Artikel | 3 minutters læsning

Chat gør Google glad

Artikel | 3 minutters læsning

Chat gør Google glad

Publiceret: 14. marts 2023

I denne artikel:

Du tænker nok, at dét at tilføje et hvilket som helst værktøj til din hjemmeside vil forringe sidens SEO-rating. Det er dog ikke altid tilfældet. Og i nogle tilfælde, tværtimod. Et værktøj, som man kan tilføje til sin side, er en chatfunktion.

Typisk frygter man, ved at implementere en chatfunktion, at ens sides rating i Google, altså ens SEO-rating, bliver forringet. Heldigvis er dette ikke tilfældet med Weply Chat. Rent faktisk påvirker vores chat typisk din rating positivt, ved at optimere siders engagement.

En sides engagement er et klassisk parameter, som Google rangerer hjemmesider ud fra. Og alle ved, at en højere SEO-rating resulterer i mere trafik. Ved 70% af alle Google-søgninger klikkes der på et af de første fem resultater. Derfor er en høj rating alfa og omega.

Dwell time og bounce rate

Engagement-parameteret indebærer hjemmesiders dwell time og bounce rate. Dwell time er et udtryk for, hvor længe dine hjemmesidebesøgende bliver hængende på din hjemmeside.

En lav dwell time er typisk et udtryk for en høj bounce rate, hvilket betyder, at den besøgende hurtigt beslutter sig for at gå ud af siden. Omvendt hænger en høj dwell time sammen med en lav bounce rate.

En bounce rate, som også kaldes for afvisningsprocenten på dansk, måler hvor mange % af dem, der kommer ind på en hjemmeside, forlader den straks igen uden at klikke videre til en underside.

En lav afvisningsprocent er et tegn på, at din hjemmeside er relevant og interessant for den besøgende, hvor en høj modsat er et udtryk for at noget formentlig skal ændres.

Weplys chat

Weply Chat har en positiv effekt på en sides dwell time og bounce rate. Det har den, fordi besøgende kan få svar på sine spørgsmål i chatten og komme videre i deres købsproces på siden fremfor at gå tilbage til Google-resultaterne med det samme.

I salgssituationer skyldes det ofte, at de besøgende ikke kan finde det de søgte, eller kan få den hjælp, de har brug for. Dette kan en livechat sikre ikke sker.

En livechat kan nemlig gribe købsinteresserede i de øjeblikke, hvor de mangler information eller hjælp, hvilket vil øge den tid, de besøgende er på hjemmesiden – altså hjemmesidens dwell time.

Desuden vil en livechat føre til, at dine besøgende klikker mere rundt på undersiderne, grundet afklaring på spørgsmål eller øget interesse, hvilket også øger sidens engagement. D

enne optimering kan føre til, at du ligger højere placeret i søgeresultaterne end nogle af dine konkurrenter, hvilket i sig selv er utroligt værdifuldt.

Brugeroplevelse

Det er ingen hemmelighed, at et hvilket som helst værktøj, som man implementerer på sin side, vil påvirke hjemmesidens indlæsningstid negativt på en måde.

Her skal man dog spørge sig selv: Vil du hellere have en dårlig brugeroplevelse på din hjemmeside eller tilføje et par millisekunder til din hjemmesides indlæsningstid?

Hjemmesider uden tredjeparts værktøjer er nærmest ikke til at finde. Selvom sådan et værktøj går ind og påvirker indlæsningshastigheden med et par millisekunder, forbedrer det nemlig brugeroplevelsen markant.

De fordele som et tredjeparts værktøj giver, bliver sjælendt opvejet af den negative effekt af sidens hastighed. Det er dog op til dig at vurdere, hvilke af Googles performance parametre, der er vigtigst for din forretning og derefter til- og fravælge dine værktøjer baseret på det.

Svaret er at vælge det, der betyder mest for dig fra metrikken og tage anbefalingerne fra forskellige værktøjer. Det er vigtigt at prioritere anbefalingerne, da de ikke har samme vægt.

Det samme gælder de tredjeparts værktøjer, du bruger på dit websted: Er det, det værd at fjerne dem, hvis effekten ville være en dårligere oplevelse for dem, der besøger din hjemmeside?

Måske vil udeladelsen af et værktøj gøre det sværere for dig at kortlægge din kunderejse og forbedre din side senere hen. List de fordele, dit tredjepartsværktøj giver din virksomhed, når alt kommer til alt og sæt det op mod det potentielle tab fra millisekunders langsommere indlæsningstid.

Er du interesseret i at få et dybere indblik i, hvordan hjemmesider med chatfunktioner generelt performer på helt almindelige Google parameter, kan du klikke ind her og se, hvordan Weply, Zendesk og Intercom klarer sig.

