Artikel | 6 minutters læsning
SEO for begyndere
Artikel | 6 minutters læsning
SEO for begyndere
Publiceret: 21. juni 2022
I denne artikel:
Organisk søgning er i mange tilfælde den største kilde til trafik til din hjemmeside. Nutidens brugere googler på mobil, tablet og computer for at finde oplysninger, kontaktoplysninger, produkter, tjenester og svar på spørgsmål.
I denne vejledning vil vi gennemgå det grundlæggende i SEO, på dansk kaldet søgemaskineoptimering, med det formål at give dig et grundlag for at komme i gang selv.
SEO, Search Engine Optimization, handler om at optimere indhold (tekst, billeder osv.) til søgemaskinerne. Målet er at få en så høj placering som muligt i søgeresultaterne gennem relevant indhold for at skabe trafik til din hjemmeside.
SEO er baseret på indhold, kommunikation og teknologi. Der er forskellige signaler, som søgemaskinerne opfanger for at analysere, hvilken side der passer bedst til brugerens søgninger. Derfor skal du sørge for, at din hjemmeside indeholder de sætninger og nøgleord, som brugerne bruger.
Hvorfor SEO?
Søgemaskiner bruges af stort set alle internetbrugere og udgør hele 93% af al trafik. Det er primært Google, der bliver brugt, men de fleste søgemaskiner fungerer på samme måde.
Hvis du begynder at arbejde på én søgemaskine, vil du være et skridt foran de andre søgemaskiner, f.eks. Yahoo og Bing. Der er flere fordele ved at være synlig i høje søgeresultater, herunder at øge chancerne for, at kunden vælger dit produkt eller din tjenesteydelse frem for konkurrenternes.
Andre fordele omfatter:
- Øget trafik til din hjemmeside
- Øget salg
- Øget kendskab til mærket
- Brugervenlig hjemmeside
- Øget troværdighed
Hvad er forskellen mellem SEO og SEM?
SEO og SEM har deres ligheder, og begge metoder bruges til at komme øverst i søgeresultaterne. Men mens SEO skaber organisk trafik, betaler du for din synlighed gennem SEM, søgemaskinemarkedsføring.
SEM er en strategi, der øger antallet af besøgende på din hjemmeside gennem betalte annoncer.
Du kan oprette annoncer i flere søgemaskiner, oftest via Google Ads. Dette giver dig mulighed for at være synlig øverst i søgeresultaterne, når brugere skriver søgeord, der er relateret til din virksomhed og dit indhold. Metoderne kan kombineres for at øge synligheden.
Mens SEO hjælper dig med at opbygge langsigtet tillid hos søgemaskinerne, hjælper SEM dig med at være synlig her og nu. Tænk på det som en langsigtet og en kortsigtet strategi.
SEM giver dig en øjeblikkelig effekt i søgeresultaterne, så længe du fortsætter med at betale for annoncerne, mens SEO normalt tager længere tid at opbygge, men skaber værdi på lang sigt.
On-page SEO
On-page SEO handler om at optimere forskellige elementer på webstedet, som kan hjælpe søgemaskinerne med at læse indholdet og forstå sammenhængen. Dette kan omfatte H1'er, underoverskrifter, alt-tags for billeder og optimering af metatags.
Googles vigtigste rankingfaktor er netop indholdet af en website. Dette omfatter strukturen af dine oplysninger, brugen af nøgleord og sætninger og kvaliteten af dit indhold. Meget af det handler om at producere relevant tekst af høj kvalitet, der afspejler sidens formål på en velskrevet og klar måde.
Tidligere var det mængden af relevante søgeord, der var vigtigst, hvilket ofte førte til overforbrug af visse ord, hvilket resulterede i tekst af lav kvalitet. I dag er søgemaskinerne belønner tekst af høj kvalitet frem for kvantitet.
For at få et bedre overblik over, hvilke søgeord og sætninger du bør fremhæve i dit indhold, anbefaler vi, at du foretager en søgeordsanalyse. Brug Google Keywords Tool til at se, hvor mange personer der søger efter et bestemt søgeord.
Hvis du klikker dig videre til Keywords Ideas, kan du også finde relaterede nøgleord, som det også kan være værd at bruge i dit indhold, hvilket kan øge placeringen for dine primære nøgleord yderligere.
Et andet tip er at foretage din søgeordsanalyse manuelt i Google Search. Hvilke hjemmesider dukker op under de vilkår, du selv vil bruge? Det vil give dig et klart billede af, hvad dine konkurrenter allerede gør - eller ikke gør.
