6. august 2021 | Artikel

Få trafik til chatten via Google

6. august 2021 | Artikel

Få trafik til chatten via Google

5 minutters læsning

Af Majbritt Lund, SEO-tekstforfatter

skribent-majbritt-lund

Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 arbejdet som selvstændig tekstforfatter og kommunikationsrådgiver med primært fokus på onlinemarkedsføring.

Særligt SEO-tekster og nyhedsbreve. Hun lægger strategi med kunderne, hvorefter hun skriver teksterne eller underviser kunderne i at skrive selv.

Har skrevet flere bøger om salg og markedsføring. Blandt andet bogen/e-bogen Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger, som er læst af + 3.000 læsere.

Én præmis er vigtig, når du har en chatboks: At mange af de rigtige kunder kommer forbi din hjemmeside.

For ellers har chatboksen ingen værdi. Uanset hvor mange kompetente mennesker, der sidder klar til at chatte med de besøgende.

Mængden af trafik kan du selv styre. Og du kan også styre, at de besøgende interesserer sig for det rigtige. Løsningen hedder SEO-tekster.

Og lige så effektiv en markedsføringsform SEO er, lige så mange forgæves og forkerte forsøg er der lavet ift. SEO. Så læs med her, hvor du får den helt lavpraktiske guide til at lave SEO rigtigt første gang.

For det er ret simpelt at skrive SEO-tekster, når du forstår modellen. Men du skal gøre dig umage, for konkurrencen er hård, og enkelte fodfejl er nok til, at alt dit øvrige arbejde er spildt.

Begynd med en søgeordsanalyse

Her begynder alt SEO-arbejde. Og netop fejl i søgeordsanalysen – eller mangel på søgeordsanalyse – er den hyppigste SEO-fejl. Fejl her er så vitale, at resten kan være lige meget.

Når du laver din søgeordsanalyse, skal du undersøge, hvilke søgeord flest googler ift. dit virke. Mange tror, at de kender deres kunder godt nok til, at de kan gætte sig frem. Det kan de ikke.

Du kan bruge forskellige værktøjer til at se, hvor mange der søger på hvilke ord. Blandt andet det danskudviklede Storybase, hvor du kan få en gratis prøveperiode på 14 dage. Link: https://www.storybase.com

I søgeordsværktøjet du kan også se, at der kan være stor forskel på, hvad kunderne kalder din ydelse. Og hvis søgeordene stort set betyder det samme, kan du jo lige så godt vælge det, som flest søger på.

I søgeordsanalysen bliver mange også overraskede over, hvor få, der googler de ord, de havde troet, de skulle skrive SEO-tekster om. Så du kan spare meget tid ved at gøre dig umage her.

Du vil finde søgeord i to kategorier:

  • Ord, der indikerer, at læseren er på udkig efter at købe noget. Eksempelvis ”tekstforfatter”, ”revisor”, ”hvad koster…? ”, ”pris + ydelse”
  • Ord, der indikerer, at læseren søger viden. Her søger han specifikke emner eller søgefraser som ”Hvad er…?”, Hvorfor…?” og ”Hvordan …?”

Salg og markedsføring handler altid om at møde læseren der, hvor han er. Derfor skal vi ramme læserens intention og først sælge, når læseren har vist interesse for at købe. Samtidig skal vi selvfølgelig også sælge, når søgningen indikerer det.

Derfor anbefaler jeg, at du inddeler ordene efter, om du skal bruge dem til salgstekster eller blogindlæg.

Du skal ikke kun gå efter ord med høj søgevolumen. For nogle søgeord er så brede, at det er svært at afkode, hvad intentionen med søgningen er.

Tit kan du se præcise spørgsmål, som få hundrede søger hver måned.  Sådanne spørgsmål er oplagte til blogindlæg, fordi læseren har defineret så præcist, hvad han gerne vil vide.

Det er mere værd end at ligge højt på de mere generelle emneord som ”skilsmisse”, ”markedsføring” eller ”uddannelse”, hvor du har meget svært ved at gennemskue, hvad læseren konkret vil vide, og derfor har du svært ved at ramme ham.

I nogle brancher kan du finde mange søgeord. Selv har jeg en liste på omkring 500 ord, som jeg har skrevet ind i mine SEO-tekster og løbende holder øje med.

Finder du også mange søgeord, skal du lave en prioritering.

Her anbefaler jeg, at du inddeler søgeordene i A, B og C, alt efter hvor vigtige, de er for dig. Hvis det kan lade sig gøre, vil det være en fordel, at du blokerer din kalender i en uge, så du kan komme godt i gang med at skrive og få rutine med at skrive SEO-tekster.

Herefter kan du tage en SEO-tekst ad gangen, når du har tid. En af de store fordele ved SEO er netop, at du kan arbejde med det, når det passer ind i din kalender.

Sådan skriver du en SEO-tekst

Formlen på en god SEO-tekst hedder: Et søgeord – en SEO-tekst.

For på den måde er det let for Googles søgerobotter at overskue alle de tekster, der ligger på internettet. Samtidig bliver det let for dig at arbejde systematisk med dine søgeord.

Når du har valgt, hvilket søgeord du vil begynde med, skal du ind i dit søgeordsværktøj igen. Her kan du se en række relaterede søgeord, der minder om dit søgeord. De er guld for din SEO-tekst af flere grunde. I første omgang skal du vælge de relaterede søgeord, som indholdsmæssigt vil passe ind i din SEO-tekst.

