alle billeder, videoer og CTA-knapper skal tilpasses til smartphone-formater.

Hvis du er mobilvenlig, hjælper du med at få dit budskab frem og forbedrer din åbningsrate - det er helt sikkert!

4. A/B-test

En måde at finde ud af, hvilken type overskrift og preview-tekst, der vil lokke flest til at klikke videre, er ved at udføre A/B-tests.

Definition!

En A/B-test, også kaldet en splittest, er en test af f.eks. to varianter af samme kampagne for at finde frem til, hvilken en, der virker bedst.

Vil du splitteste dine mails, kan du opdele din liste med e-mailadresser i to lige store dele, hvor hver del har en variation af f.eks. emnelinje, billedvalg og forskellig rækkefølge af indholdet i e-mailen.

Ved at kigge på resultaterne for hver gruppe kan du få et bedre indblik i, hvad der interesserer og motiverer din målgruppe.

  • Skal månedens kampagne nævnes i emnelinjen, eller skal den præsenteres senere i e-mailen?
  • Skal der være en klar CTA i emnelinjen i stil med "Rabatkode for begrænset tid!" eller skal den sniges ind i den del, hvor du præsenterer produkterne?

Kun ved at teste forskellige varianter og analysere resultatet, kan du optimere dine mails og konvertere bedre. Læs mere om A/B-test her.

5. Hvor ofte skal du sende ud?

Hyppigheden af dine mails kan variere alt efter din branche og dine modtagere. For nogle er det passende at sende en gang om måneden, mens andre sender mindre udsendelser hver uge eller endda dagligt.

Det vigtigste er at skabe en bæredygtig strategi, som du kan opretholde over lang tid.

Er du i stand til at kommunikere flere gange om måneden, men er du usikker på, hvordan din målgruppe vil reagere på hyppige udsendelser?

Prøv at se på åbningsraten i den måned, hvor du har sendt flere e-mails, og sammenlign den med en måned, hvor du kun har sendt én e-mail.

Er der stor forskel på resultaterne?

Det vigtigste er, at dine mails skaber

  • merværdi for modtagerne
  • er velgennemtænkte
  • skræddersyede
  • og relevante.

6. Vær personlig

Mange spørger tit, hvordan e-mail marketing kan være en af de mest effektive kommunikationsstrategier i dag?

Den store fordel ved e-mail marketing er, at modtagerne abonnerer på nyhedsbreve, fordi de er oprigtigt interesserede i indholdet. De ønsker at lære brandet bedre at kende, få nyheder, personlige tilbud og blive inspireret.

De har valgt dig, så du kan godt tillade dig mere personlig kommunikation end normalt.

Hold modtageren i fokus, når du udarbejder dine mails, og forsøg aktivt at skabe et dybere forhold til dem. Lad dem lære dig at kende, og inviter dem til at blive en del af din verden.

Sprog er utrolig vigtigt i relationsskabende markedsføring. Tør være afslappet og personlig og tiltale læserne med personlige pronominer. Det vil skabe en fællesskabsfølelse, og modtagerne vil føle, at de er en del af dit brand.

7. Storytelling

Ethvert brand har brug for sin egen historie, og den skal være god!

Storytelling handler om at fortælle historien om dit brand på en engagerende og underholdende måde. Dette er en vigtig del af din kommunikation for at opbygge langsigtede relationer.

Ligesom du arbejder på storytelling på din hjemmeside og på de sociale medier, skal du også få denne del med i dine mails.

Du kan arbejde med storytelling på forskellige måder i dine nyhedsbreve:

  • Det kan være så simpelt som at have en boks, der er dedikeret til at dele oplysninger om din virksomhed
  • Hvad dine tjenester/produkter kan gøre for kunderne
  • Du kan også have overskrifter, hvor du deler oplysninger om specifikke emner eller produkter, som modtagerne kan følge op på uge efter uge.

Har du en personlig afsender i dag, som skriver introen til hvert nyhedsbrev?

Lad denne person skabe en dialog med læserne, så de glæder sig til at følge op på det uge efter uge.

Det vigtigste ved storytelling er, at fokus er på den værdi, du kan tilføre kunderne, og ikke på hvor god du er eller hvor godt du præsterer.

