10 tips til e-mails, der konverterer

E-mail-marketing er kendt for at være en af de mest effektive digitale mediekanaler - men hvad skal du overveje, når du producerer dine mails? Her får du 10 tips til at skabe e-mails, der konverterer.

1. Overskrifter, der fanger interessen

Skriv det tidligt og tydeligt. Det tager mindre end tre sekunder for dine abonnenter at beslutte, om de vil åbne din e-mail eller ej. Nutidens forbrugere er overvældet af information, hvilket gør dem mere selektive og kritiske med hensyn til, hvilke budskaber de ønsker at bruge deres tid og energi på at modtage.

Så gør det nemt for modtageren at træffe beslutningen - allerede i emnelinjen. Skriv en kort, interessant og kortfattet overskrift, der giver et hint om, hvad de vil finde i e-mailen. Husk at prioritere rækkefølgen af ordene, så det vigtigste ord kommer først. Hvis du f.eks. ønsker at promovere en kampagne, skal det være det første ord i overskriften: "Tilbud eksklusivt til dig". Dette er for at give modtagerne en umiddelbar idé om, hvad e-mailen indeholder.

Overvej også, hvilken type enhed modtagerne åbner deres e-mail på. Den tilgængelige plads, som apps eller enheder tilbyder, bestemmer, hvor meget indhold modtagerne får allerede i indbakken. Derfor skal du tilpasse længden af overskriften i overensstemmelse med alle muligheder. I forhåndsvisningsteksten kan du færdiggøre og udvikle din overskrift, så udnyt den. Læs mere om, hvordan du optimerer dine overskrifter her.

2. Preview af tekst har betydning

Ved at bruge preview-tekst i dine e-mailmarketingkampagner giver du abonnenterne større klarhed over, hvad din e-mail handler om, og hvad den er rettet mod. Pladsen giver dig mulighed for at motivere og inspirere læserne til at engagere sig i mere indhold (ved at klikke dig videre til e-mailen).

Fordele med preview

  • Eksponering i indbakken. Fremhæv dit tilbud, og øg åbningsraten.
  • Suppler din overskrift. Da overskriften skal være interessant med få ord (højst 150 tegn), har du mulighed for at uddybe indholdet i din preview, som er placeret direkte efter overskriften. Hvad handler din kampagne f.eks. om, hvilke produkter er nye, og hvilke anbefalinger har du?
  • CTA. For at motivere til handling kan du fortælle læserne, hvad de skal gøre på et tidligt tidspunkt. Brug handlingsverber som læs, køb, åbn allerede i overskriften eller i forhåndsvisningen.

3. Optimering til mobilen

Lad os se det i øjnene. At lave sit indhold mobilvenligt er vigtig i alle aspekter af digital kommunikation. Det skyldes, at forbrugerne bruger hele dagen på deres telefoner. Hvis du ikke allerede har tilpasset dit layout til mobil e-mail, bør dette stå øverst på din to-do-liste.

Forbrugerne læser størstedelen af deres e-mails på smartphones, hvilket betyder, at dine nyhedsbreve skal være designet til at passe til disse enheder. Eksempler, overskrifter og previews skal forkortes. Alle billeder, videoer og CTA-knapper skal tilpasses til smartphone-formater. Hvis du er mobilvenlig, hjælper du med at få dit budskab frem og forbedrer din åbningsrate - det er helt sikkert!

4. A/B-test 

En måde at finde ud af, hvilken type overskrift og preview-tekst, der vil lokke din målgruppe mest til at klikke videre, er ved at udføre A/B-tests. Ved at opdele din liste over e-mailadresser i to eller tre lige store dele - hvor hver del har en variation af f.eks. emnelinje, billedvalg og forskellig rækkefølge af indholdet i e-mailen - kan du få et bedre indblik i, hvad der motiverer netop din målgruppe.

Skal månedens kampagne nævnes i emnelinjen, eller skal den præsenteres senere i e-mailen? Skal der være en klar CTA i emnelinjen i stil med "Rabatkode for begrænset tid!" eller skal den sniges ind i den del, hvor du præsenterer produkterne? Vov at teste dig selv og analysere resultatet. En god tommelfingerregel er at starte med en del og i den næste udsendelse prøve en anden. Læs mere om A/B-testning her.

5. Frekvens 

Hyppigheden af dine udsendelser kan variere alt efter din branche og dine modtagere. For nogle er det passende at sende en gang om måneden, mens andre sender mindre udsendelser hver uge eller endda dagligt. Det vigtigste er at skabe en bæredygtig strategi, der kan opretholdes over tid, og som ikke får abonnenterne til at afmelde sig.

Er du i stand til at kommunikere flere gange om måneden, men er du usikker på, hvordan din målgruppe vil reagere på hyppige udsendelser? Derefter kan du prøve at overvåge responsen. Se på åbningsraten i den måned, hvor du har sendt flere e-mails, og sammenlign den med en måned, hvor du kun har sendt én e-mail. Er der forskel på statistikkerne? Det vigtigste er, at udsendelserne skaber merværdi for modtagerne, er velgennemtænkte, skræddersyede og rettidige.

6. Vov at være personlig

Mange spørger tit, hvordan e-mail marketing kan være en af de mest effektive kommunikationsstrategier i dag? Den store fordel ved e-mail marketing er, at modtagerne abonnerer på nyhedsbreve, fordi de er oprigtigt interesserede i indholdet. De ønsker at lære brandet bedre at kende, få nyheder, personlige tilbud og blive inspireret.

