20. maj 2022 | Artikel

Part 2: Opbygning og design af livechats

20. maj 2022 | Artikel

Part 2: Opbygning og design af livechats

6 minutters læsning

I denne artikel:

Velkommen tilbage til den helt store tour bag kulisserne på Weply Chat! I denne anden del vil vi udforske de kommunikative og sproglige aspekter af vores chatfunktion og dykke ned i de elementer, der kan bruges til at tiltrække flere besøgende til din chat.

I en Weply Chat kan vi justere mere end 30 parametre for at gøre chatten så specifik og relevant for din virksomhed og dine kunder som muligt! Hvem skulle have troet, at en chatfunktion kunne være så kompleks?

Vi tager dig igennem de væsentlige elementer, bare rolig!

Hvis du endnu ikke har læst om de visuelle elementer i Weply-chatten, så gå tilbage til første del. Her gennemgår vi chattens layout, og hvilke visuelle elementer vi kan ændre, så den passer til dit brand og din hjemmeside. Hvis du allerede har læst part 1, så lad os komme i gang med efterfølgeren!

Inviter besøgende til at interagere

Det første væsentlige element i forhold til, hvordan vi kommunikerer gennem en chat widget teksten - altså den tekst, der står på selve chatfunktionen.

Hvad synes du, at selve chat-knappen skal sige for at lokke besøgende til at klikke på den? "Vi er online", "Har du spørgsmål?", "Chat med os", "Kan jeg hjælpe?" ... Du bestemmer selv, hvilken tekst, du vil have stående på din chat-widget, så længe den er kort og præcis som eksemplerne nedenfor.

Du kan også justere, hvornår chatten skal vises for dine besøgende. Skal den dukke op med det samme, eller først når de har besøgt to eller endda flere sider?

Den ideelle tekst er den, der inviterer og opfordrer besøgende til at interagere med dig. Så hold den kort og kommuniker, hvad der er vigtigst - nemlig at du er online og klar til at hjælpe dem.

Og ved at gøre dine besøgende opmærksomme på, at de kan komme i kontakt med dig via chat, vil øge din kundeoplevelse og dine salgstal.

Undersøgelser viser nemlig, at chat er den mest foretrukne kommunikationskanal, og at hver anden besøgende vil gå til en konkurrent, hvis de ikke kan få fat i dig via deres foretrukne kanal. Så hvis du ikke har en chat på dit websted på nuværende tidspunkt, så er der god grund til at komme i gang. Der kan være masser af nye kunder at hente!

DK1

En anden måde at få en besøgendes opmærksomhed på er ved at bruge pop-up spørgsmål. Det er også det, vi kalder en proaktiv besked. Nedenfor kan du se et eksempel på denne type spørgsmål.

Denne proaktive chatbesked popper op efter et par sekunder på din hjemmeside og gør endnu engang den besøgende opmærksom på muligheden for at chatte med dig. Som standard popper den op 8 sekunder efter, at den besøgende er kommet ind på din side, men det er muligt at udløse den både hurtigere og langsommere.

At nudge besøgende gennem elementer som den proaktive besked er afgørende for at konvertere trafik til betalende kunder.

Pop-up-spørgsmålet kan være lige så generelt som det nedenfor, eller du kan gøre det mere specifikt. Nogle vælger slet ikke at have denne proaktive besked - du designer din egen chat.

Dit firmanavn vises øverst for at gøre det klart, at det er dig, der forsøger at nå ud til dem, og "lige nu" ved siden af viser, at det er realtidskommunikation.

Nutidens kunder er utålmodige og ønsker hurtige svar, så det er ekstremt vigtigt at vise, at du er tilgængelig, for at holde de besøgende interesserede i dig.

DK2

Få gang i samtalen

Når en besøgende har åbnet chatvinduet, er der yderligere tre kommunikationselementer, som vi bruger til at få samtalen i gang. Helt oppe i toppen ser du det såkaldte chatnavn, som er dit firmanavn.

Lige under chatnavnet ser du chatoverskriften. Overskriften er en anden måde at få samtalen i gang på. I denne chat står der: "Har du spørgsmål? Vi er her for at hjælpe", men du vælger selv, hvad du skal skrive i dette felt, så længe det inviterer dine besøgende til at komme i kontakt med dig via chatten.

Hvis du går til det næste element i chatten, kan du se chatkonsulentens første besked i selve chatdialogen. Denne besked er den samme som den proaktive besked.

DK7

Der er selvfølgelig også alle de kommunikative og lingvistiske elementer, som vores chatkonsulenter bruger til at gøre selve chatdialogen så god som mulig og som gør, at flest mulige chatdialoger ender i salgskvalificerede leads. Det dykker vi ned i en anden god gang!

Tilpas chatten fra side til side

Du kan tilføje din Weply Chat til flere sider gratis og være der for dine besøgende, mens de browser rundt på din hjemmeside. Du kan vælge at gøre din chat konsistent på alle siderne på din hjemmeside, hvilket vil sige, at både din chat widgets tekst og proaktive besked forbliver den samme.

