Artikel | 4 minutters læsning
Sådan øger du din hjemmesides konvertering uden at øge trafikken
Artikel | 4 minutters læsning
Sådan øger du din hjemmesides konvertering uden at øge trafikken
Publiceret: 3. maj 2022
I denne artikel:
I en marketingafdeling er man altid på en mission for at få mere trafik. The more the merrier, right?
Hvor fristende det end er at investere størstedelen af sin online markedsføring i trafikskabende aktiviteter, der får de besøgende til at vælte ind, kan de ikke stå alene.
Besøgende er nemlig ikke betalende kunder - endnu. Så hvordan får man konverteret en større del af ens hjemmesidetrafik uden nødvendigvis at øge trafikken? Bliv klogere her.
Ahh, trafik!
Der findes ikke noget som at se trafikken strømme ind på sin hjemmeside, når man har knoklet for at skabe spændende SEO-venligt indhold, investeret i kampagner og alt derimellem for at få den bedst mulige marketing funnel. Så kan man endelig læne sig tilbage og se trafikken forvandle sig til betalende kunder.
Bortset fra, vent… hvorfor sker det ikke?
Trafik skal genereres og så konverteres!
Det er ikke usædvanligt, at hver gang der er blevet brugt 92$ på at skaffe kunder, bruges der kun 1$ på at konvertere dem.
At underprioritere aktiviteter i bunden af din salgstragt, altså der hvor besøgende bliver til betalende kunder, vil kunne ses i din konverteringsrate. Den bliver du næppe lige så begejstret over, som du var over din indgående trafik på hjemmesiden.
Hvorfor ikke udnytte ens trafik, som du sikkert har lagt tonsvis af timer og penge i, bedre?
Trafik er fantastisk for enhver virksomheds online markedsføring. Men intet værd, hvis det ikke konverteres.
Selv med tusindvis af besøgende, kommer det ned til, hvor stor en andel af dem, der rent faktisk laver en handling for at komme i kontakt med dig, booker en tid eller køber dit produkt. Såkaldte konverteringer.
Hvad er en konvertering?
Der findes et hav af konverteringer og den ideelle konvertering er ikke nødvendigvis det samme for dig, som det er for mig. Man snakker generelt om bløde og hårde konverteringer.
En hård konvertering er en konvertering inden for de parametre, der har direkte indflydelse på din virksomheds finansielle målsætninger.
Det kan være, når besøgende på en hjemmeside udfylder en kontaktformular, bestiller en demo af dit produkt, booker en tid eller køber. Altså handlinger, hvor den potentielle kunde har en klar hensigt.
De bløde konverteringer dækker i stedet over de handlinger, hvor personer viser interesse for dit firma men ikke har direkte købsintention. Det er eksempelvis ved at følge med og dele indhold på sociale medier eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.
En hård konvertering er naturligvis det, man går efter, når man har salgsbrillerne på. Men hvordan får du flere af dine besøgende til at tage kontakt til dig, bestille en demo af dit produkt, booke en tid eller lægge en ordre hos dig?
Svaret er at finde i bunden af salgstragten
Selvfølgelig er trafikskabende aktiviteter en god investering - og ofte derfor den potentielle kunde besøger netop din hjemmeside.
Men meget kan ske fra det sekund, besøgende kommer ind på din hjemmeside til, at de beslutter sig for besøgets udfald. For nogle vil din hjemmeside appellere til dem og virke indbydende, mens den for andre er ulogisk og kedelig.
Der er heldigvis altid noget, du kan gøre, for at nudge din besøgendes adfærd i den retning, du ønsker.
Hvis en større del af hjemmesidebesøgende skal blive til betalende kunder, skal du rette blikket mod bunden af din salgstragt.
Det er nemlig her hvor din dyrebare trafik skal engageres og fastholdes. Det er altafgørende at gøre din online kundeoplevelse så brugervenlig som mulig og pleje interessen hos den besøgende.
Det kan man gøre gennem flere hjemmesideoptimerende aktiviteter. Det kan f.eks. være ved at have iøjnefaldende CTA-knapper, skarpe overskrifter samt underoverskrifter og tydelige kontaktoplysninger.
