22. december 2022 | Artikel
SEM 101: Få styr på basics
22. december 2022 | Artikel
SEM 101: Få styr på basics
8 minute read
I denne artikel:
Vil du øge kendskabet til dit brand, nå ud til flere potentielle kunder og få mere trafik til din side?
Så er SEM måske den rette markedsføringsmetode for dig. SEM hjælper dig med at blive synlig for din målgruppe med skræddersyede budskaber og klare CTA’er.
I denne guide ser vi på forskellen mellem SEM og SEO, hvordan SEM fungerer i praksis, og hvordan du kan sætte realistiske mål for dine kampagner.
Hvad er SEM?
SEM (Search Engine Marketing) er en strategi til at øge antallet af besøgende på din hjemmeside. Ved hjælp af betalte annoncer får du trafik fra søgemaskinerne, højest sandsynligt Google, til din platform, uden at du behøver at ligge højt organisk.
Når du opretter annoncer i Google Ads, har du f.eks. mulighed for at være synlig øverst i søgeresultaterne, når brugere skriver søgeord, der er relateret til din virksomhed og dit indhold.
SEM og SEO kan kombineres for at øge synligheden, da du har mulighed for at nå ud til din målgruppe både gennem organisk og betalt markedsføring.
SEO hjælper dig med at opbygge langsigtet tillid hos søgemaskinerne, mens SEM hjælper dig med at få trafik direkte.
Du kan lidt se det som en langsigtet og en kortsigtet strategi.
Mens SEM har en øjeblikkelig effekt i søgeresultaterne, kan det tage længere tid at opbygge SEO, men det skaber værdi på lang sigt. Derfor vælger mange nystartede virksomheder at fokusere på SEM først, mens de bagefter opbygger deres hjemmeside ved hjælp af SEO-optimering.
Det famøse værktøj, Google Ads
Det mest almindelige værktøj i forbindelse med søgemaskinemarkedsføring er Google Ads, som er Googles annonceringsplatform.
Google Ads giver dig mulighed for at købe reklameplads på flere forskellige kanaler, herunder i Googles søgeresultater, men også f.eks. på YouTube, Gmail og andre hjemmesider, der deltager i Google AdSense-annonce programmet.
Du kan som markedsfører vælge, om du vil betale for klik eller visninger, afhængigt af annoncens formål og målsætning.
Når du køber annonceplads i Googles søgeresultater, konkurrerer du med andre operatører, som er villige til at betale for synlighed via lignende søgeord, som du bruger.
Derfor kan der i nogle brancher eller nicher være stor konkurrence om annonceplads, mens der i andre brancher kan være meget få aktører, der annoncerer.
Sammenlignet med SEO, hvor målet typisk er at komme i de fem bedste søgeresultater, konkurrerer du mod alle hjemmesider på internettet.
Også her vil konkurrenceniveauet naturligvis variere. I nogle brancher er konkurrencen meget stor, mens det i mindre nicheområder kan være lettere at komme på forsiden.
Hvis du er med så langt, og forstår forskellen på SEM og SEO, så lad os gå videre til, hvordan SEM fungerer i praksis:
Hvor meget koster SEM?
Fordelen ved at anvende SEM i din markedsføringsstrategi er, at du kan få synlighed i søgeresultaterne med det samme.
Du skal dog betale for hver besøgende, du genererer via annoncerne. Det er ikke muligt at angive en nøjagtig pris, da der er tale om dynamisk prissætning, men du betaler for hvert klik.
Et klik via Google Ads kan koste alt fra 50 ører til flere hundrede kroner afhængigt af, hvor mange konkurrerende udbydere, der byder på det samme søgeord.
Du bestemmer naturligvis selv, hvilket budget du vil bruge på hver enkelt annonce - med andre ord, du behøver aldrig at bekymre dig om, at pengene tikker ukontrolleret væk.
