Artikel | 5 minutters læsning

Leadgenerering som markedsføringsstrategi

Artikel | 5 minutters læsning

Leadgenerering som markedsføringsstrategi

Hvad er leadgenerering? Leadgenerering lyder for mange komplekst og meget fremmed for dem. Hos Weply genererer vi varme leads gennem personlige dialoger, men hvad betyder det egentlig?

Den korte version af svaret er: Vi indsamler kundeoplysninger (leads) på baggrund af vores kunders krav og ønsker, som derefter videregives til salgschefen i den pågældende virksomhed.

Med dette blogindlæg vil vi forklare, hvad et lead er, hvordan du kan finde dem, og hvilke strategier, der rent faktisk virker i praksis.

Inden vi går i dybden med strategier og kanalvalg, vil vi afklare, hvad begrebet betyder, og hvordan du kan identificere dine nuværende og fremtidige leads.

Det tilbagevendende spørgsmål - hvad er leads?

Et lead er definitionen på en ny potentiel kunde, som har vist interesse for dine tjenester eller produkter. Det kan være en kontakt fra en virksomhed (B2B) eller en privatperson (B2C), afhængigt af det marked, som din virksomhed befinder sig på.

Fordelen ved leadgenerering er, at du som virksomhedsejer undgår at ringe til folk, der ikke ved, hvem du er, eller hvorfor du ringer til dem. Vi ved alle, hvordan det typisk ender.

I stedet arbejder du med de kontakter, der selv har opsøgt dit brand og er klar over, hvad du har at tilbyde.

Der findes flere forskellige varianter af leads. Lad os kigge på de mest almindelige af dem:

Marketing Qualified Leads

Marketing Qualified Leads, eller på dansk marketingkvalificerede kundeemner, er personer, der har deltaget i dine markedsføringsaktiviteter. De har f.eks. downloadet et whitepaper og til gengæld indtastet deres e-mailadresse eller tilmeldt sig et nyhedsbrev.

Det betyder ikke, at kunden er klar til at foretage et køb. Men de er interesserede i mere information om dit brand for at kunne træffe en købsbeslutning.

Sales Qualified Leads

Salgskvalificerede leads er kontakter, der har vist en stærk interesse i at blive kunde hos dig. F.eks. ved at downloade en prisliste fra dit websted eller udfylde en kontaktformular. Hos Weply genererer vi salgskvalificerede leads.

Service Qualified Leads

Kvalificerede leads ift. service henviser til dine nuværende kunder. Det handler om at opbygge et dybere forhold og om at konvertere dem til loyale og tilbagevendende kunder.

Hvorfor leadgenerere?

Leadgenerering giver dig mulighed for at pleje dine potentielle kunder på et tidligt tidspunkt. Når en person viser interesse for dit brand, har du mulighed for at fange vedkommende med det samme, da kontaktoplysningerne bliver grundlaget for din salgsafdeling.

Leadgenerering sparer tid for sælgerne, som ikke behøver at lede efter kolde leads, og forkorter købsrejsen for den kunde, der bliver direkte kontaktet.

Hvordan genererer du leads?

Der er flere strategier, du kan bruge til at generere leads, men processen er den samme uanset kanalvalg eller format.

  • Tiltræk: Få trafik til dit websted via f.eks. sociale medier.
  • Engager: løft indhold, der vækker interesse for at få flere oplysninger på dit websted.
  • Konverter: Forvandl dine besøgende til kundeemner ved at motivere dem til at give deres kontaktoplysninger.

Så det første skridt er at skabe indhold, der skaber interesse, og som fører modtagerne videre til det næste skridt. Produktion af indhold er grundlaget for leadgenerering.

Vi ser på de strategier, du kan bruge til både at tiltrække og engagere dine modtagere, så de når hele vejen til konvertering.

Leadgenererende strategier

1. Sociale medier

Markedsføring på sociale medier er en effektiv måde at tiltrække nye kontakter på. Gennem dine kanaler har du mulighed for at fremhæve produkter, tjenester, tilbud eller teamet bag brandet.

Få dine modtagere til at klikke sig videre for at finde ud af mere ved hjælp af en klar opfordring til handling. Jo mere relevant dit indhold er for modtagerne, jo mere sandsynligt er det, at de klikker sig videre til din hjemmeside.

2. E-mail markedsføring

E-mail markedsføring er en effektiv strategi til at kontakte dem, som allerede kender dit brand. Skræddersy dine beskeder, kampagner og tilbud til modtagerne.

Hvad vil de gerne lære mere om, og hvad har de tidligere vist interesse for? Få mere at vide om, hvordan e-mailmarkedsføring fungerer, her.

