Sådan laver du en digital markedsføringsstrategi     

Er du i gang med din digitale markedsføring, men ser ikke resultater? Vil du øge kendskabet til dit brand, få flere leads og opbygge kunderelationer, men ved ikke, hvor du skal starte? I denne guide vil vi gennemgå, hvordan du kan udarbejde en digital markedsføringsplan, der vil hjælpe dig og din virksomhed med at opnå bedre resultater.  

Hvorfor har du brug for en digital markedsføringsstrategi?   

Digital markedsføring omfatter al kommunikation af tjenester og produkter, der finder sted via digitale kanaler. Digitale platforme som søgemaskiner, e-mail og sociale medier kan være effektive kanaler for brands, der ønsker at nå ud til eksisterende og potentielle kunder på en effektiv måde. For langt de fleste virksomheder i dag er en eller anden form for digital markedsføring en selvfølge.   

Der er flere fordele ved at investere i digital markedsføring, herunder:  

  • Øget trafik på webstedet   
  • Flere kunder 
  • Dybere relationer  
  • Øget tillid   
  • Øget kendskab til mærket   
  • Analyse af resultater og optimering      

Lyder det ikke som noget for dig? Vi gennemgår de mest relevante markedsføringsaktiviteter, der findes på markedet i dag, og giver dig tips til, hvordan du kan implementere dem i din virksomheds digitale markedsføringsstrategi. Men før vi går i gang med det sjove, bør du analysere, hvordan dine digitale aktiviteter fungerer i dag.    

"Bogføring" af indhold  

Bogføring af indhold, eller populært kaldet Content Audit, er en analyse af dit eksisterende indhold, som er offentliggjort på din hjemmeside i dag. Gennemgangen vil hjælpe dig med at indsamle relevante data og målinger for hver enkelt URL-adresse, med det formål at få overblik og forståelse for, hvilket indhold der er mest relevant i din fremtidige produktion. Hvilke kategorier klarer sig bedst og bidrager faktisk til dine forretningsmål?     

I de fleste tilfælde er der tre mål, der ligger til grund for produktionen af dit websted:   

  1. Hovedmål: Leadgenerering eller salg  
  2. Delmål: Forbedret placering på Google med SEO  
  3. Delmål: Engagement i eksterne kanaler    

For at hente data skal du have adgang til Google Analytics, Google Search Console og et system til at hente backlink-data. Når du indsamler dine data, anbefaler vi, at du bruger et regnearksprogram som Google Sheets, der er let at dele med dit team.

Det næste skridt er at indsamle alle de URL'er, der skal indgå i din revision. Ønsker du f.eks. at analysere dine produkter eller din vidensbase? Bestem omfanget i henhold til dine behov, og saml indholdet i dit regneark.   

Du bør også kategorisere linkene efter mål, hvilken type indhold det er, hvor i kunderejsen indholdet er relevant, hvornår det blev produceret, og hvem den primære målgruppe er.   

Når du indsamler dine data, bør du fokusere på følgende 10 nøgleparametre:  

  1. Besøgende: Hvor mange af dine besøgende er organiske?  
  2. Besøgstendens: Hvad er besøgstendensen i år i forhold til sidste år?  
  3. Afvisningsprocent: Hvor mange vender tilbage til søgemaskinen efter at have klikket sig videre til siden?  
  4. Sider: Hvor mange sider vises i gennemsnit under et besøg?  
  5. Sessionslængde: Hvor længe bliver de besøgende på dit websted?  
  6. Konverteringer: Hvor mange leads/afsluttede køb?  
  7. Antal søgetermer: Hvor mange og hvilke søgetermer rangerer dit websted på?  
  8. Indtryk: Hvor mange visninger genererede webadressen?  
  9. Klik: Hvor mange klik har webstedet genereret?  
  10. CTR: Hvor mange personer har set URL'erne og valgt at klikke sig videre til dit websted?  

Resultaterne fra de givne målinger giver dig værdifulde oplysninger om, hvor godt dit websted klarer sig, og hvilket indhold der skaber trafik. Du vil også kunne udlede besøgsadfærd og få en forståelse af, om dit indhold fører dem derhen, hvor du ønsker, at de skal hen. Brug denne indsigt i udformningen af dine fremtidige markedsføringsaktiviteter.  

Paid, owned og earned kanaler

Digital markedsføring omfatter paid, owned og earned kanaler. I mange tilfælde anvender brands alle tre i deres strategi. Men hvad er forskellen?  

Med owned kanaler menes de medier, som du er distributør af, og som du selv ejer og kontrollerer. F.eks. dit websted eller din Instagram-konto. Du skaber og kontrollerer alt indholdet uden at betale for det. I paid kanaler betaler du derimod for din synlighed, hvilket kan være gennem Google Ads, et banner eller et partnerskab. En anden ejer kanalen, og du skal betale for din synlighed.   