Afhængigt af hvad du er villig til at betale pr. annonce, vil der i de fleste tilfælde være en budproces for synligheden af hver relevant modtager. Dette sker automatisk og er løbende i hele den periode, hvor din annonce er aktiv. Så det er ikke noget, man skal sidde og aktivt kontrollere selv.
Det er dog vigtigt, at du overvåger, hvor godt dine annoncer fungerer over tid, så du kan foretage forbedringer.
Performer dine annoncer ikke?
Hvis dine annoncer ikke får nogen synlighed eller kliks, kan det skyldes flere faktorer.
Vi anbefaler A/B-test af overskrifter for at finde ud af, hvilken besked og hvilket budskab, der har den bedste effekt.
A/B-test indebærer, at du opretter to forskellige versioner af annoncer eller bruger den samme annonce til forskellige målgrupper og derefter analyserer, hvilken version der klarede sig bedst, og fortsætter på det spor.
Du kan også gøre dette med søgeord, billeder og CTA’er (call to action).
Vær ikke bange for at prøve ting af. I mange tilfælde kan små justeringer have en stor indvirkning på resultaterne.
Det vigtigste er, at din annoncering får en god ROI, for du ønsker naturligvis, at din investering i både tid og penge skal give resultater.
Hvordan kan jeg beregne ROI af SEM?
ROI refererer til det beløb, du genererer i profit fra de investeringer, du investerer i markedsføringsaktiviteter, i dette tilfælde SEM.
Lad os prøve at se på et simpelt eksempel på, hvordan du kan beregne din ROI her.
Hvis du betaler 10.000 for en annoncekampagne og genererer 30.000 i salg, beregner du ROI på følgende måde:
30.000 (bruttofortjeneste) – 10.000 (omkostninger) = 20.000.
Derefter tager du nettoresultatet/omkostningerne = ROI i %.
I dette tilfælde er det: 20.000/10.000=200%.
ROI bruges til at evaluere effektiviteten af dine markedsføringsaktiviteter på lang sigt, men giver dig også en indikation af, hvor godt dine annoncer fungerer.
Brug ROI til at overvåge resultaterne og løbende optimere dine annoncer efter behov. Det endelige mål er nemlig at skabe overskud.
Hvis du vil sætte et mål for, hvor høj ROI du vil opnå, kan du tage udgangspunkt i kunderejsen. Svar på følgende spørgsmål:
- Hvad er den gennemsnitlige fortjeneste pr. lead?
- Hvordan skaber du interesse på et tidligt tidspunkt i kunderejsen hos en potentiel kunde?
- Hvornår bliver den bruger, der klikkede på annoncen, et potentielt lead for salgsteamet?
Det kan være en udfordring at bestemme ROI af dine aktiviteter, men det er nødvendigt for at få et klarere billede af, hvordan dine aktiviteter klarer sig.
Vi anbefaler at følge kunderejsen og se, hvor stor en procentdel, der er gået fra et trin til et andet. Det giver dig indsigt i, hvor godt dine annoncer virker, og om du når ud til en relevant målgruppe.
Hvordan kommer jeg i gang med SEM?
Der findes en række værktøjer, som du kan bruge til at udvikle, analysere og optimere dit SEM. Her er en liste over de mest almindelige værktøjer, der findes, som er nyttige, når du skal i gang med at udvikle din virksomhed gennem SEM.
Google Ads
Google Marketing Platform er et omfattende værktøj til analyse og optimering af annoncering og trafik.
For at nå søgemaskinen opretter du annoncer i Google Ads med det formål at målrette trafikken mod din hjemmeside eller et bestemt produkt/en bestemt tjenesteydelse.
Google Marketing Platform tilbyder dig flere forskellige værktøjer og løsninger til SEM.
Uanset om du driver en nystartet virksomhed eller ejer en etableret virksomhed, kan værktøjet hjælpe din virksomhed med at vokse gennem målrettet annoncering. I platformen finder du f.eks:
Analytics – Analytics er et avanceret analyseprogram til din hjemmeside, der giver værdifuld indsigt i både trafik og adfærd.