3. Blog

Blogindlæg giver dig mulighed for at promovere dine tilbud på en ægte og informativ måde. Hvis du f.eks. tilbyder SEO-tjenester, kan du begrunde alle de fordele, som metoden giver, i blogindlægget.

Det vil motivere modtagerne til at læse mere og lære mere om din ekspertise. Gennem bloggen har du mulighed for at demonstrere din viden, hvilket også vil skabe tillid hos de potentielle kunder.

4. Annoncering

Formålet med annoncer kan være forskelligt, nogle bruger dem til at øge kendskabet til et brand, andre til at skabe trafik til deres hjemmeside eller indsamle kontaktoplysninger.

Her har du gode muligheder for at generere nye leads. Vær tydelig i annoncen med hensyn til, hvad dit brand kan tilbyde modtagerne, og medtag en klar CTA, der leder dem videre ved et enkelt klik.

5. Livechat

Din hjemmeside kan være en guldgrube for leadgenerering, hvis du skaber scenen for det. Den mest effektive strategi til at optimere din hjemmeside til leadgenerering er en livechat.

Her har du mulighed for at specificere, hvad et relevant lead er for dig, så chatkonsulenterne ved, hvad de skal basere deres samtale med de besøgende på. Hvis konsulenterne vurderer, at kundeemnerne er potentielle kunder for din virksomhed, samler de de relevante oplysninger, som derefter sendes til dig:

  • Kontakt
  • Virksomhed
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • Hvilken side de sidst besøgte, mens de navigerede på din hjemmeside

De leads, der henvises til din virksomhed, er potentielle kundeemner, som har vist stor interesse for din virksomhed. De har også givet deres personlige oplysninger, hvilket indikerer, at de er langt fremme i deres købsproces.

Som virksomhedsejer har du mulighed for at spare både tid og penge ved at implementere livechats i din leadgenereringsstrategi, da markedsføringsaktiviteterne optimeres og salgsprocessen forkortes. Læs mere om, hvordan vi hos Weply arbejder med leadgenerering her.

Sæt i gang!

Ønsker du at øge dit salg og samtidig optimere salgsprocessen? Så er leadgenerering den rette tilgang for dig. Der er mange måder at behandle leads på, og du skal finde den strategi, der fungerer for dig og din virksomhed.

Vi håber, at denne artikel har gjort det klart, hvad leads betyder, og hvordan du kan behandle dem. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du vil vide mere eller få tips undervejs.

Hvad er leadgenerering? Leadgenerering lyder for mange komplekst og meget fremmed for dem. Hos Weply genererer vi varme leads gennem personlige dialoger, men hvad betyder det egentlig?

Den korte version af svaret er: Vi indsamler kundeoplysninger (leads) på baggrund af vores kunders krav og ønsker, som derefter videregives til salgschefen i den pågældende virksomhed.

Med dette blogindlæg vil vi forklare, hvad et lead er, hvordan du kan finde dem, og hvilke strategier, der rent faktisk virker i praksis.

Inden vi går i dybden med strategier og kanalvalg, vil vi afklare, hvad begrebet betyder, og hvordan du kan identificere dine nuværende og fremtidige leads.

Det tilbagevendende spørgsmål - hvad er leads?

Et lead er definitionen på en ny potentiel kunde, som har vist interesse for dine tjenester eller produkter. Det kan være en kontakt fra en virksomhed (B2B) eller en privatperson (B2C), afhængigt af det marked, som din virksomhed befinder sig på.

Fordelen ved leadgenerering er, at du som virksomhedsejer undgår at ringe til folk, der ikke ved, hvem du er, eller hvorfor du ringer til dem. Vi ved alle, hvordan det typisk ender.

I stedet arbejder du med de kontakter, der selv har opsøgt dit brand og er klar over, hvad du har at tilbyde.

Der findes flere forskellige varianter af leads. Lad os kigge på de mest almindelige af dem:

Marketing Qualified Leads

Marketing Qualified Leads, eller på dansk marketingkvalificerede kundeemner, er personer, der har deltaget i dine markedsføringsaktiviteter. De har f.eks. downloadet et whitepaper og til gengæld indtastet deres e-mailadresse eller tilmeldt sig et nyhedsbrev.

Det betyder ikke, at kunden er klar til at foretage et køb. Men de er interesserede i mere information om dit brand for at kunne træffe en købsbeslutning.

Sales Qualified Leads

Salgskvalificerede leads er kontakter, der har vist en stærk interesse i at blive kunde hos dig. F.eks. ved at downloade en prisliste fra dit websted eller udfylde en kontaktformular. Hos Weply genererer vi salgskvalificerede leads.

