17. juni 2021 | Artikel
5 tendenser set i danskernes digitale kommunikation
17. juni 2021 | Artikel
5 tendenser set i danskernes digitale kommunikation
4 minutters læsning
5 tendenser:
Læs med her og få et sjælendt indblik i nogle interessante tendenser, der nok vil overraske de fleste virksomheder. Weply har håndteret mere end 12 millioner dialoger for vores kunder, hvilket har givet os en masse værdifulde indsigter om danskerne.
En ny Megafonundersøgelse har bidraget yderligere til vores viden om danskernes digitale kommunikationstendenser. I dette indlæg kan du blive klogere på danskernes foretrukne kommunikationskanal til virksomheder, hvilke tidspunkter danskerne chatter, hvilke devices de benytter sig af og meget mere.
1. Chat er danskernes foretrukne kommunikationskanal
En dugfrisk Megafonundersøgelse, som vi har foretaget, viser, at chat er danskernes foretrukne kommunikationsform.
45% af danskerne i aldersgruppen 18-59 år foretrækker chat som kommunikationsform, og kigger man på aldersgruppen 18-29 år er tallet hele 67%.
Når danskerne har spørgsmål til virksomheders hjemmeside, foretrækker alle at kommunikere via chat.
Endnu mere interessant er det, at 49% af danskerne undersøger en konkurrent, hvis de ikke kan komme i kontakt med en virksomhed via deres foretrukne kommunikationsform.
Virksomheder risikerer altså at gå glip af tusindevis af kunder, hvis de ikke er tilgængelig på den kanal, de potentielle kunder foretrækker – i danskernes tilfælde, chat.
2. Over halvdelen af kundehenvendelser sker uden for normal åbningstid
Vi får ofte spørgsmålet fra virksomheder, om det er nødvendigt at være tilgængelig overfor sine kunder uden for de normale kontortider 9-16, og hvad det ville betyde, hvis de var.
Hvis man kigger på vores omfattende mængde af data omkring, hvornår danskerne chatter, er der ikke tvivl om svaret på det spørgsmål.
Kun 49,4% af alle kundehenvendelser sker nemlig inden for tidsrummet 9-16 på hverdage.
Er en virksomhed kun tilgængelig fra 9-16, er der altså risiko for, at virksomheden går glip af over halvdelen af potentielle kundehenvendelser.
Udvider man sin tilgængelighed med en time i hver ende, og dermed besvarer kundehenvendelser fra 8-17 i hverdage, opsnapper man stadig kun 61,7% af mulige kundehenvendelser.
Selvom en virksomhed har et dedikeret hold til at besvare kundehenvendelser i hverdagene inden for normal kontortid, går man altså stadig glip af mere end en tredjedel af mulige henvendelser fra potentielle kunder.
3. Mandag er dagen, hvor der er mest chat-aktivitet
Kigger vi på chat-aktiviteten i løbet af ugens dage, er hverdagene generelt de dage med mest aktivitet. Her fordeler chat-aktiviteten sig nogenlunde ligeligt mellem 8-21 med et mindre fald i antal henvendelser fra klokken 18 og frem.
Mandag er den dag på ugen med allermest chat-aktivitet, hvor 17,4% af alle kundehenvendelser sker. Selvom hverdagene generelt er fyldt med god chat-aktivitet, er der ingen tvivl om, at det også er klogt at være tilgængelig i weekenden.
Næsten 23% af alle kundehenvendelser sker nemlig enten lørdag eller søndag, hvilket understreger vigtigheden i også at være tilgængelig der, hvis man vil opnå ens fulde potentiale.
4. Fordelingen mellem mobil- og desktophenvendelser har ændret sig markant på bare 5 år
Det er nok ikke en overraskelse for nogen, at brugen af smartphones og tablets buldrer frem.
Vores data omkring hvilke enheder danskerne chatter fra, bekræfter denne udvikling. Vi har de seneste fem år undersøgt hvor mange af dem, der benytter sig af vores chats, enten bruger en mobilenhed eller en desktop.