Disse aktiviteter kan have en betydelig indvirkning på din konverteringsoptimering, populært kaldet CRO. Et fjerde og tit undervurderet værktøj til CRO er livechat.
Livechat. Dit ultimative CRO-værktøj
Weplys livechat-service fokuserer på konverteringsoptimering ved at forvandle trafik til kunder for tusindvis af europæiske virksomheder.
Når hjemmesidebesøgende har mulighed for at skrive i en chat, hvor der sidder et rigtigt menneske klar 24/7 til at håndtere deres henvendelse inden for få sekunder, vil en større andel af de besøgende forblive interesseret i lige præcis din forretning - og ikke gå videre til konkurrenten.
Chatten bemandes af erfarne og trænede Weply chatkonsulenter, som er eksperter i at håndtere chats på virksomheder.
Besøgende, der enten mangler svar på et spørgsmål eller stadig er tvivlende, kan prompte få svar på et spørgsmål og føle sig mere sikker på, at virksomheden kan hjælpe dem.
Det er bevist, at den grad af tilgængelighed, personlighed og hjælpsomhed fører til en højere konvertering.
På en normal hjemmeside vil kun 2-5% af besøgende foretage en form for handling for at komme i kontakt med virksomheden f.eks. gennem en kontaktformular.
Med en 24/7 åben livechat på din hjemmeside bliver denne kontaktprocent forøget markant. F.eks. hos Malerfirmaet Lykkebo bruger 31% af de besøgende chatten og 56% af deres chats bliver til varme leads.
Der er mange måder, du kan få mere ud af dit nuværende marketingbudget. Mange vil naturligt ty til trafikskabende aktiviteter, men hvorfor ikke starte med at udnytte det potentiale, som din nuværende trafik har?
Kun at bruge 1% af dit marketingbudget på at konvertere trafik, er bestemt ikke holdbart. Bunden af salgstragten bør prioriteres f.eks. ved at implementere konverteringsoptimering-værktøjet over alle, livechat!
Så vil du se, hvordan din konverteringsrate stiger, selvom du ikke øger din trafik. Og hvem vil ikke have flere salg ud af samme marketingbudget?
Publiceret: 3. maj 2022
I denne artikel:
I en marketingafdeling er man altid på en mission for at få mere trafik. The more the merrier, right?
Hvor fristende det end er at investere størstedelen af sin online markedsføring i trafikskabende aktiviteter, der får de besøgende til at vælte ind, kan de ikke stå alene.
Besøgende er nemlig ikke betalende kunder - endnu. Så hvordan får man konverteret en større del af ens hjemmesidetrafik uden nødvendigvis at øge trafikken? Bliv klogere her.
Ahh, trafik!
Der findes ikke noget som at se trafikken strømme ind på sin hjemmeside, når man har knoklet for at skabe spændende SEO-venligt indhold, investeret i kampagner og alt derimellem for at få den bedst mulige marketing funnel. Så kan man endelig læne sig tilbage og se trafikken forvandle sig til betalende kunder.
Bortset fra, vent… hvorfor sker det ikke?
Trafik skal genereres og så konverteres!
Det er ikke usædvanligt, at hver gang der er blevet brugt 92$ på at skaffe kunder, bruges der kun 1$ på at konvertere dem.
At underprioritere aktiviteter i bunden af din salgstragt, altså der hvor besøgende bliver til betalende kunder, vil kunne ses i din konverteringsrate. Den bliver du næppe lige så begejstret over, som du var over din indgående trafik på hjemmesiden.
Hvorfor ikke udnytte ens trafik, som du sikkert har lagt tonsvis af timer og penge i, bedre?
Trafik er fantastisk for enhver virksomheds online markedsføring. Men intet værd, hvis det ikke konverteres.
Selv med tusindvis af besøgende, kommer det ned til, hvor stor en andel af dem, der rent faktisk laver en handling for at komme i kontakt med dig, booker en tid eller køber dit produkt. Såkaldte konverteringer.
Hvad er en konvertering?
Der findes et hav af konverteringer og den ideelle konvertering er ikke nødvendigvis det samme for dig, som det er for mig. Man snakker generelt om bløde og hårde konverteringer.
