Artikel | 6 minutters læsning

6 tips til en effektiv e-mail markedsføringsstrategi

Artikel | 6 minutters læsning

6 tips til en effektiv e-mail markedsføringsstrategi

De lander i din indbakke fra morgen til aften, både fra kendte og ukendte afsendere. Ud over dine egne kontakter får du højest sandsynligt også en del fra virksomheder, du har været i kontakt med online, eller fra virksomheder, du aldrig har hørt om.

På trods af disse masseudsendelser er e-mail marketing den mest effektive kommunikationskanal for mange brands.

Men hvordan vækker du interesse og engagement i stedet for irritation? Hvordan skiller du dig ud fra alle andre i emnelinjen? Og hvilke tekniske funktioner kan både lette og optimere din kommunikation?

I denne vejledning giver vi dig 6 tips, du kan bruge til at lave den mest effektive strategi til din e-mailmarkedsføring.

1. Produktionsplan

Som med enhver anden form for markedsføringsaktivitet skal du have en klar plan og struktur for, hvad din e-mail-markedsføring skal indeholde, hvad formålet er, og hvad dine mål er for denne kanal.

En langsigtet produktionsplan vil hjælpe dig med at producere relevant indhold måned efter måned, måske endda uge efter uge. Uanset hvor ofte du ønsker at kommunikere ud, bør du også lave en tidsplan for offentliggørelse.

Kom godt i gang med din produktionsplan ved at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad er målet med kanalen?
  • Hvilket format skal udsendelsen have? F.eks. nyhedsbreve, kampagner, anbefalinger.
  • Hvad er målgruppen?
  • Hvor ofte skal vi sende e-mails ud?
  • Hvilke indholdskategorier skal vi fremhæve?
  • Hvad ønsker vi, at modtagerne skal gøre efter at have læst e-mailen (CTA)?
  • Hvordan skal jeg måle resultaterne?

Det vigtigste at huske er, at din kommunikation skal skabe merværdi for abonnenterne, så det skal ikke blot være en salgskanal for dit brand.

Du kan f.eks. skabe merværdi gennem nyheder, tips, personlige tilbud, påmindelser eller anbefalinger. Tænk over, hvad der er vigtigt at kommunikere om din virksomhed - og hvad der er vigtigt for modtagerne at vide.

2. Layout & design

At skabe en rød tråd i din kommunikation er afgørende for både profilering, brand awareness og loyalitet. Modtagerne skal vide, at du er dig selv gennem din skrifttype, dit farvevalg, dit logo og din tonefald.

Med andre ord er det vigtigt, at dit brand image også afspejles i de e-mails, som du sender ud. Små detaljer som ordvalg eller billedvalg virker måske ikke så afgørende, men de kan påvirke både klikraten og modtagerens billede af dit brand.

Brug derfor tid på at skabe et æstetisk design, der fanger læserens interesse og får dem til at blive. Arbejd med de visuelle elementer i form af billeder, videoer, overskrifter og infografikker, indtil du har fundet et layout, der symboliserer dit brand.

3. Abonnenter

Der er flere måder at tiltrække abonnenter på i dag. Den mest almindelige metode er via tilmeldingsformularer på en hjemmeside.

Du kan oprette en pop-up-boks, der vises, hver gang en person besøger din side. Du kan også minde brugerne om dit nyhedsbrev, f.eks. efter et køb eller en anmodning om kontakt.

Hvis du tilbyder materiale til download på din hjemmeside, f.eks. vejledninger, whitepapers eller rabatkoder, kan du indsamle e-mailadresser til gengæld for flere oplysninger.

For at undgå misforståelser eller spørgsmålstegn anbefaler vi, at du altid inkluderer en boks nederst i din e-mail, der fortæller dem, hvorfor de har modtaget meddelelsen, og hvordan dit brand har modtaget oplysningerne. Der skal desuden under alle omstændigheder også være et link til at afmelde sig nyhedsbrevet igen.

4. Fang modtageren i emnefeltet

En stor procentdel af modtagerne læser deres e-mails på mobilen, afhængigt af målgruppen er det op til 78%.