Når vi ser på den tekniske side af SEO, henviser vi en hjemmesides hastighed, mobilvenlighed, sikkerhed, indeksering og datastruktur.
Denne form for optimering hjælper dig med at give brugerne en bedre oplevelse på dit website, hvilket øger sandsynligheden for, at de får et bedre billede af dit brand, at de klikker sig videre til websitet og konverterer til kunder.
Live chat kan påvirke flere tekniske SEO-parametre, der forbedrer din placering. Klik her for at få mere at vide om disse parametre.
Off-page SEO
Off-page SEO handler om linkbuilding, autoritetsopbygning, henvisninger og om at være synlig på andre eksterne websteder, hvor din hjemmeside eller brand findes gennem linking. Søgemaskinerne er opmærksomme på og prioriterer off-page SEO, hvilket vil vise sig i dine placeringer.
Søgemaskinerne bruger links til to formål: til at finde nye websider og til at rangordne dem. Du kan arbejde med links på to måder: internt og eksternt.
Interne links bruges til at styrke specifikke sider på din hjemmeside med udvalgte søgeord. Dette forbedrer også brugervenligheden og gør det lettere at navigere på hjemmesiden.
Hvis du ser på eksterne links, styrker de din hjemmesides autoritet. Eksternt linking kan være en udfordring at kontrollere, da det er op til andre aktører at nævne dit websted.
Ved at have relevant og interessant indhold på webstedet øges chancerne for, at andre platforme bemærker og anbefaler dit indhold gennem linking. Du kan motivere dette ved hjælp af delingsknapper i artikler og blogindlæg, for eksempel.
Du kan også gæsteblogge på andre relevante platforme i branchen i bytte for et link. Dette er en form for samarbejde, der kan gøre en stor forskel for din relevans i søgemaskinerne i fremtiden.
Test og optimering
Blogindlæg giver dig mulighed for at promovere dine tilbud på en ægte og informativ måde. Hvis du f.eks. tilbyder SEO-tjenester, kan du begrunde alle de fordele, som metoden giver, i blogindlægget.
Det vil motivere modtagerne til at læse mere og lære mere om din ekspertise. Gennem bloggen har du mulighed for at demonstrere din viden, hvilket også vil skabe tillid hos de potentielle kunder.
Google Analytics
Google Analytics giver dig oplysninger om brugernes adfærd på hjemmesiden. Hvilke sider de besøger, hvor længe de bliver, hvordan de har fundet dig og demografiske oplysninger.
Det giver dig et bedre indblik i, hvor brugervenligt din hjemmeside er, og du får mulighed for at lære dine besøgende og potentielle kunder bedre at kende.
Google Search Console
Google Search Console giver dig oplysninger om, hvad der sker, før brugerne klikker sig videre til din hjemmeside. Hvilke søgeord bruger de, hvor højt rangerer du, og hvor synlig er du i Googles feed? Dette vil hjælpe dig med at finpudse din SEO og fremhæve relevante søgeord og sætninger, som brugerne typisk bruger, når de søger efter de produkter eller tjenester, som dit brand tilbyder.
Google Optimize
Google Optimize hjælper dig med at foretage A/B-test af din hjemmeside. Du kan arbejde parallelt med forskellige versioner af dit websted for at se, hvilken version der giver de bedste resultater.
Det kan dreje sig om placeringen af en knap eller en overskrift. Ofte er det små justeringer, der gør en stor forskel for resultaterne.
Google Tag Manager
Google Tag Manager Google Tag Manager hjælper dig med at oprette tags til at spore specifikke mål på din hjemmeside. Det kan være en bestemt tjeneste, et bestemt produkt eller en bestemt side, som er vigtig for dig, og som du ønsker at spore.
SEO er en langsigtet indsats. Det tager ofte tid at få alle elementer på din hjemmeside til at passe, og søgemaskinerne ændrer sig hele tiden.
Det er derfor, at arbejdet aldrig slutter. Det er vigtigt at arbejde aktivt med optimeringen, overvåge resultaterne og foretage justeringer undervejs. Jo mere du arbejder med værktøjet, jo nemmere bliver det.
Forhåbentlig har denne guide givet dig en idé om, hvad SEO egentlig handler om, og hvilke nøglefaktorer du bør fokusere på først. Hvis du vil læse mere om, hvordan du kan arbejde med metoden i praksis, kan du læse vores artikel her.