Service Qualified Leads

Kvalificerede leads ift. service henviser til dine nuværende kunder. Det handler om at opbygge et dybere forhold og om at konvertere dem til loyale og tilbagevendende kunder.

Hvorfor leadgenerere?

Leadgenerering giver dig mulighed for at pleje dine potentielle kunder på et tidligt tidspunkt. Når en person viser interesse for dit brand, har du mulighed for at fange vedkommende med det samme, da kontaktoplysningerne bliver grundlaget for din salgsafdeling.

Leadgenerering sparer tid for sælgerne, som ikke behøver at lede efter kolde leads, og forkorter købsrejsen for den kunde, der bliver direkte kontaktet.

Hvordan genererer du leads?

Der er flere strategier, du kan bruge til at generere leads, men processen er den samme uanset kanalvalg eller format.

  • Tiltræk: Få trafik til dit websted via f.eks. sociale medier.
  • Engager: løft indhold, der vækker interesse for at få flere oplysninger på dit websted.
  • Konverter: Forvandl dine besøgende til kundeemner ved at motivere dem til at give deres kontaktoplysninger.

Så det første skridt er at skabe indhold, der skaber interesse, og som fører modtagerne videre til det næste skridt. Produktion af indhold er grundlaget for leadgenerering.

Vi ser på de strategier, du kan bruge til både at tiltrække og engagere dine modtagere, så de når hele vejen til konvertering.

Leadgenererende strategier

1. Sociale medier

Markedsføring på sociale medier er en effektiv måde at tiltrække nye kontakter på. Gennem dine kanaler har du mulighed for at fremhæve produkter, tjenester, tilbud eller teamet bag brandet.

Få dine modtagere til at klikke sig videre for at finde ud af mere ved hjælp af en klar opfordring til handling. Jo mere relevant dit indhold er for modtagerne, jo mere sandsynligt er det, at de klikker sig videre til din hjemmeside.

2. E-mail markedsføring

E-mail markedsføring er en effektiv strategi til at kontakte dem, som allerede kender dit brand. Skræddersy dine beskeder, kampagner og tilbud til modtagerne.

Hvad vil de gerne lære mere om, og hvad har de tidligere vist interesse for? Få mere at vide om, hvordan e-mailmarkedsføring fungerer, her.

3. Blog

Blogindlæg giver dig mulighed for at promovere dine tilbud på en ægte og informativ måde. Hvis du f.eks. tilbyder SEO-tjenester, kan du begrunde alle de fordele, som metoden giver, i blogindlægget.

Det vil motivere modtagerne til at læse mere og lære mere om din ekspertise. Gennem bloggen har du mulighed for at demonstrere din viden, hvilket også vil skabe tillid hos de potentielle kunder.

4. Annoncering

Formålet med annoncer kan være forskelligt, nogle bruger dem til at øge kendskabet til et brand, andre til at skabe trafik til deres hjemmeside eller indsamle kontaktoplysninger.

Her har du gode muligheder for at generere nye leads. Vær tydelig i annoncen med hensyn til, hvad dit brand kan tilbyde modtagerne, og medtag en klar CTA, der leder dem videre ved et enkelt klik.

5. Livechat

Din hjemmeside kan være en guldgrube for leadgenerering, hvis du skaber scenen for det. Den mest effektive strategi til at optimere din hjemmeside til leadgenerering er en livechat.

Her har du mulighed for at specificere, hvad et relevant lead er for dig, så chatkonsulenterne ved, hvad de skal basere deres samtale med de besøgende på. Hvis konsulenterne vurderer, at kundeemnerne er potentielle kunder for din virksomhed, samler de de relevante oplysninger, som derefter sendes til dig:

  • Kontakt
  • Virksomhed
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • Hvilken side de sidst besøgte, mens de navigerede på din hjemmeside

De leads, der henvises til din virksomhed, er potentielle kundeemner, som har vist stor interesse for din virksomhed. De har også givet deres personlige oplysninger, hvilket indikerer, at de er langt fremme i deres købsproces.

Som virksomhedsejer har du mulighed for at spare både tid og penge ved at implementere livechats i din leadgenereringsstrategi, da markedsføringsaktiviteterne optimeres og salgsprocessen forkortes. Læs mere om, hvordan vi hos Weply arbejder med leadgenerering her.

Sæt i gang!

Ønsker du at øge dit salg og samtidig optimere salgsprocessen? Så er leadgenerering den rette tilgang for dig. Der er mange måder at behandle leads på, og du skal finde den strategi, der fungerer for dig og din virksomhed.

Vi håber, at denne artikel har gjort det klart, hvad leads betyder, og hvordan du kan behandle dem. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du vil vide mere eller få tips undervejs.