Artikel | 6 minutters læsning

Fasthold potentielle kunder i MoFu

Artikel | 6 minutters læsning

Fasthold potentielle kunder i MoFu

Publiceret: 20. februar 2023

I denne artikel:

Kunderne er opmærksomme på dit brand, men er ofte uvidende om hvordan og hvorfor.   

Vi er nået til midten af salgstragten (MoFu), hvor det handler om informationsdeling og overbevisende budskaber.   

I denne artikel deler vi tips til indhold, der hjælper dig med at føre dine kunder længere ned i salgstragten og gøre dem til betalende kunder.  

Lad os først få basics på plads

MoFu, er en forkortelse for Middle of the Funnel, som refererer til den midterste del af salgstragten. Mens det første trin af tragten handler om at skabe brand awareness, fokuserer MoFu på at skabe engagement.

MoFu marked on sales funnel

Det kan du skabe ved at dele indhold, der får potentielle kunder til at gå fra at være opmærksomme på dit brand til at overveje at købe dine produkter eller tjenester.

Men hvordan fungerer dette i praksis?  

Der er to nøglefaktorer, som du bør tænke over, før du udvikler din MoFu-strategi.  

Hvordan ønsker du, at kunderne skal opleve denne fase? Tænk over, hvilke budskaber der er vigtige at fremhæve. Det kan f.eks. være informationsdeling og tilbud. Du behøver ikke at vælge et budskab. Kombiner de retninger, som du mener, vil gavne den løbende kunderejse.  

Tænk over, hvordan du kan motivere kunderne til at gå et skridt videre.

  •  Hvad udløser deres motivation og behov for at gennemføre et køb?
  • Hvad vil opmuntre dem til at tage dem hele vejen til målstregen?  

Tænk over, om der er tale om et reelt behov, eller om det er en følelsesbaseret beslutning. Påpeg de vigtigste motivationer for at blive kunde hos dig i dine tekster.

Hvad skal jeg kommunikere i MoFu?

Under MoFu er kunderne åbne for nye oplysninger og for at lære dit brand bedre at kende. Scenen er i mange tilfælde datadrevet og fokuserer på problemløsning og resultater.

Sammenlignet med den første fase af kunderejsen, som primært handler om at kommunikere, hvad du tilbyder, er det nu tid til at fortælle hvordan og hvorfor. Det er et godt tidspunkt at vise statistikker, resultater og give detaljerede beskrivelser omkring dine løsninger.    

Cases DK

Et eksempel på cases fra Weply

Vi anbefaler, at du inddrager referencer, kundecases og personlige erfaringer med dine produkter eller tjenester under MoFu. Dette er for at opbygge tillid og samtidig vise, hvad dit tilbud kan generere i praksis.   

Hvordan kan dit brand lette potentielle kunders udfordringer? Gør dette tydeligt i din markedsføring for at øge muligheden for salg.

Strategier under MoFu

Tænk tilbage på sidste gang, du overvejede et køb. Du læste sikkert op på produktet, søgte rundt efter muligheder og bladrede gennem referencer. Det krævede sandsynligvis mere end ét besøg på hjemmesiden for at overbevise dig om at købe fra et nyt mærke.    

Det samme gælder for de potentielle kunder, der er i MoFu. Processen kan tage lang tid og kræve en masse information, før modtagerne er overbeviste.   

Derfor er det vigtigt, at du har alle mulige ressourcer til rådighed, så du ikke mister kunder undervejs.

Indholdskategorier under MoFu

Informér og uddan potentielle leads om hvad det er, du tilbyder. Hjælp dem med at forstå, hvad det betyder, hvordan det fungerer, og hvad der adskiller dine produkter og tjenester fra dine konkurrenters.

Vis, hvordan dine produkter eller tjenester løser deres udfordringer og problemer. Før- og efterbilleder, referencer eller kundecases kan gøre virkningen klar for potentielle kunder.

Besvar de spørgsmål, som potentielle kunder måtte have, og fjern mulige bekymringer. Implementering af en ny løsning kan opfattes som en stor og usikker proces. Formidl garantier, støtte og enkelhed for at skabe tillid til processen.

Arbejd på overbevisning. Du sælger ikke et produkt eller en service, men en løsning på et problem. Dit tilbud vil gøre kundernes liv bedre, sjovere eller nemmere. Tænk over den vigtigste motivation, som du skal presse på i din kommunikation. 

Valg af kanal under MoFu

Der er flere markedsføringsaktiviteter og kanaler, som du kan arbejde med i MoFu-fasen. Webinarer, whitepapers og nyhedsbreve for at nævne et par stykker. Vi har udvalgt tre muligheder, der fanger dine potentielle kunder gennem forskellige strategier og platforme.    

Blog

At dele blogindlæg handler ikke om at sælge, men om vidensdeling.   

En blog giver dig mulighed for at give dine læsere ny viden og tydeliggøre din ekspertise. Hvilket igen kan generere i behov for en løsning.   

Skab en platform, som dine potentielle kunder kan henvende sig til for at få svar på spørgsmål relateret til din branche.