Med earned kanaler henvises der til kanaler, som du ikke ejer, men som nævner dit brand eller produkt gratis. Det er kanaler, som du ikke kan påvirke direkte, men du bliver nævnt, fordi dine produkter eller tjenester er fortjent. Det kan være gennem en blog, et digitalt magasin eller en Instagram-story.     

Digitale markedsføringsaktiviteter   

Blog

At arbejde aktivt på en brandbuilding-blog er en vigtig del af mange virksomheders digitale markedsføringsstrategi. Blogindlæg holder dit websted levende og relevant, da de besøgende kan forvente nyt indhold løbende. Det er også en fantastisk mulighed for at sælge produkter og tjenester på en behovsbaseret, ægte og kreativ måde. Glem ikke at holde dine læsere i fokus, for det er dem, du skal skabe værdi for, uanset om du anmelder et nyt produkt, deler en ny opskrift eller forklarer en funktion.

Vi anbefaler, at du udarbejder en indholdsplan for de kommende måneder samt en plan for offentliggørelse, herunder hvad der skal offentliggøres, hvornår og af hvem. Uden en klar tidsplan og kontinuitet i din produktion er det nemt at glemme produktionen eller at den bliver gentaget. Du bør også have et klart formål og mål med dit indhold.

Du kan forstærke disse gennem CTA'er (call to actions). Hvis du vil have læserne til at klikke sig videre til et produkt, kontakte dig eller registrere sig, kan du nemt lede dem videre med et klik på en knap. Sørg for, at din CTA er relevant og knyttet til indholdet, da du ønsker at skabe en naturlig overgang fra den ene side til den anden.   

Digitale annoncer

At kunne analysere resultater og måle adfærd er en af de største fordele ved digital markedsføring. Det hjælper dig med at forstå, om dine aktiviteter fungerer eller går i den forkerte retning. Der er utallige muligheder for digital annoncering i dag.  

Du kan f.eks. sponsorere dine indlæg på Instagram, oprette platformsspecifikke annoncer på Facebook og LinkedIn eller øge din synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google Ads. Alle disse værktøjer giver dig mulighed for at målrette dine kampagner og se på annonceniveau, hvad der giver de bedste resultater. I realtid kan du analysere resultaterne, mens dine kampagner kører, og optimere dem om nødvendigt. 

Gated content

Gated content betyder, at du tilbyder gratis indhold - i bytte for information. Det kan være et webinar, en vejledning eller et whitepaper, der er tilgængeligt på dit websted. Brugerne får mulighed for at downloade indholdet - til gengæld for at give deres kontaktoplysninger.

Formålet med gated content er at fange potentielle kundeemner. Hvis brugeren er interesseret i at modtage dit indhold og også er villig til at opgive sine oplysninger, er de sandsynligvis en potentiel kunde. Når du har dataene, har du alle muligheder for at sende skræddersyede tilbud, kampagner og nyhedsbreve via e-mail. Eller hvorfor ikke følge op og spørge dem, hvad de syntes om indholdet? Gated content giver dig også værdifulde oplysninger om dine besøgende, hvilket kan hjælpe dig med at forme dit indhold fremover.   

SEO

Formålet med SEO, eller søgemaskineoptimering, er at øge din synlighed i søgeresultaterne. Jo flere relevante søgeord og overskrifter du bruger, jo højere og hyppigere vil du blive placeret i søgeresultaterne - hvilket betyder, at flere brugere finder vej til dit website. Men for at det kan ske, handler det om at skabe indhold på den rigtige måde, hvilket du kan læse mere om her. SEO omfatter også funktioner som indlæsningstid, navigation og mobiltilpasning. For at gøre dit websted så relevant og attraktivt som muligt for søgemaskinerne er det vigtigt at skabe den bedst mulige brugeroplevelse. Vil du vide mere om, hvordan du kan arbejde med SEO? Læs vores guide med flere tips her.   

Giveaways/konkurrencer

Alle sætter pris på at få noget "gratis". Uanset om det er en rabatkode, en kupon eller et tilbud. Ved at arbejde med giveaways har du mulighed for at engagere dine brugere. Vi anbefaler, at du udfører aktiviteterne på de kanaler, som du ønsker at øge eller skabe trafik til, f.eks. på dine sociale medier eller din hjemmeside.

Det vigtigste er, at du har et klart formål med din konkurrence - ud over at glæde den heldige vinder, naturligvis. Deltagerne har intet at miste, bortset fra et par minutter af deres tid. Men hvad får dit brand ud af det? Ud over engagement og forbedrede relationer har du mulighed for at øge antallet af følgere, øge kendskabet til dit brand og tiltrække flere potentielle kundeemner.