En hård konvertering er en konvertering inden for de parametre, der har direkte indflydelse på din virksomheds finansielle målsætninger.
Det kan være, når besøgende på en hjemmeside udfylder en kontaktformular, bestiller en demo af dit produkt, booker en tid eller køber. Altså handlinger, hvor den potentielle kunde har en klar hensigt.
De bløde konverteringer dækker i stedet over de handlinger, hvor personer viser interesse for dit firma men ikke har direkte købsintention. Det er eksempelvis ved at følge med og dele indhold på sociale medier eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.
En hård konvertering er naturligvis det, man går efter, når man har salgsbrillerne på. Men hvordan får du flere af dine besøgende til at tage kontakt til dig, bestille en demo af dit produkt, booke en tid eller lægge en ordre hos dig?
Svaret er at finde i bunden af salgstragten
Selvfølgelig er trafikskabende aktiviteter en god investering - og ofte derfor den potentielle kunde besøger netop din hjemmeside.
Men meget kan ske fra det sekund, besøgende kommer ind på din hjemmeside til, at de beslutter sig for besøgets udfald. For nogle vil din hjemmeside appellere til dem og virke indbydende, mens den for andre er ulogisk og kedelig.
Der er heldigvis altid noget, du kan gøre, for at nudge din besøgendes adfærd i den retning, du ønsker.
Hvis en større del af hjemmesidebesøgende skal blive til betalende kunder, skal du rette blikket mod bunden af din salgstragt.
Det er nemlig her hvor din dyrebare trafik skal engageres og fastholdes. Det er altafgørende at gøre din online kundeoplevelse så brugervenlig som mulig og pleje interessen hos den besøgende.
Det kan man gøre gennem flere hjemmesideoptimerende aktiviteter. Det kan f.eks. være ved at have iøjnefaldende CTA-knapper, skarpe overskrifter samt underoverskrifter og tydelige kontaktoplysninger.
Disse aktiviteter kan have en betydelig indvirkning på din konverteringsoptimering, populært kaldet CRO. Et fjerde og tit undervurderet værktøj til CRO er livechat.
Livechat. Dit ultimative CRO-værktøj
Weplys livechat-service fokuserer på konverteringsoptimering ved at forvandle trafik til kunder for tusindvis af europæiske virksomheder.
Når hjemmesidebesøgende har mulighed for at skrive i en chat, hvor der sidder et rigtigt menneske klar 24/7 til at håndtere deres henvendelse inden for få sekunder, vil en større andel af de besøgende forblive interesseret i lige præcis din forretning - og ikke gå videre til konkurrenten.
Chatten bemandes af erfarne og trænede Weply chatkonsulenter, som er eksperter i at håndtere chats på virksomheder.
Besøgende, der enten mangler svar på et spørgsmål eller stadig er tvivlende, kan prompte få svar på et spørgsmål og føle sig mere sikker på, at virksomheden kan hjælpe dem.
Det er bevist, at den grad af tilgængelighed, personlighed og hjælpsomhed fører til en højere konvertering.
På en normal hjemmeside vil kun 2-5% af besøgende foretage en form for handling for at komme i kontakt med virksomheden f.eks. gennem en kontaktformular.
Med en 24/7 åben livechat på din hjemmeside bliver denne kontaktprocent forøget markant. F.eks. hos Malerfirmaet Lykkebo bruger 31% af de besøgende chatten og 56% af deres chats bliver til varme leads.
Der er mange måder, du kan få mere ud af dit nuværende marketingbudget. Mange vil naturligt ty til trafikskabende aktiviteter, men hvorfor ikke starte med at udnytte det potentiale, som din nuværende trafik har?
Kun at bruge 1% af dit marketingbudget på at konvertere trafik, er bestemt ikke holdbart. Bunden af salgstragten bør prioriteres f.eks. ved at implementere konverteringsoptimering-værktøjet over alle, livechat!
Så vil du se, hvordan din konverteringsrate stiger, selvom du ikke øger din trafik. Og hvem vil ikke have flere salg ud af samme marketingbudget?