Publiceret: 14. marts 2023

I denne artikel:

Du tænker nok, at dét at tilføje et hvilket som helst værktøj til din hjemmeside vil forringe sidens SEO-rating. Det er dog ikke altid tilfældet. Og i nogle tilfælde, tværtimod. Et værktøj, som man kan tilføje til sin side, er en chatfunktion.

Typisk frygter man, ved at implementere en chatfunktion, at ens sides rating i Google, altså ens SEO-rating, bliver forringet. Heldigvis er dette ikke tilfældet med Weply Chat. Rent faktisk påvirker vores chat typisk din rating positivt, ved at optimere siders engagement.

En sides engagement er et klassisk parameter, som Google rangerer hjemmesider ud fra. Og alle ved, at en højere SEO-rating resulterer i mere trafik. Ved 70% af alle Google-søgninger klikkes der på et af de første fem resultater. Derfor er en høj rating alfa og omega.

Dwell time og bounce rate

Engagement-parameteret indebærer hjemmesiders dwell time og bounce rate. Dwell time er et udtryk for, hvor længe dine hjemmesidebesøgende bliver hængende på din hjemmeside.

En lav dwell time er typisk et udtryk for en høj bounce rate, hvilket betyder, at den besøgende hurtigt beslutter sig for at gå ud af siden. Omvendt hænger en høj dwell time sammen med en lav bounce rate.

En bounce rate, som også kaldes for afvisningsprocenten på dansk, måler hvor mange % af dem, der kommer ind på en hjemmeside, forlader den straks igen uden at klikke videre til en underside.

En lav afvisningsprocent er et tegn på, at din hjemmeside er relevant og interessant for den besøgende, hvor en høj modsat er et udtryk for at noget formentlig skal ændres.

Weplys chat

Weply Chat har en positiv effekt på en sides dwell time og bounce rate. Det har den, fordi besøgende kan få svar på sine spørgsmål i chatten og komme videre i deres købsproces på siden fremfor at gå tilbage til Google-resultaterne med det samme.

I salgssituationer skyldes det ofte, at de besøgende ikke kan finde det de søgte, eller kan få den hjælp, de har brug for. Dette kan en livechat sikre ikke sker.

En livechat kan nemlig gribe købsinteresserede i de øjeblikke, hvor de mangler information eller hjælp, hvilket vil øge den tid, de besøgende er på hjemmesiden – altså hjemmesidens dwell time.

Desuden vil en livechat føre til, at dine besøgende klikker mere rundt på undersiderne, grundet afklaring på spørgsmål eller øget interesse, hvilket også øger sidens engagement. D

enne optimering kan føre til, at du ligger højere placeret i søgeresultaterne end nogle af dine konkurrenter, hvilket i sig selv er utroligt værdifuldt.

Brugeroplevelse

Det er ingen hemmelighed, at et hvilket som helst værktøj, som man implementerer på sin side, vil påvirke hjemmesidens indlæsningstid negativt på en måde.

Her skal man dog spørge sig selv: Vil du hellere have en dårlig brugeroplevelse på din hjemmeside eller tilføje et par millisekunder til din hjemmesides indlæsningstid?

Hjemmesider uden tredjeparts værktøjer er nærmest ikke til at finde. Selvom sådan et værktøj går ind og påvirker indlæsningshastigheden med et par millisekunder, forbedrer det nemlig brugeroplevelsen markant.

De fordele som et tredjeparts værktøj giver, bliver sjælendt opvejet af den negative effekt af sidens hastighed. Det er dog op til dig at vurdere, hvilke af Googles performance parametre, der er vigtigst for din forretning og derefter til- og fravælge dine værktøjer baseret på det.

Svaret er at vælge det, der betyder mest for dig fra metrikken og tage anbefalingerne fra forskellige værktøjer. Det er vigtigt at prioritere anbefalingerne, da de ikke har samme vægt.

Det samme gælder de tredjeparts værktøjer, du bruger på dit websted: Er det, det værd at fjerne dem, hvis effekten ville være en dårligere oplevelse for dem, der besøger din hjemmeside?

Måske vil udeladelsen af et værktøj gøre det sværere for dig at kortlægge din kunderejse og forbedre din side senere hen. List de fordele, dit tredjepartsværktøj giver din virksomhed, når alt kommer til alt og sæt det op mod det potentielle tab fra millisekunders langsommere indlæsningstid.

Er du interesseret i at få et dybere indblik i, hvordan hjemmesider med chatfunktioner generelt performer på helt almindelige Google parameter, kan du klikke ind her og se, hvordan Weply, Zendesk og Intercom klarer sig.