Arbejder du som mægler? Så kan du informere om, hvordan styling påvirker salget forud for en fremvisning.

Arbejder du i skønhedsbranchen? Så kan du fortælle, hvordan huden påvirkes af forskellige klimaer.

Ud over at generere værdi for dine potentielle kunder vil bloggen hjælpe dig med at forbedre din placering i søgemaskinerne. Det øger din organiske synlighed og dermed muligheden for at fange flere potentielle kunder. Win-win!   

Lav video indhold

Selv om et billede siger mere end tusind ord, kan du tredoble budskabet gennem videoindhold.   

Bevægeligt indhold giver dig mulighed for at være mere informativ, fremkalde følelser og inspirere. Du kan opbygge en historie omkring dit produkt, vise, hvordan det fungerer, eller hvad det genererer.

video content for mofu

Du kan endda bruge kundecases, hvor udvalgte referencer fortæller om deres erfaringer, og hvad de synes om produktet. Dette skaber mere tillid end en skriftlig anmeldelse, da modtagerne får en idé om, hvem brugeren er, og har en chance for at relatere til ham.   

Videocontent er nyttigt på sociale medier, på din hjemmeside, men også i høj grad i ads. 

Interager gennem sociale medier

Sociale medier er effektive, når det gælder om at dele information og opbygge relationer. Uanset om det er DM'er, kommentarer eller spørgsmål til historier, anbefaler vi, at du er opmærksom på dine notifikationer dagligt. Ingen føler sig værdsat ved at skulle vente flere dage på et svar.

Vi forstår udfordringen med at få tiden til at producere indhold til sociale medier. Og det kan til tider virke umuligt at publicere posts kontinuerligt. Men se kanalerne som en vigtig del af din MoFu-strategi.

social media ideas

Sociale medier hjælper dig med at minde potentielle kunder om dit brand. Gennem et par enkle linjer og et billede kan du præsentere produkter, nyheder eller præsentere teamet.   

Det giver dig også mulighed for at opbygge et dybere forhold til dine potentielle kunder gennem et par hurtige, men velovervejede budskaber.

Mangler du inspiration?

Kig på, hvad dine konkurrenter gør, og vigtigst af alt, hvad dine brugere skriver. Læs kommentarerne igennem, og se, om du kan fange tilbagevendende spørgsmål og anmodninger. Det kan give dig inspiration både i form af indhold, men også generere idéer til fremtidig produktudvikling.

Opsummering

MoFu handler om at informere og besvare potentielle kunders spørgsmål på en overbevisende måde. Gennem den rette strategi, videndeling og referencer kan du imødekomme deres behov og føre dem videre gennem salgstragten.

Publiceret: 20. februar 2023

I denne artikel:

Kunderne er opmærksomme på dit brand, men er ofte uvidende om hvordan og hvorfor.   

Vi er nået til midten af salgstragten (MoFu), hvor det handler om informationsdeling og overbevisende budskaber.   

I denne artikel deler vi tips til indhold, der hjælper dig med at føre dine kunder længere ned i salgstragten og gøre dem til betalende kunder.  

Lad os først få basics på plads

MoFu, er en forkortelse for Middle of the Funnel, som refererer til den midterste del af salgstragten. Mens det første trin af tragten handler om at skabe brand awareness, fokuserer MoFu på at skabe engagement.

MoFu marked on sales funnel

Det kan du skabe ved at dele indhold, der får potentielle kunder til at gå fra at være opmærksomme på dit brand til at overveje at købe dine produkter eller tjenester.

Men hvordan fungerer dette i praksis?  

Der er to nøglefaktorer, som du bør tænke over, før du udvikler din MoFu-strategi.  

Hvordan ønsker du, at kunderne skal opleve denne fase? Tænk over, hvilke budskaber der er vigtige at fremhæve. Det kan f.eks. være informationsdeling og tilbud. Du behøver ikke at vælge et budskab. Kombiner de retninger, som du mener, vil gavne den løbende kunderejse.  

Tænk over, hvordan du kan motivere kunderne til at gå et skridt videre.

  •  Hvad udløser deres motivation og behov for at gennemføre et køb?
  • Hvad vil opmuntre dem til at tage dem hele vejen til målstregen?  

Tænk over, om der er tale om et reelt behov, eller om det er en følelsesbaseret beslutning. Påpeg de vigtigste motivationer for at blive kunde hos dig i dine tekster.

Hvad skal jeg kommunikere i MoFu?

Under MoFu er kunderne åbne for nye oplysninger og for at lære dit brand bedre at kende. Scenen er i mange tilfælde datadrevet og fokuserer på problemløsning og resultater.

Sammenlignet med den første fase af kunderejsen, som primært handler om at kommunikere, hvad du tilbyder, er det nu tid til at fortælle hvordan og hvorfor. Det er et godt tidspunkt at vise statistikker, resultater og give detaljerede beskrivelser omkring dine løsninger.    

Cases DK

Et eksempel på cases fra Weply

Vi anbefaler, at du inddrager referencer, kundecases og personlige erfaringer med dine produkter eller tjenester under MoFu. Dette er for at opbygge tillid og samtidig vise, hvad dit tilbud kan generere i praksis.   