Det betyder, at dine modtagere læser e-mails når de er på farten, distraheret på arbejdet eller holder en pause i fitnesscenteret. Du konkurrerer også med sociale medier, opkald og sms'er.

Derfor er det alfa og omega at fange modtagerens interesse allerede i emnefeltet. Din e-mail skal være den mest interessante ting, som den pågældende bruger kan bruge sin tid på - uanset alle de andre spændende muligheder, som mobilen tilbyder.

For at få indsigt i, hvilken overskrift der vil overbevise modtagerne om, at de vil klikke sig videre og læse hele din besked, kan du A/B-teste, hvilken besked der passer til din målgruppe.

Dette giver dig mulighed for at sende to forskellige versioner af dit nyhedsbrev og analysere, hvilken version der fungerer bedst.

Vi anbefaler, at du laver korte emnelinjer på omkring fem til syv ord for at sikre, at hele budskabet er synligt - uanset hvilken enhed du bruger.

5. Kvalitet frem for kvantitet

Hvis man ser på sociale medier eller blogindlæg, er der en klar tendens, når det gælder indholdslængde, uanset format.

Hvis vi ser på e-mails, er det ikke så tydeligt. Du skal dog undgå at kede og skræmme læserne væk med lange og tunge mails.

Vi anbefaler maksimalt 1200 ord, da dette er bedst til webindhold. På mobilen foretrækker de fleste dog kortere kommunikation, så husk det, når du udformer dine e-mails. Igen skal hele 78% gide læse hele beskeden på mobilen.

Brugerne foretrækker indhold, der er let at bruge og ikke tager for meget tid eller fokus. Hvis dit nyhedsbrev opfattes som langt og tidskrævende, vil mange sandsynligvis klikke videre efter den første linje.

Så skab simpelt, relevant og engagerende indhold, der fører dem til din hjemmeside, f.eks. til et produkt eller et tilbud.

Arbejd med klare CTA'er (call to actions), der passer til dit indhold, på et tidligt tidspunkt i nyhedsbrevet. På den måde kan du på en naturlig måde lede læseren videre, selv hvis de blot åbner e-mailen og kigger den hurtigt igennem.

6. Optimer og automatiser

Fordelen ved e-mail marketing er, at alle aktiviteter omkring mails kan måles på den ene eller anden måde.

Det giver dig et klart grundlag og en klar retning for dit fremtidige arbejde. Ved at fokusere på det indhold, der giver resultater, og optimere det, der ikke giver resultater, kan du forbedre din ROI (investeringsafkast).

Data om dine abonnenter kan også hjælpe dig med at oprette personlige beskeder til hver enkelt kontaktperson. Du kan anbefale lignende produkter, som de tidligere har kigget på, eller oprette tilbud om en service, som de har læst mere om.

Ved at segmentere din kontaktliste kan du målrette tilpassede meddelelser til modtagere, der opfylder bestemte kriterier.

Du kan kategorisere på baggrund af tidligere aktivitet, f.eks. et køb, eller ved hjælp af demografiske faktorer som f.eks. placering, alder og interesse. Læs mere om analyse af e-mailmarketing her.

Du kan også bruge dataene til at oprette automatiserede udsendelser, hvilket er en styrke, når det gælder e-mailmarkedsføring. Via indstillingerne kan du udløse en automatisk udsendelse, f.eks. til modtagere, der har lagt produkter i en indkøbskurv, et takkebrev efter et køb eller en anmodning om en anmeldelse efter et hotelbesøg eller et webinar.

Mulighederne er uendelige. Ved hjælp af data kan meddelelser sendes på det optimale tidspunkt til den rigtige person, alt sammen baseret på adfærdsmønstre og modtagerens præferencer.

Wrapping up

Det er trods alt ikke så underligt, at e-mailmarketing er en succesfuld kanal for mange brands. Metoden styrker ikke kun dit brand, men giver dig også mulighed for at skabe et dybere forhold til dine kunder gennem personlige beskeder og tilpassede tilbud.