Det er vigtigt, at du holder modtageren i fokus, når du udarbejder dine udsendelser, og at du aktivt forsøger at skabe et dybere forhold til dem. Lad dem lære dig at kende, og inviter dem til at blive en del af din verden. Sprog er utrolig vigtigt i relationsskabende markedsføring. Tør være afslappet og personlig og tiltale læserne med personlige pronominer. Det vil skabe en fællesskabsfølelse, og modtagerne vil føle, at de er en del af dit brand.

7. Storytelling

Ethvert brand har brug for sin egen historie, og den skal være god. Storytelling handler om at fortælle historien om dit brand på en engagerende og underholdende måde. Dette er en vigtig del af din kommunikation for at opbygge langsigtede relationer. Ligesom du arbejder på storytelling på dit websted og på de sociale medier, skal du også få denne del med i dit nyhedsbrev. Både for at skabe konsekvent kommunikation, men også for at bruge formatet til netop relationsopbyggende kommunikation.

Du kan arbejde med storytelling på forskellige måder i dine nyhedsbreve. Det kan være så simpelt som at have en boks, der er dedikeret til at dele oplysninger om din virksomhed, og hvad dine tjenester/produkter kan gøre for kunderne. Du kan også have stående overskrifter, hvor du deler oplysninger om specifikke emner eller produkter, som modtagerne kan følge op på uge efter uge.

Har du en personlig afsender i dag, som skriver introen til hvert nyhedsbrev? Lad denne person skabe en dialog med følgere, som de glæder sig til at følge op på uge efter uge. Det vigtigste ved storytelling er, at fokus er på den værdi, du kan tilføre kunderne, og ikke på hvor god du er eller hvor godt du præsterer.

8. Overbevisende opfordring til handling

Uanset hvor engagerende eller inspirerende din e-mail er, er der altid en risiko for, at modtageren vil engagere sig i dit indhold på det "forkerte tidspunkt". Det betyder, at de er distraheret af andre ting eller har fået det forkerte ben ud af sengen. Ideelt set, skal læseren huske dig og din virksomhed på et senere tidspunkt, når de har brug for at investere i dine produkter eller tjenester. Men i mange tilfælde er alt for mange afhængige af Google og hurtige svar.

For ikke at gå glip af potentielle kunder skal du få modtageren til at handle, når han/hun ser dit indhold. Det kan du gøre ved hjælp af klare CTA'er (Call to Action). En effektiv CTA kan være at tilbyde modtageren en rabatkode, når de besøger dit websted, at deltage gratis i et kommende foredrag eller at læse mere om et emne på din blogside.

9. Fordele og ulemper ved billeder

Billeder og grafik kan inspirere, engagere og fremkalde følelser i din e-mailmarkedsføring. Faktisk er der over seks gange større sandsynlighed for, at vi husker information, hvis vi ser billeder, når vi modtager den.

Når det er sagt, skal du sørge for, at billederne ikke optager for meget plads og påvirker din indlæsningstid. For store billeder kan gøre din e-mail svær at læse og kan i værste fald blive markeret som spam. Du skal derfor sørge for at tilpasse filens størrelse til brødteksten.

Sådan vælger du de rigtige billeder:

  • Kvalitet frem for kvantitet. Brug billeder af høj kvalitet, og undgå slørede eller pixelerede billeder.
  • Invester i et fotoshoot. Personlige billeder giver et mere klart billede af dig og dit brand. Det giver dig mulighed for at skabe troværdig, konsekvent og professionel kommunikation. Stockfotos er godt og vel, men de fleste motiver er allerede slidt op af konkurrenterne, ikke sandt?
  • Link. Forøg klikprocenten ved også at linke i dine billeder. Hvis du f.eks. ønsker at motivere læserne til at klikke videre til et bestemt produkt i dit nyhedsbrev, skal du gøre det nemt for dem ved at linke til din CTA i teksten og i billedet.
  • Undgå store filer. Hvis du vil undgå lange indlæsningstider, skal du være forsigtig med billedformatet, ligesom med din webside.

10. Tjek links

Det lyder måske indlysende, men det er så nemt for en e-mail at blive sendt til tusindvis af modtagere i det øjeblik, du opdager, at der mangler et link til det produkt, som hele indholdet handler om. Denne lille fejl kan resultere i et stort tab af klik og dermed af salg. Dette grundlæggende element er indbygget for at øge omsætningen og lette læsernes købsrejse. Så sørg for at få det til at ske med alle links på plads!

E-mail marketing giver dig mulighed for at nå ud til en relevant målgruppe på en ægte måde. Platformen gør det nemt for dig at sende personlige beskeder, der er skræddersyet til modtagerne, deres historik og præferencer. Hvis du vil have flere oplysninger om, hvordan e-mailmarketing fungerer i praksis, og hvordan du kommer i gang med din konto, kan du læse vores guide her.

Hvis du fandt dette interessant, bør du også læse...

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden. I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for …

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Læs mere »

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for. I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der …

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Læs mere »

Annoncering på sociale medier

Annoncering på sociale medier Gennem annoncering på sociale medier, kan du øge kendskabet til dit brand, skabe mere trafik til din hjemmeside og generere flere leads. Annoncering på sociale medier giver dig mulighed for at oprette målrettede annoncer med et specifikt mål for øje. Vi giver dig de tips, du skal bruge for at komme …

Annoncering på sociale medier Læs mere »