8. Overbevisende opfordring til handling

For ikke at gå glip af potentielle kunder skal du få modtageren til at handle, når han/hun ser dit indhold. Det kan du gøre ved hjælp af klare CTA'er (Call to Action).

[ Se 50 eksempler på CTA her ]

En effektiv CTA kan være at tilbyde modtageren en rabatkode, når de besøger din side, at deltage gratis i et kommende foredrag eller at læse mere om et emne på din blog.

9. Fordele og ulemper ved billeder

Billeder og grafik kan inspirere, engagere og fremkalde følelser i din e-mailmarkedsføring. Faktisk er der over seks gange større sandsynlighed for, at vi husker information, hvis vi ser billeder, når vi modtager den.

Når det er sagt, skal du sørge for, at billederne ikke optager for meget plads og påvirker din indlæsningstid.

For store billeder kan gøre din e-mail svær at læse og kan i værste fald blive markeret som spam. Du skal derfor sørge for at tilpasse filens størrelse til brødteksten.

Sådan vælger du de rigtige billeder:

  • Kvalitet frem for kvantitet. Brug billeder af høj kvalitet, og undgå slørede eller pixelerede billeder.
  • Invester i et fotoshoot. Personlige billeder giver et mere klart billede af dig og dit brand. Det giver dig mulighed for at skabe troværdig, konsekvent og professionel kommunikation. Stockfotos er en nem løsning, men de fleste billeder er allerede brugt af andre.
  • Link. Forøg klikprocenten ved også at linke i dine billeder. Hvis du f.eks. ønsker at motivere læserne til at klikke videre til et bestemt produkt i dit nyhedsbrev, skal du gøre det nemt for dem ved at linke til din CTA i teksten og i billedet.
  • Undgå store filer. Hvis du vil undgå lange indlæsningstider, skal du være forsigtig med billedformatet, ligesom med din webside.

10. Tjek links

Det lyder måske indlysende, men det er så nemt for en e-mail at blive sendt til tusindvis af modtagere i det øjeblik, du opdager, at der mangler et link til det produkt, som hele indholdet handler om.

Denne lille fejl kan resultere i et stort tab af klik og dermed af salg. Dette grundlæggende element er indbygget for at øge omsætningen og lette læsernes købsrejse.

Så sørg for at have styr på detaljerne!

For at opsummere ...

E-mail marketing giver dig mulighed for at nå ud til en relevant målgruppe på en ægte måde. Platformen gør det nemt for dig at sende personlige beskeder, der er skræddersyet til modtagerne, deres historik og præferencer.

Hvis du vil have flere oplysninger om, hvordan e-mailmarketing fungerer i praksis, og hvordan du kommer i gang, kan du læse vores guide her.

E-mail marketing er kendt for at være en af de mest effektive digitale mediekanaler - men hvad skal du overveje, når du skriver dine mails? Her får du 10 tips til at skabe e-mails, der konverterer.

1. Emnelinjen er altafgørende

Det tager mindre end tre sekunder for læsere at beslutte, om de vil åbne en mail eller ej.

Nutidens forbrugere er overvældet af information, hvilket gør dem mere selektive og kritiske med hensyn til, hvilke budskaber, de ønsker at bruge deres tid og energi på.

Gør det nemt for modtageren at træffe beslutningen - allerede i emnelinjen. Skriv en kort, interessant og kortfattet overskrift, der giver et hint om, hvad de vil finde i e-mailen.

Husk at prioritere rækkefølgen af ordene, så det vigtigste ord kommer først!

Hvis du f.eks. ønsker at promovere en kampagne, skal det være det første ord i overskriften: "Tilbud eksklusivt til dig". På den måde giver du læseren instinktivt en idé om, hvad e-mailen indeholder.

Overvej også, hvilken type enhed modtagerne åbner deres e-mail på. Den tilgængelige plads, som apps eller enheder har, bestemmer, hvor meget indhold modtagerne får allerede i indbakken.

2. Preview af tekst har stor betydning

I forhåndsvisningsteksten kan du færdiggøre og udvikle din overskrift. Det er, lige som emnefeltet, tekst, der kan ses allerede i indbakken, så denne plads skal udnyttes!