Hvis vi tager Instagram som eksempel, kan en konkurrence på Instagram skabe flere følgere, flere likes, flere delinger, flere tags - du fastsætter selv reglerne. Du kunne f.eks. udlodde et gavekort på kanalen, som du promoverer i et indlæg. For at deltage skal du fastsætte nogle få regler, som med fordel drejer sig om aktiviteter omkring posten og din konto. Det er meget enkelt, men i mange tilfælde effektivt.   

Webinarer

Webinarer giver dig mulighed for at skabe digitale begivenheder, der engagerer modtagerne under liveudsendelser. Værktøjer som afstemninger og chats motiverer modtagerne til at indgå i en dialog, anonymt hvis de ønsker det. Modtagerne har mulighed for at stille spørgsmål og gøre deres stemme hørt, mens du har mulighed for at sælge dit brand og føre dem videre til næste skridt. Desuden får du værdifulde oplysninger allerede inden begivenheden starter, da brugerne skal registrere sig med deres kontaktoplysninger.

Webinarer er en strategi, der både opbygger relationer, øger kendskabet til mærket og konverterer kundeemner. Afhængigt af din branche kan mediet bruges på forskellige måder. Hvis du er i medicinalindustrien, kan du formidle oplysninger om medicin og ny forskning til potentielle kunder. Hvis du arbejder inden for skønhedspleje, kan du lave et let arrangement, hvor du demonstrerer dine produkter på hinanden og lader modtagerne bestemme, hvilke produkter de ønsker at se og få tips om.

Du har også mulighed for at gemme dine webinarer som gated indhold på webstedet. Så hvis nogen går glip af den, kan de registrere deres oplysninger for at kunne se den på et senere tidspunkt. Læs mere om, hvordan du opretter en konto her.   

Podcasts

Podcasts er blevet et af de mest udbredte formater på kort tid, og 51% af alle internetbrugere lytter til podcast-radio, så det er ikke underligt, at flere og flere brands ser potentialet i dette medie. Podcasts giver dig mulighed for at nå ud til et nyt publikum, styrke båndene til dine nuværende kunder og skabe et fundament for din redaktionelle markedsføring.

Lydklip kan offentliggøres på sociale medier, og indholdet kan omskrives som artikler eller interviews. Det er en lille investering, der kan have en stor effekt. Fordelen ved formatet er, at det er så let at tage til sig og bruge, uanset hvor du er, og uanset hvad tid på dagen det er.

De podcasts, der vinder indpas i dag, fokuserer på klare formater og velproduceret indhold. Så før du går i gang, skal du have en klar plan for, hvad din podcast skal handle om, hvem der skal være med, og hvordan du vil opdele emnerne uge for uge. 

E-mail marketing

E-mail marketing handler om at kommunikere med kundeemner, der har vist interesse for et produkt eller en tjeneste, som dit brand tilbyder. Målet er at skabe tillid, loyalitet og opbygge dit brand. E-mail-markedsføring kan omfatte kampagner, tilbud, nyheder og information om din virksomhed. Målet er at skabe værdi for kunden, og at indholdet er relevant for modtageren.

Fordelen ved e-mailmarketing er, at du kan tilpasse indholdet af dine udsendelser, fange kunden i købsprocessen og dermed øge salget. Læs mere om værktøjet Mailchimp her.

Hvis du vil have succes med din markedsføring i dag, skal du have en klar strategi og være aktiv på de kanaler, som din målgruppe er på. Digital markedsføring hjælper dig ikke kun med at øge kendskabet til dit brand, skabe engagement og opbygge relationer, den øger også dit salg. Vi håber, at vores guide har givet dig et bedre indblik i nogle af de aktiviteter, der er relevante i dag, og hvordan du kan bruge dem i din strategi. Vi ser frem til at se dig lykkes!    

Hvis du fandt dette interessant, bør du også læse...

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Uanset hvor meget trafik din hjemmeside genererer i dag, er det relevant at få indsigt i, hvem dine besøgende er, og at spore deres adfærd på siden. I denne artikel giver vi dig tips til, hvordan du lærer dine besøgende at kende, og hvorfor det er vigtigt for …

Lær dine besøgende at kende gennem analyseværktøjer Læs mere »

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Har du fuld gang i din annoncering, men oplever ikke det ønskede resultat? Så kan det være, dine annoncetekster skal have et løft. At øge engagementet er en af de største udfordringer, som marketingfolk står over for. I denne artikel vil vi derfor se på, hvordan du kan lave tekster, der …

Teknikker til scroll-stoppende annoncetekster Læs mere »

Annoncering på sociale medier

Annoncering på sociale medier Gennem annoncering på sociale medier, kan du øge kendskabet til dit brand, skabe mere trafik til din hjemmeside og generere flere leads. Annoncering på sociale medier giver dig mulighed for at oprette målrettede annoncer med et specifikt mål for øje. Vi giver dig de tips, du skal bruge for at komme …

Annoncering på sociale medier Læs mere »