Hvordan kan dit brand lette potentielle kunders udfordringer? Gør dette tydeligt i din markedsføring for at øge muligheden for salg.

Strategier under MoFu

Tænk tilbage på sidste gang, du overvejede et køb. Du læste sikkert op på produktet, søgte rundt efter muligheder og bladrede gennem referencer. Det krævede sandsynligvis mere end ét besøg på hjemmesiden for at overbevise dig om at købe fra et nyt mærke.    

Det samme gælder for de potentielle kunder, der er i MoFu. Processen kan tage lang tid og kræve en masse information, før modtagerne er overbeviste.   

Derfor er det vigtigt, at du har alle mulige ressourcer til rådighed, så du ikke mister kunder undervejs.

Indholdskategorier under MoFu

Informér og uddan potentielle leads om hvad det er, du tilbyder. Hjælp dem med at forstå, hvad det betyder, hvordan det fungerer, og hvad der adskiller dine produkter og tjenester fra dine konkurrenters.

Vis, hvordan dine produkter eller tjenester løser deres udfordringer og problemer. Før- og efterbilleder, referencer eller kundecases kan gøre virkningen klar for potentielle kunder.

Besvar de spørgsmål, som potentielle kunder måtte have, og fjern mulige bekymringer. Implementering af en ny løsning kan opfattes som en stor og usikker proces. Formidl garantier, støtte og enkelhed for at skabe tillid til processen.

Arbejd på overbevisning. Du sælger ikke et produkt eller en service, men en løsning på et problem. Dit tilbud vil gøre kundernes liv bedre, sjovere eller nemmere. Tænk over den vigtigste motivation, som du skal presse på i din kommunikation. 

Valg af kanal under MoFu

Der er flere markedsføringsaktiviteter og kanaler, som du kan arbejde med i MoFu-fasen. Webinarer, whitepapers og nyhedsbreve for at nævne et par stykker. Vi har udvalgt tre muligheder, der fanger dine potentielle kunder gennem forskellige strategier og platforme.    

Blog

At dele blogindlæg handler ikke om at sælge, men om vidensdeling.   

En blog giver dig mulighed for at give dine læsere ny viden og tydeliggøre din ekspertise. Hvilket igen kan generere i behov for en løsning.   

Skab en platform, som dine potentielle kunder kan henvende sig til for at få svar på spørgsmål relateret til din branche.

Arbejder du som mægler? Så kan du informere om, hvordan styling påvirker salget forud for en fremvisning.

Arbejder du i skønhedsbranchen? Så kan du fortælle, hvordan huden påvirkes af forskellige klimaer.

Ud over at generere værdi for dine potentielle kunder vil bloggen hjælpe dig med at forbedre din placering i søgemaskinerne. Det øger din organiske synlighed og dermed muligheden for at fange flere potentielle kunder. Win-win!   

Lav video indhold

Selv om et billede siger mere end tusind ord, kan du tredoble budskabet gennem videoindhold.   

Bevægeligt indhold giver dig mulighed for at være mere informativ, fremkalde følelser og inspirere. Du kan opbygge en historie omkring dit produkt, vise, hvordan det fungerer, eller hvad det genererer.

video content for mofu

Du kan endda bruge kundecases, hvor udvalgte referencer fortæller om deres erfaringer, og hvad de synes om produktet. Dette skaber mere tillid end en skriftlig anmeldelse, da modtagerne får en idé om, hvem brugeren er, og har en chance for at relatere til ham.   

Videocontent er nyttigt på sociale medier, på din hjemmeside, men også i høj grad i ads. 

Interager gennem sociale medier

Sociale medier er effektive, når det gælder om at dele information og opbygge relationer. Uanset om det er DM'er, kommentarer eller spørgsmål til historier, anbefaler vi, at du er opmærksom på dine notifikationer dagligt. Ingen føler sig værdsat ved at skulle vente flere dage på et svar.

Vi forstår udfordringen med at få tiden til at producere indhold til sociale medier. Og det kan til tider virke umuligt at publicere posts kontinuerligt. Men se kanalerne som en vigtig del af din MoFu-strategi.

social media ideas

Sociale medier hjælper dig med at minde potentielle kunder om dit brand. Gennem et par enkle linjer og et billede kan du præsentere produkter, nyheder eller præsentere teamet.   

Det giver dig også mulighed for at opbygge et dybere forhold til dine potentielle kunder gennem et par hurtige, men velovervejede budskaber.

Mangler du inspiration?

Kig på, hvad dine konkurrenter gør, og vigtigst af alt, hvad dine brugere skriver. Læs kommentarerne igennem, og se, om du kan fange tilbagevendende spørgsmål og anmodninger. Det kan give dig inspiration både i form af indhold, men også generere idéer til fremtidig produktudvikling.

Opsummering

MoFu handler om at informere og besvare potentielle kunders spørgsmål på en overbevisende måde. Gennem den rette strategi, videndeling og referencer kan du imødekomme deres behov og føre dem videre gennem salgstragten.