Mail #11.2-5

Ved at skrive preview-tekst i dine e-mail kampagner giver du abonnenterne større klarhed over, hvad din e-mail handler om, og hvad den er rettet mod.

Pladsen giver dig mulighed for at motivere og inspirere læserne til at engagere sig i mere indhold (ved at klikke sig videre til e-mailen).

Fordele med preview:

Eksponering i indbakken. Fremhæv dit tilbud og øg åbningsraten.

Suppler din overskrift. Da overskriften skal være interessant med få ord (højst 150 tegn), har du mulighed for at uddybe indholdet i din preview, som er placeret direkte efter overskriften. Hvad handler din kampagne f.eks. om, hvilke produkter er nye, og hvilke anbefalinger har du?

CTA. For at motivere til handling kan du fortælle læserne, hvad de skal gøre på et tidligt tidspunkt. Brug handlingsverber som læs, køb, åbn allerede i overskriften eller i forhåndsvisningen.

3. Optimering til mobilen

At gøre sit indhold mobilvenligt er vigtig i alle aspekter af digital kommunikation. Faktisk er det nødvendigt.

Vi læser størstedelen af vores e-mails på smartphones, hvilket betyder, at dine nyhedsbreve skal være designet til at passe til disse enheder. Eksempler, overskrifter og previews skal forkortes. Alle billeder, videoer og CTA-knapper skal tilpasses til smartphone-formater.

Hvis du er mobilvenlig, hjælper du med at få dit budskab frem og forbedrer din åbningsrate - det er helt sikkert!

4. A/B-test

En måde at finde ud af, hvilken type overskrift og preview-tekst, der vil lokke flest til at klikke videre, er ved at udføre A/B-tests.

Definition!

En A/B-test, også kaldet en splittest, er en test af f.eks. to varianter af samme kampagne for at finde frem til, hvilken en, der virker bedst.

Vil du splitteste dine mails, kan du opdele din liste med e-mailadresser i to lige store dele, hvor hver del har en variation af f.eks. emnelinje, billedvalg og forskellig rækkefølge af indholdet i e-mailen.

Ved at kigge på resultaterne for hver gruppe kan du få et bedre indblik i, hvad der interesserer og motiverer din målgruppe.

  • Skal månedens kampagne nævnes i emnelinjen, eller skal den præsenteres senere i e-mailen?
  • Skal der være en klar CTA i emnelinjen i stil med "Rabatkode for begrænset tid!" eller skal den sniges ind i den del, hvor du præsenterer produkterne?

Kun ved at teste forskellige varianter og analysere resultatet, kan du optimere dine mails og konvertere bedre. Læs mere om A/B-test her.

5. Hvor ofte skal du sende ud?

Hyppigheden af dine mails kan variere alt efter din branche og dine modtagere. For nogle er det passende at sende en gang om måneden, mens andre sender mindre udsendelser hver uge eller endda dagligt.

Det vigtigste er at skabe en bæredygtig strategi, som du kan opretholde over lang tid.

Er du i stand til at kommunikere flere gange om måneden, men er du usikker på, hvordan din målgruppe vil reagere på hyppige udsendelser?

Prøv at se på åbningsraten i den måned, hvor du har sendt flere e-mails, og sammenlign den med en måned, hvor du kun har sendt én e-mail.

Er der stor forskel på resultaterne?

Det vigtigste er, at dine mails skaber

  • merværdi for modtagerne
  • er velgennemtænkte
  • skræddersyede
  • og relevante.

6. Vær personlig

Mange spørger tit, hvordan e-mail marketing kan være en af de mest effektive kommunikationsstrategier i dag?

Den store fordel ved e-mail marketing er, at modtagerne abonnerer på nyhedsbreve, fordi de er oprigtigt interesserede i indholdet. De ønsker at lære brandet bedre at kende, få nyheder, personlige tilbud og blive inspireret.

De har valgt dig, så du kan godt tillade dig mere personlig kommunikation end normalt.

Hold modtageren i fokus, når du udarbejder dine mails, og forsøg aktivt at skabe et dybere forhold til dem. Lad dem lære dig at kende, og inviter dem til at blive en del af din verden.