Du har mulighed for at nå den rigtige person på det rigtige tidspunkt for at generere yderligere salg. Så nu er der ikke andet for, end at komme igang med at lægge en plan og spidse din blyant!

De lander i din indbakke fra morgen til aften, både fra kendte og ukendte afsendere. Ud over dine egne kontakter får du højest sandsynligt også en del fra virksomheder, du har været i kontakt med online, eller fra virksomheder, du aldrig har hørt om.

På trods af disse masseudsendelser er e-mail marketing den mest effektive kommunikationskanal for mange brands.

Men hvordan vækker du interesse og engagement i stedet for irritation? Hvordan skiller du dig ud fra alle andre i emnelinjen? Og hvilke tekniske funktioner kan både lette og optimere din kommunikation?

I denne vejledning giver vi dig 6 tips, du kan bruge til at lave den mest effektive strategi til din e-mailmarkedsføring.

1. Produktionsplan

Som med enhver anden form for markedsføringsaktivitet skal du have en klar plan og struktur for, hvad din e-mail-markedsføring skal indeholde, hvad formålet er, og hvad dine mål er for denne kanal.

En langsigtet produktionsplan vil hjælpe dig med at producere relevant indhold måned efter måned, måske endda uge efter uge. Uanset hvor ofte du ønsker at kommunikere ud, bør du også lave en tidsplan for offentliggørelse.

Kom godt i gang med din produktionsplan ved at besvare følgende spørgsmål:

Hvad er målet med kanalen?

Hvilket format skal udsendelsen have? F.eks. nyhedsbreve, kampagner, anbefalinger.

Hvad er målgruppen?

Hvor ofte skal vi sende e-mails ud?

Hvilke indholdskategorier skal vi fremhæve?

Hvad ønsker vi, at modtagerne skal gøre efter at have læst e-mailen (CTA)?

Hvordan skal jeg måle resultaterne?

Det vigtigste at huske er, at din kommunikation skal skabe merværdi for abonnenterne, så det skal ikke blot være en salgskanal for dit brand.

Du kan f.eks. skabe merværdi gennem nyheder, tips, personlige tilbud, påmindelser eller anbefalinger. Tænk over, hvad der er vigtigt at kommunikere om din virksomhed - og hvad der er vigtigt for modtagerne at vide.

2. Layout & design

At skabe en rød tråd i din kommunikation er afgørende for både profilering, brand awareness og loyalitet. Modtagerne skal vide, at du er dig selv gennem din skrifttype, dit farvevalg, dit logo og din tonefald.

Med andre ord er det vigtigt, at dit brand image også afspejles i de e-mails, som du sender ud. Små detaljer som ordvalg eller billedvalg virker måske ikke så afgørende, men de kan påvirke både klikraten og modtagerens billede af dit brand.

Brug derfor tid på at skabe et æstetisk design, der fanger læserens interesse og får dem til at blive. Arbejd med de visuelle elementer i form af billeder, videoer, overskrifter og infografikker, indtil du har fundet et layout, der symboliserer dit brand.

3. Abonnenter

Der er flere måder at tiltrække abonnenter på i dag. Den mest almindelige metode er via tilmeldingsformularer på en hjemmeside.

Du kan oprette en pop-up-boks, der vises, hver gang en person besøger din side. Du kan også minde brugerne om dit nyhedsbrev, f.eks. efter et køb eller en anmodning om kontakt.

Hvis du tilbyder materiale til download på din hjemmeside, f.eks. vejledninger, whitepapers eller rabatkoder, kan du indsamle e-mailadresser til gengæld for flere oplysninger.

For at undgå misforståelser eller spørgsmålstegn anbefaler vi, at du altid inkluderer en boks nederst i din e-mail, der fortæller dem, hvorfor de har modtaget meddelelsen, og hvordan dit brand har modtaget oplysningerne. Der skal desuden under alle omstændigheder også være et link til at afmelde sig nyhedsbrevet igen.

4. Fang modtageren i emnefeltet

En stor procentdel af modtagerne læser deres e-mails på mobilen, afhængigt af målgruppen er det op til 78%.