En mobilenhed dækker over smartphones og tablets. Resultaterne er entydige. Der er sket et markant skift i, hvilke device danskerne henvender sig fra. I dag bruger over halvdelen af danskerne en smartphone eller tablet, når de henvender sig i vores kunders chats.
I 2016 var det kun 26,1%. Det er interessant at se, at andelen af mennesker, der henvender sig fra en desktop, er faldet fra 73,9% i 2016 til 47,4% i 2020.
Dette skift i fordelingen fortæller os, at danskerne i højere grad efterspørger tilgængelighed og øjeblikkelighed, når de har brug for det.
5. Chatdialoger med danskere er typisk korte og præcise
Danskernes behov for øjeblikkeligt svar, afspejler også den gennemsnitlige chats varighed, og måden der kommunikeres på.
Den gennemsnitlige Weply-chat varer 8:40 minutter, og består af blot ni interaktioner mellem kunden og chatkonsulenten. Generelt går danskerne direkte til pointen, når de har brug for hjælp, men forlanger så også et øjeblikkeligt svar den anden vej.
Dette sætter store krav til chatkonsulenternes evne til at svare hurtigt og korrekt. Hos Weply imødekommer vi danskernes behov for øjeblikkelig betjening, ved at garantere at vores kunders chats bliver besvaret med en gennemsnitlig svarhastighed på 2-4 sekunder.
For at opsummere ...
Der er ingen tvivl om, at danskerne elsker at chatte – også i købsrelaterede situationer. Ønsker du at optimere din virksomheds chance for at konvertere hjemmesidebesøgende til salg, er det essentielt at være tilgængelig mest muligt.
Danskerne chatter nemlig ofte gerne uden for normale kontortider, hvilket er vigtigt at imødekomme, hvis man som virksomhed vil opsnappe alle muligheder for salg.
Har du ikke mulighed for at tilbyde denne tilgængelighed? Så er det måske på tide at overveje Weplys chatløsning. Vi sørger i hvert fald for, at du ikke går glip af mulige kunder ved at døgnbemande en chatfunktion på din hjemmeside – 365 dage om året.
4 minutters læsning
5 tendenser:
Læs med her og få et sjælendt indblik i nogle interessante tendenser, der nok vil overraske de fleste virksomheder. Weply har håndteret mere end 12 millioner dialoger for vores kunder, hvilket har givet os en masse værdifulde indsigter om danskerne.
En ny Megafonundersøgelse har bidraget yderligere til vores viden om danskernes digitale kommunikationstendenser. I dette indlæg kan du blive klogere på danskernes foretrukne kommunikationskanal til virksomheder, hvilke tidspunkter danskerne chatter, hvilke devices de benytter sig af og meget mere.
1. Chat er danskernes foretrukne kommunikationskanal
En dugfrisk Megafonundersøgelse, som vi har foretaget, viser, at chat er danskernes foretrukne kommunikationsform.
45% af danskerne i aldersgruppen 18-59 år foretrækker chat som kommunikationsform, og kigger man på aldersgruppen 18-29 år er tallet hele 67%.
Når danskerne har spørgsmål til virksomheders hjemmeside, foretrækker alle at kommunikere via chat.
Endnu mere interessant er det, at 49% af danskerne undersøger en konkurrent, hvis de ikke kan komme i kontakt med en virksomhed via deres foretrukne kommunikationsform.
Virksomheder risikerer altså at gå glip af tusindevis af kunder, hvis de ikke er tilgængelig på den kanal, de potentielle kunder foretrækker – i danskernes tilfælde, chat.
2. Over halvdelen af kundehenvendelser sker uden for normal åbningstid
Vi får ofte spørgsmålet fra virksomheder, om det er nødvendigt at være tilgængelig overfor sine kunder uden for de normale kontortider 9-16, og hvad det ville betyde, hvis de var.
Hvis man kigger på vores omfattende mængde af data omkring, hvornår danskerne chatter, er der ikke tvivl om svaret på det spørgsmål.
