illustration of employee

Meet A Chat Analyst

Kan man være livechat-udbyder uden af have et chatanalyse team? Næppe! Og vi er endda så heldige, at vi har et i verdensklasse. Teamet består af lingvister, retorikere og skarpe analytikere, der dykker ned i vores store mængder af chatdata for at finde svar på, hvordan den ideelle chatdialog ser ud i forskellige brancher. I teamet er blandt andre Danna, som er Chat Analyst hos Weply – hende skal I møde i denne udgave af Meet A Weplyer.

Mød Danna

Danna er 25 år og retorikstuderende på Københavns Universitet. Udover at være bachelorstuderende og arbejde som Chat Analyst hos Weply, interesserer hun sig for teater, går til pardans med sin kæreste og er glad for at tage et dyb i vandet – også om vinteren! I juni 2021 startede hun som chatkonsulent hos Weply, men hendes rolle har på kort tid udviklet sig eksponentielt, og har i dag en mere rådgivende og analyserende rolle som Chat Analyst – endnu et eksempel på, hvordan der hos Weply i den grad er plads til udvikling!

”Jeg har fået meget ansvar på kort tid, og det er jeg vokset vildt meget af. Det synes jeg, har været så fedt – at få så meget ansvar og kunne være med til præge processen”

Hvad laver man som Chat Analyst?
Jobbet som Chat Analyst handler i bund og grund om at finde frem til, hvad der gør, at en chatdialog fungerer godt. Ud fra Weplys nuværende chatdata, som på nuværende tidspunkt er mere end 10 mio. chatinteraktioner, sætter teamet nogle mål for, hvad de gerne vil undersøge. Ud fra disse mål analyserer de enkelte chats og kategoriserer dem ud fra op til 15 forskellige parametre. Som Chat Analyst skal man altså være detaljeorienteret og kunne lide at gå i dybden med sproget.

Et eksempel på et projekt i teamet var for nylig, hvor de lavede en menneskelighedsundersøgelse. Den havde til formål at undersøge, hvordan man i en chatdialog viser, at man er et menneske og ikke er en robot. Her var chatanalyseteamet inde og kategorisere chats ud fra brugen af smileyer, hilsener, stavefejl og meget mere. 

En anden del af Dannas er at oplære alle danske chatkonsulenter, afholde feedbacksamtaler med dem kvartalsvis og videregive de resultater, som teamet finder. Hendes rolle spænder bredt og spiller en stor rolle i forhold til at gøre vores chatkonsulenter endnu bedre til at chatte. Som Chat Analyst er det altså muligt at få flere ansvarsområder afhængig af, hvad ens interesser er og hvilke kompetencer man bringer til Weply.

Et team af dedikerede sprognørder
Chatanalyse-teamet er en samling af folk, der elsker at nørde sprog. Alle er dedikerede og har en faglig interesse i det, de laver, hvilket ofte resulterer i en snak omkring enkelte ord og hvad de konkret betyder i en chatdialog. Danna synes, det er fedt at være en del af et specialiseret hold, hvor man har en fælles referenceramme og kan sparre med hinanden. Samtidig er det motiverende, at de resultater, de finder, rent faktisk kan bruges og har en betydning for både chatkonsulenter og virksomheder. Udover at kunne nørde sammen på teamet, har de det samtidig sjovt og der er altid plads til en dårlig joke.

Weply som arbejdsplads ifølge Danna

Det sociale samvær bliver prioriteret højt, hvilket er fedt på en arbejdsplads, hvor der ofte er nye ansigter. Der bliver brugt tid på at pleje det kollegiale fællesskab og lære hinanden at kende bl.a. ved at have en teamdag en gang om måneden. Derudover er der også en vildt god stemning til dagligt og så er det bare lækkert at arbejde på et kontor med en af byens bedste udsigter!


Teamet er i konstant udvikling, så hvis du synes, det lyder spændende og sjovt at være en del af Weply som Chat Analyst eller noget andet, kan du klikke ind og se vores nuværende ledige stillinger her. Vi står også altid med åbne arme overfor uopfordret ansøgninger, da vi i den grad vækster, så din mulighed for at blive en del af Weply er måske lige om hjørnet!