Det betyder, at dine modtagere læser e-mails når de er på farten, distraheret på arbejdet eller holder en pause i fitnesscenteret. Du konkurrerer også med sociale medier, opkald og sms'er.

Derfor er det alfa og omega at fange modtagerens interesse allerede i emnefeltet. Din e-mail skal være den mest interessante ting, som den pågældende bruger kan bruge sin tid på - uanset alle de andre spændende muligheder, som mobilen tilbyder.

For at få indsigt i, hvilken overskrift der vil overbevise modtagerne om, at de vil klikke sig videre og læse hele din besked, kan du A/B-teste, hvilken besked der passer til din målgruppe.

Dette giver dig mulighed for at sende to forskellige versioner af dit nyhedsbrev og analysere, hvilken version der fungerer bedst.

Vi anbefaler, at du laver korte emnelinjer på omkring fem til syv ord for at sikre, at hele budskabet er synligt - uanset hvilken enhed du bruger.

5. Kvalitet frem for kvantitet

Hvis man ser på sociale medier eller blogindlæg, er der en klar tendens, når det gælder indholdslængde, uanset format.

Hvis vi ser på e-mails, er det ikke så tydeligt. Du skal dog undgå at kede og skræmme læserne væk med lange og tunge mails.

Vi anbefaler maksimalt 1200 ord, da dette er bedst til webindhold. På mobilen foretrækker de fleste dog kortere kommunikation, så husk det, når du udformer dine e-mails. Igen skal hele 78% gide læse hele beskeden på mobilen.

Brugerne foretrækker indhold, der er let at bruge og ikke tager for meget tid eller fokus. Hvis dit nyhedsbrev opfattes som langt og tidskrævende, vil mange sandsynligvis klikke videre efter den første linje.

Så skab simpelt, relevant og engagerende indhold, der fører dem til din hjemmeside, f.eks. til et produkt eller et tilbud.

Arbejd med klare CTA'er (call to actions), der passer til dit indhold, på et tidligt tidspunkt i nyhedsbrevet. På den måde kan du på en naturlig måde lede læseren videre, selv hvis de blot åbner e-mailen og kigger den hurtigt igennem.

6. Optimer og automatiser

Fordelen ved e-mail marketing er, at alle aktiviteter omkring mails kan måles på den ene eller anden måde.

Det giver dig et klart grundlag og en klar retning for dit fremtidige arbejde. Ved at fokusere på det indhold, der giver resultater, og optimere det, der ikke giver resultater, kan du forbedre din ROI (investeringsafkast).

Data om dine abonnenter kan også hjælpe dig med at oprette personlige beskeder til hver enkelt kontaktperson. Du kan anbefale lignende produkter, som de tidligere har kigget på, eller oprette tilbud om en service, som de har læst mere om.

Ved at segmentere din kontaktliste kan du målrette tilpassede meddelelser til modtagere, der opfylder bestemte kriterier.

Du kan kategorisere på baggrund af tidligere aktivitet, f.eks. et køb, eller ved hjælp af demografiske faktorer som f.eks. placering, alder og interesse. Læs mere om analyse af e-mailmarketing her.

Du kan også bruge dataene til at oprette automatiserede udsendelser, hvilket er en styrke, når det gælder e-mailmarkedsføring. Via indstillingerne kan du udløse en automatisk udsendelse, f.eks. til modtagere, der har lagt produkter i en indkøbskurv, et takkebrev efter et køb eller en anmodning om en anmeldelse efter et hotelbesøg eller et webinar.

Mulighederne er uendelige. Ved hjælp af data kan meddelelser sendes på det optimale tidspunkt til den rigtige person, alt sammen baseret på adfærdsmønstre og modtagerens præferencer.

Wrapping up

Det er trods alt ikke så underligt, at e-mailmarketing er en succesfuld kanal for mange brands. Metoden styrker ikke kun dit brand, men giver dig også mulighed for at skabe et dybere forhold til dine kunder gennem personlige beskeder og tilpassede tilbud.

Du har mulighed for at nå den rigtige person på det rigtige tidspunkt for at generere yderligere salg. Så nu er der ikke andet for, end at komme igang med at lægge en plan og spidse din blyant!