Vi oplever dog, at hjemmesider, der tilpasser deres chat fra side til side, opnår højere konverteringsrater. Ord har nemlig en stor betydning for, hvor mange der ser og bliver draget til chatten og i sidste endte hvor mange besøgende, der konverteres.

På din forside er det godt at være så generel som mulig som i eksemplet ovenfor. Men når en person klikker sig videre og besøger bestemte undersider, kan du blive mere specifik, så den passer til de spørgsmål, som vedkommende stiller sig selv i det øjeblik.

Du kan ændre både din chat widgets tekst og den proaktive besked, men ofte er det virkelig effektivt bare at lave specifikke proaktive spørgsmål og holde widgets tekst konsistent. Det er dog helt op til dig!

Tag for eksempel vores hjemmeside. Her kan du se, hvordan vi aktivt har brugt disse tilpassede proaktive beskeder.

På vores prisside kan du se, at vi proaktivt spørger om, hvorvidt den besøgende er interesseret og ønsker at fortælle os om sine tanker. Dette er en opfordring til den besøgende om at fortælle os om deres tanker om at gå videre med Weply.

Det samme gælder for vores produktside. Her er vores proaktive besked "Har du spørgsmål om vores chatløsning?".

Dk8

Vores Customer Success Team vil kigge din hjemmeside igennem og give dig råd om, hvordan vi kan tilpasse din chat fra side til side.

Og så er en vigtige pointe, at vi kun bliver klogere på, hvordan vi konverterer dine hjemmesidebesøgende bedst ved at få erfaring og teste disse kommunikative elementer af.

Besøgende reagerer ikke altid som forventet - kun gennem test og dataindsamling bliver vi klogere på, hvad der virker på din kundegruppe.

Din tilknyttede Customer Success Manager hos Weply holder øje med virkningen af dine proaktive beskeder og optimerer effekten af dem, så du kan nå dine mål.

Data fra tusindvis af hjemmesider

Vi ved, hvad der virker godt. Hvordan? Vi har indsamlet og testet data fra tusindvis af websites og har dybdegående viden om, hvordan man kommunikerer i flere brancher. Vores dedikerede Chat Analysis Team har opdaget en masse mønstre, som vi deler med dig, så du får den mest effektive chat muligt.

Vi håber, at denne gennemgang af Weply Chats funktioner har været interessant for dig. Måske du har opdaget nye måder, du kan tilpasse din chat, så den bliver så unik for din virksomhed som muligt.

Vi har vist dig, hvilke elementer, både visuelle og sproglige, du kan bruge til at få flere af dine besøgende til at chatte med dig, hvilket i sidste ende fører til flere konverteringer på hjemmesiden, hvilket vi alle ønsker, ikke sandt?

6 minutters læsning

I denne artikel:

Velkommen tilbage til den helt store tour bag kulisserne på Weply Chat! I denne anden del vil vi udforske de kommunikative og sproglige aspekter af vores chatfunktion og dykke ned i de elementer, der kan bruges til at tiltrække flere besøgende til din chat.

I en Weply Chat kan vi justere mere end 30 parametre for at gøre chatten så specifik og relevant for din virksomhed og dine kunder som muligt! Hvem skulle have troet, at en chatfunktion kunne være så kompleks?

Vi tager dig igennem de væsentlige elementer, bare rolig!

Hvis du endnu ikke har læst om de visuelle elementer i Weply-chatten, så gå tilbage til første del. Her gennemgår vi chattens layout, og hvilke visuelle elementer vi kan ændre, så den passer til dit brand og din hjemmeside. Hvis du allerede har læst part 1, så lad os komme i gang med efterfølgeren!

Inviter besøgende til at interagere

Det første væsentlige element i forhold til, hvordan vi kommunikerer gennem en chat widget teksten - altså den tekst, der står på selve chatfunktionen.

Hvad synes du, at selve chat-knappen skal sige for at lokke besøgende til at klikke på den? "Vi er online", "Har du spørgsmål?", "Chat med os", "Kan jeg hjælpe?" ... Du bestemmer selv, hvilken tekst, du vil have stående på din chat-widget, så længe den er kort og præcis som eksemplerne nedenfor.

Du kan også justere, hvornår chatten skal vises for dine besøgende. Skal den dukke op med det samme, eller først når de har besøgt to eller endda flere sider?

Den ideelle tekst er den, der inviterer og opfordrer besøgende til at interagere med dig. Så hold den kort og kommuniker, hvad der er vigtigst - nemlig at du er online og klar til at hjælpe dem.

Og ved at gøre dine besøgende opmærksomme på, at de kan komme i kontakt med dig via chat, vil øge din kundeoplevelse og dine salgstal.

Undersøgelser viser nemlig, at chat er den mest foretrukne kommunikationskanal, og at hver anden besøgende vil gå til en konkurrent, hvis de ikke kan få fat i dig via deres foretrukne kanal. Så hvis du ikke har en chat på dit websted på nuværende tidspunkt, så er der god grund til at komme i gang. Der kan være masser af nye kunder at hente!

DK1

Konverter besøgende med pop-up-spørgsmål

En anden måde at få en besøgendes opmærksomhed på er ved at bruge pop-up spørgsmål. Det er også det, vi kalder en proaktiv besked. Nedenfor kan du se et eksempel på denne type spørgsmål.