Kun 49,4% af alle kundehenvendelser sker nemlig inden for tidsrummet 9-16 på hverdage.
Er en virksomhed kun tilgængelig fra 9-16, er der altså risiko for, at virksomheden går glip af over halvdelen af potentielle kundehenvendelser.
Udvider man sin tilgængelighed med en time i hver ende, og dermed besvarer kundehenvendelser fra 8-17 i hverdage, opsnapper man stadig kun 61,7% af mulige kundehenvendelser.
Selvom en virksomhed har et dedikeret hold til at besvare kundehenvendelser i hverdagene inden for normal kontortid, går man altså stadig glip af mere end en tredjedel af mulige henvendelser fra potentielle kunder.
3. Mandag er dagen, hvor der er mest chat-aktivitet
Kigger vi på chat-aktiviteten i løbet af ugens dage, er hverdagene generelt de dage med mest aktivitet. Her fordeler chat-aktiviteten sig nogenlunde ligeligt mellem 8-21 med et mindre fald i antal henvendelser fra klokken 18 og frem.
Mandag er den dag på ugen med allermest chat-aktivitet, hvor 17,4% af alle kundehenvendelser sker. Selvom hverdagene generelt er fyldt med god chat-aktivitet, er der ingen tvivl om, at det også er klogt at være tilgængelig i weekenden.
Næsten 23% af alle kundehenvendelser sker nemlig enten lørdag eller søndag, hvilket understreger vigtigheden i også at være tilgængelig der, hvis man vil opnå ens fulde potentiale.
4. Fordelingen mellem mobil- og desktophenvendelser har ændret sig markant på bare 5 år
Det er nok ikke en overraskelse for nogen, at brugen af smartphones og tablets buldrer frem.
Vores data omkring hvilke enheder danskerne chatter fra, bekræfter denne udvikling. Vi har de seneste fem år undersøgt hvor mange af dem, der benytter sig af vores chats, enten bruger en mobilenhed eller en desktop.
En mobilenhed dækker over smartphones og tablets. Resultaterne er entydige. Der er sket et markant skift i, hvilke device danskerne henvender sig fra. I dag bruger over halvdelen af danskerne en smartphone eller tablet, når de henvender sig i vores kunders chats.
I 2016 var det kun 26,1%. Det er interessant at se, at andelen af mennesker, der henvender sig fra en desktop, er faldet fra 73,9% i 2016 til 47,4% i 2020.
Dette skift i fordelingen fortæller os, at danskerne i højere grad efterspørger tilgængelighed og øjeblikkelighed, når de har brug for det.
5. Chatdialoger med danskere er typisk korte og præcise
Danskernes behov for øjeblikkeligt svar, afspejler også den gennemsnitlige chats varighed, og måden der kommunikeres på.
Den gennemsnitlige Weply-chat varer 8:40 minutter, og består af blot ni interaktioner mellem kunden og chatkonsulenten. Generelt går danskerne direkte til pointen, når de har brug for hjælp, men forlanger så også et øjeblikkeligt svar den anden vej.
Dette sætter store krav til chatkonsulenternes evne til at svare hurtigt og korrekt. Hos Weply imødekommer vi danskernes behov for øjeblikkelig betjening, ved at garantere at vores kunders chats bliver besvaret med en gennemsnitlig svarhastighed på 2-4 sekunder.
For at opsummere ...
Der er ingen tvivl om, at danskerne elsker at chatte – også i købsrelaterede situationer. Ønsker du at optimere din virksomheds chance for at konvertere hjemmesidebesøgende til salg, er det essentielt at være tilgængelig mest muligt.
Danskerne chatter nemlig ofte gerne uden for normale kontortider, hvilket er vigtigt at imødekomme, hvis man som virksomhed vil opsnappe alle muligheder for salg.
Har du ikke mulighed for at tilbyde denne tilgængelighed? Så er det måske på tide at overveje Weplys chatløsning. Vi sørger i hvert fald for, at du ikke går glip af mulige kunder ved at døgnbemande en chatfunktion på din hjemmeside – 365 dage om året.