Data Studio – Data Studio er et værktøj, der hjælper dig med at organisere og analysere data.
Optimize 360 – Optimize 360 er et værktøj, der giver dig mulighed for at teste og evaluere forskellige versioner af kampagner på din website.
Search Ads 360 – Search Ads 360 er et værktøj, der hjælper dig med at analysere og forbedre dine søgekampagner.
Bing-annoncer
Bing Ads er Microsofts pendant til Google Ads. Selv om Google er den mest veletablerede og største søgemaskine, er der flere andre muligheder, som har mange brugere, f.eks. Bing.
Bing Ads fungerer på stort set samme måde som Google Ads.
Den største forskel er de brugere, du når ud til via de forskellige søgemaskiner. Når du vælger et værktøj, bør målgruppen derfor spille en stor rolle, når du vælger et værktøj.
Adobe Advertising Cloud
Adobe tilbyder en platform med flere værktøjer, der er designet til at skabe synlighed og optimere digitale marketingaktiviteter. I platformen finder du værktøjer som f.eks:
- Platform på efterspørgselssiden
- Reklame Cloud Search
- Reklame Cloud TV
- Reklame Cloud Creative
Når du arbejder med SEM, er Cloud Search det mest relevante værktøj, da det bruger kunstig intelligens til at optimere reklamekampagner baseret på de indsamlede data.
Dette kan give dig en bedre forståelse af, hvem og hvordan du skal målrette dine annoncer.
For at koge det helt ned ...
SEM er en metode, der øger virksomheders synlighed i søgemaskinerne gennem betalte kampagner og annoncer.
- Metoden kan være dyr, men den kan også være yderst effektiv og rentabel for virksomheder, der ønsker at opnå hurtige resultater.
- Det er vigtigt, at du altid overvåger, analyserer og beregner ROI for dine annoncer.
- Tør teste ting af, foretage små justeringer og A/B-test for at komme et skridt nærmere dine forretningsmål.
Vi håber, at denne guide har klædt dig på til tage jeres forretnings udvikling til næste niveau med SEM!
8 minute read
I denne artikel:
Vil du øge kendskabet til dit brand, nå ud til flere potentielle kunder og få mere trafik til din side?
Så er SEM måske den rette markedsføringsmetode for dig. SEM hjælper dig med at blive synlig for din målgruppe med skræddersyede budskaber og klare CTA’er.
I denne guide ser vi på forskellen mellem SEM og SEO, hvordan SEM fungerer i praksis, og hvordan du kan sætte realistiske mål for dine kampagner.
Hvad er SEM?
SEM (Search Engine Marketing) er en strategi til at øge antallet af besøgende på din hjemmeside. Ved hjælp af betalte annoncer får du trafik fra søgemaskinerne, højest sandsynligt Google, til din platform, uden at du behøver at ligge højt organisk.
Når du opretter annoncer i Google Ads, har du f.eks. mulighed for at være synlig øverst i søgeresultaterne, når brugere skriver søgeord, der er relateret til din virksomhed og dit indhold.
SEM og SEO kan kombineres for at øge synligheden, da du har mulighed for at nå ud til din målgruppe både gennem organisk og betalt markedsføring.
SEO hjælper dig med at opbygge langsigtet tillid hos søgemaskinerne, mens SEM hjælper dig med at få trafik direkte.
Du kan lidt se det som en langsigtet og en kortsigtet strategi.
Mens SEM har en øjeblikkelig effekt i søgeresultaterne, kan det tage længere tid at opbygge SEO, men det skaber værdi på lang sigt. Derfor vælger mange nystartede virksomheder at fokusere på SEM først, mens de bagefter opbygger deres hjemmeside ved hjælp af SEO-optimering.
Det famøse værktøj, Google Ads
Det mest almindelige værktøj i forbindelse med søgemaskinemarkedsføring er Google Ads, som er Googles annonceringsplatform.