Publiceret: 21. juni 2022
I denne artikel:
Organisk søgning er i mange tilfælde den største kilde til trafik til din hjemmeside. Nutidens brugere googler på mobil, tablet og computer for at finde oplysninger, kontaktoplysninger, produkter, tjenester og svar på spørgsmål.
I denne vejledning vil vi gennemgå det grundlæggende i SEO, på dansk kaldet søgemaskineoptimering, med det formål at give dig et grundlag for at komme i gang selv.
SEO, Search Engine Optimization, handler om at optimere indhold (tekst, billeder osv.) til søgemaskinerne. Målet er at få en så høj placering som muligt i søgeresultaterne gennem relevant indhold for at skabe trafik til din hjemmeside.
SEO er baseret på indhold, kommunikation og teknologi. Der er forskellige signaler, som søgemaskinerne opfanger for at analysere, hvilken side der passer bedst til brugerens søgninger. Derfor skal du sørge for, at din hjemmeside indeholder de sætninger og nøgleord, som brugerne bruger.
Hvorfor SEO?
Søgemaskiner bruges af stort set alle internetbrugere og udgør hele 93% af al trafik. Det er primært Google, der bliver brugt, men de fleste søgemaskiner fungerer på samme måde.
Hvis du begynder at arbejde på én søgemaskine, vil du være et skridt foran de andre søgemaskiner, f.eks. Yahoo og Bing. Der er flere fordele ved at være synlig i høje søgeresultater, herunder at øge chancerne for, at kunden vælger dit produkt eller din tjenesteydelse frem for konkurrenternes.
Andre fordele omfatter:
- Øget trafik til din hjemmeside
- Øget salg
- Øget kendskab til mærket
- Brugervenlig hjemmeside
- Øget troværdighed
Hvad er forskellen mellem SEO og SEM?
SEO og SEM har deres ligheder, og begge metoder bruges til at komme øverst i søgeresultaterne. Men mens SEO skaber organisk trafik, betaler du for din synlighed gennem SEM, søgemaskinemarkedsføring.
SEM er en strategi, der øger antallet af besøgende på din hjemmeside gennem betalte annoncer.
Du kan oprette annoncer i flere søgemaskiner, oftest via Google Ads. Dette giver dig mulighed for at være synlig øverst i søgeresultaterne, når brugere skriver søgeord, der er relateret til din virksomhed og dit indhold. Metoderne kan kombineres for at øge synligheden.
Mens SEO hjælper dig med at opbygge langsigtet tillid hos søgemaskinerne, hjælper SEM dig med at være synlig her og nu. Tænk på det som en langsigtet og en kortsigtet strategi.
SEM giver dig en øjeblikkelig effekt i søgeresultaterne, så længe du fortsætter med at betale for annoncerne, mens SEO normalt tager længere tid at opbygge, men skaber værdi på lang sigt.
On-page SEO
On-page SEO handler om at optimere forskellige elementer på webstedet, som kan hjælpe søgemaskinerne med at læse indholdet og forstå sammenhængen. Dette kan omfatte H1'er, underoverskrifter, alt-tags for billeder og optimering af metatags.
Googles vigtigste rankingfaktor er netop indholdet af en website. Dette omfatter strukturen af dine oplysninger, brugen af nøgleord og sætninger og kvaliteten af dit indhold. Meget af det handler om at producere relevant tekst af høj kvalitet, der afspejler sidens formål på en velskrevet og klar måde.
Tidligere var det mængden af relevante søgeord, der var vigtigst, hvilket ofte førte til overforbrug af visse ord, hvilket resulterede i tekst af lav kvalitet. I dag er søgemaskinerne belønner tekst af høj kvalitet frem for kvantitet.
For at få et bedre overblik over, hvilke søgeord og sætninger du bør fremhæve i dit indhold, anbefaler vi, at du foretager en søgeordsanalyse. Brug Google Keywords Tool til at se, hvor mange personer der søger efter et bestemt søgeord.
Hvis du klikker dig videre til Keywords Ideas, kan du også finde relaterede nøgleord, som det også kan være værd at bruge i dit indhold, hvilket kan øge placeringen for dine primære nøgleord yderligere.
Et andet tip er at foretage din søgeordsanalyse manuelt i Google Search. Hvilke hjemmesider dukker op under de vilkår, du selv vil bruge? Det vil give dig et klart billede af, hvad dine konkurrenter allerede gør - eller ikke gør.