Sprog er utrolig vigtigt i relationsskabende markedsføring. Tør være afslappet og personlig og tiltale læserne med personlige pronominer. Det vil skabe en fællesskabsfølelse, og modtagerne vil føle, at de er en del af dit brand.

7. Storytelling

Ethvert brand har brug for sin egen historie, og den skal være god!

Storytelling handler om at fortælle historien om dit brand på en engagerende og underholdende måde. Dette er en vigtig del af din kommunikation for at opbygge langsigtede relationer.

Ligesom du arbejder på storytelling på din hjemmeside og på de sociale medier, skal du også få denne del med i dine mails.

Du kan arbejde med storytelling på forskellige måder i dine nyhedsbreve:

  • Det kan være så simpelt som at have en boks, der er dedikeret til at dele oplysninger om din virksomhed
  • Hvad dine tjenester/produkter kan gøre for kunderne
  • Du kan også have overskrifter, hvor du deler oplysninger om specifikke emner eller produkter, som modtagerne kan følge op på uge efter uge.

Har du en personlig afsender i dag, som skriver introen til hvert nyhedsbrev?

Lad denne person skabe en dialog med læserne, så de glæder sig til at følge op på det uge efter uge.

Det vigtigste ved storytelling er, at fokus er på den værdi, du kan tilføre kunderne, og ikke på hvor god du er eller hvor godt du præsterer.

8. Overbevisende opfordring til handling

For ikke at gå glip af potentielle kunder skal du få modtageren til at handle, når han/hun ser dit indhold. Det kan du gøre ved hjælp af klare CTA'er (Call to Action).

[ Se 50 eksempler på CTA her ]

En effektiv CTA kan være at tilbyde modtageren en rabatkode, når de besøger din side, at deltage gratis i et kommende foredrag eller at læse mere om et emne på din blog.

9. Fordele og ulemper ved billeder

Billeder og grafik kan inspirere, engagere og fremkalde følelser i din e-mailmarkedsføring. Faktisk er der over seks gange større sandsynlighed for, at vi husker information, hvis vi ser billeder, når vi modtager den.

Når det er sagt, skal du sørge for, at billederne ikke optager for meget plads og påvirker din indlæsningstid.

For store billeder kan gøre din e-mail svær at læse og kan i værste fald blive markeret som spam. Du skal derfor sørge for at tilpasse filens størrelse til brødteksten.

Sådan vælger du de rigtige billeder:

Kvalitet frem for kvantitet. Brug billeder af høj kvalitet, og undgå slørede eller pixelerede billeder.

Invester i et fotoshoot. Personlige billeder giver et mere klart billede af dig og dit brand. Det giver dig mulighed for at skabe troværdig, konsekvent og professionel kommunikation. Stockfotos er en nem løsning, men de fleste billeder er allerede brugt af andre.

Link. Forøg klikprocenten ved også at linke i dine billeder. Hvis du f.eks. ønsker at motivere læserne til at klikke videre til et bestemt produkt i dit nyhedsbrev, skal du gøre det nemt for dem ved at linke til din CTA i teksten og i billedet.

Undgå store filer. Hvis du vil undgå lange indlæsningstider, skal du være forsigtig med billedformatet, ligesom med din webside.

10. Tjek links

Det lyder måske indlysende, men det er så nemt for en e-mail at blive sendt til tusindvis af modtagere i det øjeblik, du opdager, at der mangler et link til det produkt, som hele indholdet handler om.

Denne lille fejl kan resultere i et stort tab af klik og dermed af salg. Dette grundlæggende element er indbygget for at øge omsætningen og lette læsernes købsrejse.

Så sørg for at have styr på detaljerne!

For at opsummere ...

E-mail marketing giver dig mulighed for at nå ud til en relevant målgruppe på en ægte måde. Platformen gør det nemt for dig at sende personlige beskeder, der er skræddersyet til modtagerne, deres historik og præferencer.

Hvis du vil have flere oplysninger om, hvordan e-mailmarketing fungerer i praksis, og hvordan du kommer i gang, kan du læse vores guide her.