Google Ads giver dig mulighed for at købe reklameplads på flere forskellige kanaler, herunder i Googles søgeresultater, men også f.eks. på YouTube, Gmail og andre hjemmesider, der deltager i Google AdSense-annonce programmet.
Du kan som markedsfører vælge, om du vil betale for klik eller visninger, afhængigt af annoncens formål og målsætning.
Når du køber annonceplads i Googles søgeresultater, konkurrerer du med andre operatører, som er villige til at betale for synlighed via lignende søgeord, som du bruger.
Derfor kan der i nogle brancher eller nicher være stor konkurrence om annonceplads, mens der i andre brancher kan være meget få aktører, der annoncerer.
Sammenlignet med SEO, hvor målet typisk er at komme i de fem bedste søgeresultater, konkurrerer du mod alle hjemmesider på internettet.
Også her vil konkurrenceniveauet naturligvis variere. I nogle brancher er konkurrencen meget stor, mens det i mindre nicheområder kan være lettere at komme på forsiden.
Hvis du er med så langt, og forstår forskellen på SEM og SEO, så lad os gå videre til, hvordan SEM fungerer i praksis:
Hvor meget koster SEM?
Fordelen ved at anvende SEM i din markedsføringsstrategi er, at du kan få synlighed i søgeresultaterne med det samme.
Du skal dog betale for hver besøgende, du genererer via annoncerne. Det er ikke muligt at angive en nøjagtig pris, da der er tale om dynamisk prissætning, men du betaler for hvert klik.
Et klik via Google Ads kan koste alt fra 50 ører til flere hundrede kroner afhængigt af, hvor mange konkurrerende udbydere, der byder på det samme søgeord.
Du bestemmer naturligvis selv, hvilket budget du vil bruge på hver enkelt annonce - med andre ord, du behøver aldrig at bekymre dig om, at pengene tikker ukontrolleret væk.
Afhængigt af hvad du er villig til at betale pr. annonce, vil der i de fleste tilfælde være en budproces for synligheden af hver relevant modtager. Dette sker automatisk og er løbende i hele den periode, hvor din annonce er aktiv. Så det er ikke noget, man skal sidde og aktivt kontrollere selv.
Det er dog vigtigt, at du overvåger, hvor godt dine annoncer fungerer over tid, så du kan foretage forbedringer.
Performer dine annoncer ikke?
Hvis dine annoncer ikke får nogen synlighed eller kliks, kan det skyldes flere faktorer.
Vi anbefaler A/B-test af overskrifter for at finde ud af, hvilken besked og hvilket budskab, der har den bedste effekt.
A/B-test indebærer, at du opretter to forskellige versioner af annoncer eller bruger den samme annonce til forskellige målgrupper og derefter analyserer, hvilken version der klarede sig bedst, og fortsætter på det spor.
Du kan også gøre dette med søgeord, billeder og CTA’er (call to action).
Vær ikke bange for at prøve ting af. I mange tilfælde kan små justeringer have en stor indvirkning på resultaterne.
Det vigtigste er, at din annoncering får en god ROI, for du ønsker naturligvis, at din investering i både tid og penge skal give resultater.
Hvordan kan jeg beregne ROI af SEM?
ROI refererer til det beløb, du genererer i profit fra de investeringer, du investerer i markedsføringsaktiviteter, i dette tilfælde SEM.
Lad os prøve at se på et simpelt eksempel på, hvordan du kan beregne din ROI her.
Hvis du betaler 10.000 for en annoncekampagne og genererer 30.000 i salg, beregner du ROI på følgende måde:
30.000 (bruttofortjeneste) – 10.000 (omkostninger) = 20.000.
Derefter tager du nettoresultatet/omkostningerne = ROI i %.
I dette tilfælde er det: 20.000/10.000=200%.
ROI bruges til at evaluere effektiviteten af dine markedsføringsaktiviteter på lang sigt, men giver dig også en indikation af, hvor godt dine annoncer fungerer.
Brug ROI til at overvåge resultaterne og løbende optimere dine annoncer efter behov. Det endelige mål er nemlig at skabe overskud.