Når vi ser på den tekniske side af SEO, henviser vi en hjemmesides hastighed, mobilvenlighed, sikkerhed, indeksering og datastruktur.
Denne form for optimering hjælper dig med at give brugerne en bedre oplevelse på dit website, hvilket øger sandsynligheden for, at de får et bedre billede af dit brand, at de klikker sig videre til websitet og konverterer til kunder.
Live chat kan påvirke flere tekniske SEO-parametre, der forbedrer din placering. Klik her for at få mere at vide om disse parametre.
Off-page SEO
Off-page SEO handler om linkbuilding, autoritetsopbygning, henvisninger og om at være synlig på andre eksterne websteder, hvor din hjemmeside eller brand findes gennem linking. Søgemaskinerne er opmærksomme på og prioriterer off-page SEO, hvilket vil vise sig i dine placeringer.
Søgemaskinerne bruger links til to formål: til at finde nye websider og til at rangordne dem. Du kan arbejde med links på to måder: internt og eksternt.
Interne links bruges til at styrke specifikke sider på din hjemmeside med udvalgte søgeord. Dette forbedrer også brugervenligheden og gør det lettere at navigere på hjemmesiden.
Hvis du ser på eksterne links, styrker de din hjemmesides autoritet. Eksternt linking kan være en udfordring at kontrollere, da det er op til andre aktører at nævne dit websted.
Ved at have relevant og interessant indhold på webstedet øges chancerne for, at andre platforme bemærker og anbefaler dit indhold gennem linking. Du kan motivere dette ved hjælp af delingsknapper i artikler og blogindlæg, for eksempel.
Du kan også gæsteblogge på andre relevante platforme i branchen i bytte for et link. Dette er en form for samarbejde, der kan gøre en stor forskel for din relevans i søgemaskinerne i fremtiden.
Test og optimering
Blogindlæg giver dig mulighed for at promovere dine tilbud på en ægte og informativ måde. Hvis du f.eks. tilbyder SEO-tjenester, kan du begrunde alle de fordele, som metoden giver, i blogindlægget.
Det vil motivere modtagerne til at læse mere og lære mere om din ekspertise. Gennem bloggen har du mulighed for at demonstrere din viden, hvilket også vil skabe tillid hos de potentielle kunder.
Google Analytics
Google Analytics giver dig oplysninger om brugernes adfærd på hjemmesiden. Hvilke sider de besøger, hvor længe de bliver, hvordan de har fundet dig og demografiske oplysninger.
Det giver dig et bedre indblik i, hvor brugervenligt din hjemmeside er, og du får mulighed for at lære dine besøgende og potentielle kunder bedre at kende.
Google Search Console
Google Search Console giver dig oplysninger om, hvad der sker, før brugerne klikker sig videre til din hjemmeside. Hvilke søgeord bruger de, hvor højt rangerer du, og hvor synlig er du i Googles feed? Dette vil hjælpe dig med at finpudse din SEO og fremhæve relevante søgeord og sætninger, som brugerne typisk bruger, når de søger efter de produkter eller tjenester, som dit brand tilbyder.
Google Optimize
Google Optimize hjælper dig med at foretage A/B-test af din hjemmeside. Du kan arbejde parallelt med forskellige versioner af dit websted for at se, hvilken version der giver de bedste resultater.
Det kan dreje sig om placeringen af en knap eller en overskrift. Ofte er det små justeringer, der gør en stor forskel for resultaterne.
Google Tag Manager
Google Tag Manager Google Tag Manager hjælper dig med at oprette tags til at spore specifikke mål på din hjemmeside. Det kan være en bestemt tjeneste, et bestemt produkt eller en bestemt side, som er vigtig for dig, og som du ønsker at spore.
SEO er en langsigtet indsats. Det tager ofte tid at få alle elementer på din hjemmeside til at passe, og søgemaskinerne ændrer sig hele tiden.
Det er derfor, at arbejdet aldrig slutter. Det er vigtigt at arbejde aktivt med optimeringen, overvåge resultaterne og foretage justeringer undervejs. Jo mere du arbejder med værktøjet, jo nemmere bliver det.
Forhåbentlig har denne guide givet dig en idé om, hvad SEO egentlig handler om, og hvilke nøglefaktorer du bør fokusere på først. Hvis du vil læse mere om, hvordan du kan arbejde med metoden i praksis, kan du læse vores artikel her.