Denne proaktive chatbesked popper op efter et par sekunder på din hjemmeside og gør endnu engang den besøgende opmærksom på muligheden for at chatte med dig. Som standard popper den op 8 sekunder efter, at den besøgende er kommet ind på din side, men det er muligt at udløse den både hurtigere og langsommere.

At nudge besøgende gennem elementer som den proaktive besked er afgørende for at konvertere trafik til betalende kunder.

Pop-up-spørgsmålet kan være lige så generelt som det nedenfor, eller du kan gøre det mere specifikt. Nogle vælger slet ikke at have denne proaktive besked - du designer din egen chat.

Dit firmanavn vises øverst for at gøre det klart, at det er dig, der forsøger at nå ud til dem, og "lige nu" ved siden af viser, at det er realtidskommunikation.

Nutidens kunder er utålmodige og ønsker hurtige svar, så det er ekstremt vigtigt at vise, at du er tilgængelig, for at holde de besøgende interesserede i dig.

DK2

Få gang i samtalen

Når en besøgende har åbnet chatvinduet, er der yderligere tre kommunikationselementer, som vi bruger til at få samtalen i gang. Helt oppe i toppen ser du det såkaldte chatnavn, som er dit firmanavn.

Lige under chatnavnet ser du chatoverskriften. Overskriften er en anden måde at få samtalen i gang på. I denne chat står der: "Har du spørgsmål? Vi er her for at hjælpe", men du vælger selv, hvad du skal skrive i dette felt, så længe det inviterer dine besøgende til at komme i kontakt med dig via chatten.

Hvis du går til det næste element i chatten, kan du se chatkonsulentens første besked i selve chatdialogen. Denne besked er den samme som den proaktive besked.

DK7

Der er selvfølgelig også alle de kommunikative og lingvistiske elementer, som vores chatkonsulenter bruger til at gøre selve chatdialogen så god som mulig og som gør, at flest mulige chatdialoger ender i salgskvalificerede leads. Det dykker vi ned i en anden god gang!

Tilpas chatten fra side til side

Du kan tilføje din Weply Chat til flere sider gratis og være der for dine besøgende, mens de browser rundt på din hjemmeside. Du kan vælge at gøre din chat konsistent på alle siderne på din hjemmeside, hvilket vil sige, at både din chat widgets tekst og proaktive besked forbliver den samme.

Vi oplever dog, at hjemmesider, der tilpasser deres chat fra side til side, opnår højere konverteringsrater. Ord har nemlig en stor betydning for, hvor mange der ser og bliver draget til chatten og i sidste endte hvor mange besøgende, der konverteres.

På din forside er det godt at være så generel som mulig som i eksemplet ovenfor. Men når en person klikker sig videre og besøger bestemte undersider, kan du blive mere specifik, så den passer til de spørgsmål, som vedkommende stiller sig selv i det øjeblik.

Du kan ændre både din chat widgets tekst og den proaktive besked, men ofte er det virkelig effektivt bare at lave specifikke proaktive spørgsmål og holde widgets tekst konsistent. Det er dog helt op til dig!

Tag for eksempel vores hjemmeside. Her kan du se, hvordan vi aktivt har brugt disse tilpassede proaktive beskeder.

På vores prisside kan du se, at vi proaktivt spørger om, hvorvidt den besøgende er interesseret og ønsker at fortælle os om sine tanker. Dette er en opfordring til den besøgende om at fortælle os om deres tanker om at gå videre med Weply.

Det samme gælder for vores produktside. Her er vores proaktive besked "Har du spørgsmål om vores chatløsning?".

Dk8

Vores Customer Success Team vil kigge din hjemmeside igennem og give dig råd om, hvordan vi kan tilpasse din chat fra side til side.

Og så er en vigtige pointe, at vi kun bliver klogere på, hvordan vi konverterer dine hjemmesidebesøgende bedst ved at få erfaring og teste disse kommunikative elementer af.

Besøgende reagerer ikke altid som forventet - kun gennem test og dataindsamling bliver vi klogere på, hvad der virker på din kundegruppe.

Din tilknyttede Customer Success Manager hos Weply holder øje med virkningen af dine proaktive beskeder og optimerer effekten af dem, så du kan nå dine mål.

Data fra tusindvis af hjemmesider

Vi ved, hvad der virker godt. Hvordan? Vi har indsamlet og testet data fra tusindvis af websites og har dybdegående viden om, hvordan man kommunikerer i flere brancher. Vores dedikerede Chat Analysis Team har opdaget en masse mønstre, som vi deler med dig, så du får den mest effektive chat muligt.

Vi håber, at denne gennemgang af Weply Chats funktioner har været interessant for dig. Måske du har opdaget nye måder, du kan tilpasse din chat, så den bliver så unik for din virksomhed som muligt.

Vi har vist dig, hvilke elementer, både visuelle og sproglige, du kan bruge til at få flere af dine besøgende til at chatte med dig, hvilket i sidste ende fører til flere konverteringer på hjemmesiden, hvilket vi alle ønsker, ikke sandt?