Hvis du vil sætte et mål for, hvor høj ROI du vil opnå, kan du tage udgangspunkt i kunderejsen. Svar på følgende spørgsmål:
- Hvad er den gennemsnitlige fortjeneste pr. lead?
- Hvordan skaber du interesse på et tidligt tidspunkt i kunderejsen hos en potentiel kunde?
- Hvornår bliver den bruger, der klikkede på annoncen, et potentielt lead for salgsteamet?
Det kan være en udfordring at bestemme ROI af dine aktiviteter, men det er nødvendigt for at få et klarere billede af, hvordan dine aktiviteter klarer sig.
Vi anbefaler at følge kunderejsen og se, hvor stor en procentdel, der er gået fra et trin til et andet. Det giver dig indsigt i, hvor godt dine annoncer virker, og om du når ud til en relevant målgruppe.
Hvordan kommer jeg i gang med SEM?
Der findes en række værktøjer, som du kan bruge til at udvikle, analysere og optimere dit SEM. Her er en liste over de mest almindelige værktøjer, der findes, som er nyttige, når du skal i gang med at udvikle din virksomhed gennem SEM.
Google Ads
Google Marketing Platform er et omfattende værktøj til analyse og optimering af annoncering og trafik.
For at nå søgemaskinen opretter du annoncer i Google Ads med det formål at målrette trafikken mod din hjemmeside eller et bestemt produkt/en bestemt tjenesteydelse.
Google Marketing Platform tilbyder dig flere forskellige værktøjer og løsninger til SEM.
Uanset om du driver en nystartet virksomhed eller ejer en etableret virksomhed, kan værktøjet hjælpe din virksomhed med at vokse gennem målrettet annoncering. I platformen finder du f.eks:
Analytics – Analytics er et avanceret analyseprogram til din hjemmeside, der giver værdifuld indsigt i både trafik og adfærd.
Data Studio – Data Studio er et værktøj, der hjælper dig med at organisere og analysere data.
Optimize 360 – Optimize 360 er et værktøj, der giver dig mulighed for at teste og evaluere forskellige versioner af kampagner på din website.
Search Ads 360 – Search Ads 360 er et værktøj, der hjælper dig med at analysere og forbedre dine søgekampagner.
Bing-annoncer
Bing Ads er Microsofts pendant til Google Ads. Selv om Google er den mest veletablerede og største søgemaskine, er der flere andre muligheder, som har mange brugere, f.eks. Bing.
Bing Ads fungerer på stort set samme måde som Google Ads.
Den største forskel er de brugere, du når ud til via de forskellige søgemaskiner. Når du vælger et værktøj, bør målgruppen derfor spille en stor rolle, når du vælger et værktøj.
Adobe Advertising Cloud
Adobe tilbyder en platform med flere værktøjer, der er designet til at skabe synlighed og optimere digitale marketingaktiviteter. I platformen finder du værktøjer som f.eks:
- Platform på efterspørgselssiden
- Reklame Cloud Search
- Reklame Cloud TV
- Reklame Cloud Creative
Når du arbejder med SEM, er Cloud Search det mest relevante værktøj, da det bruger kunstig intelligens til at optimere reklamekampagner baseret på de indsamlede data.
Dette kan give dig en bedre forståelse af, hvem og hvordan du skal målrette dine annoncer.
For at koge det helt ned ...
SEM er en metode, der øger virksomheders synlighed i søgemaskinerne gennem betalte kampagner og annoncer.
- Metoden kan være dyr, men den kan også være yderst effektiv og rentabel for virksomheder, der ønsker at opnå hurtige resultater.
- Det er vigtigt, at du altid overvåger, analyserer og beregner ROI for dine annoncer.
- Tør teste ting af, foretage små justeringer og A/B-test for at komme et skridt nærmere dine forretningsmål.
Vi håber, at denne guide har klædt dig på til tage jeres forretnings udvikling til næste niveau med SEM!