Begynd at skrive. Fortæl om dit emne, ligesom hvis du sad over for din læser. Besvar de spørgsmål, læseren må forventes at have. Går du i stå, så kig på din liste med relaterede søgeord igen, for her kan du finde inspiration til, hvad du skal skrive.

Skriver du om noget vidensbaseret, er dine tekster tit i konkurrence med lange og informative tekster. For Google honorerer tekster, der giver læserne de bedste svar på deres spørgsmål. Så misforståelsen med at korte tekster er gode tekster, gælder slet ikke her. Men du skal selvfølgelig kun skrive, hvad der er relevant.

For år tilbage var formlen på en god SEO-tekst at gentage søgeordet flest mulige gange. Sådan er det heldigvis ikke mere, da Google jo netop honorerer den gode læseroplevelse. Men det skal stadig være tydeligt, hvad din tekst handler om. Både for Google og mennesker. Derfor må du gerne skrive søgeordet de steder, hvor det virker naturligt.

Flere steder må du gerne gøre dig ekstra umage med at skrive søgeordet. Det drejer sig både om din overskrift og de mindre overskrifter, du skriver undervejs i teksten, så den bliver lettere at læse. Sidstnævnte kaldes mellemrubrikker på fagsprog. Brug også gerne dit søgeord så tidligt i din tekst som muligt.

Når du har skrevet din tekst færdig, eller hvis du går i stå undervejs, så tag din liste med relaterede søgeord frem igen. Er der emner, du mangler at uddybe, eller ord på din liste, du endnu ikke har skrevet ind i teksten?

Udover at de relaterede søgeord gør det lettere for dig at skrive en tekst, der rammer læseren, gavner de også din placering på Google. Dels understøtter de dit søgeord. Dels er der tit forholdsvis få søgninger på nogle af ordene, og derfor har ingen af dine konkurrenter tænkt dem ind i deres SEO-arbejde.

Derfor ser jeg tit, at en tekst forholdsvis hurtigt kommer ind på Googles side 1 på et relateret søgeord, alene fordi ordet er skrevet ind i en bisætning en enkelt gang.  Et udmærket resultat som følge af noget arbejde, du laver alligevel.

Når teksten er færdig, skal du udfylde titel og description, som er de små tekster, du ser, når du finder en hjemmeside på Google. Eksempelvis den her:

Titlen er din vigtigste overskrift ift. Google. Brug dit søgeord så tidligt som muligt.

I description opsummerer du, hvad din tekst handler om og motiverer din læser til at læse netop din tekst – i stedet for de konkurrerende tekster, der også dukker op på Google.

Begge steder har du kun en vis mængde plads at skrive på. Her kan du eksempelvis bruge værktøjet her, så du sikrer, at du ikke skriver for meget.

Afslutningsvis

Hvis du kender en smule til SEO i forvejen, har du sikkert nogle ubesvarede spørgsmål, eller måske undrer du dig over, at jeg har udeladt noget.

Du har helt ret, for flere hundrede parametre betyder noget ift. SEO. Og jeg har gennemgået det væsentligste. Når du har styr på den del, kan du altid optimere yderligere. Men de øvrige parametre gør ingen forskel for dig, hvis dit grundlæggende SEO-arbejde ikke er i orden.

 

5 minutters læsning

Én præmis er vigtig, når du har en chatboks: At mange af de rigtige kunder kommer forbi din hjemmeside.

For ellers har chatboksen ingen værdi. Uanset hvor mange kompetente mennesker, der sidder klar til at chatte med de besøgende.

Mængden af trafik kan du selv styre. Og du kan også styre, at de besøgende interesserer sig for det rigtige. Løsningen hedder SEO-tekster.

Og lige så effektiv en markedsføringsform SEO er, lige så mange forgæves og forkerte forsøg er der lavet ift. SEO. Så læs med her, hvor du får den helt lavpraktiske guide til at lave SEO rigtigt første gang.

For det er ret simpelt at skrive SEO-tekster, når du forstår modellen. Men du skal gøre dig umage, for konkurrencen er hård, og enkelte fodfejl er nok til, at alt dit øvrige arbejde er spildt.

Begynd med en søgeordsanalyse

Her begynder alt SEO-arbejde. Og netop fejl i søgeordsanalysen – eller mangel på søgeordsanalyse – er den hyppigste SEO-fejl. Fejl her er så vitale, at resten kan være lige meget.

Når du laver din søgeordsanalyse, skal du undersøge, hvilke søgeord flest googler ift. dit virke. Mange tror, at de kender deres kunder godt nok til, at de kan gætte sig frem. Det kan de ikke.

Du kan bruge forskellige værktøjer til at se, hvor mange der søger på hvilke ord. Blandt andet det danskudviklede Storybase, hvor du kan få en gratis prøveperiode på 14 dage. Link: https://www.storybase.com

I søgeordsværktøjet du kan også se, at der kan være stor forskel på, hvad kunderne kalder din ydelse. Og hvis søgeordene stort set betyder det samme, kan du jo lige så godt vælge det, som flest søger på.

I søgeordsanalysen bliver mange også overraskede over, hvor få, der googler de ord, de havde troet, de skulle skrive SEO-tekster om. Så du kan spare meget tid ved at gøre dig umage her.

Du vil finde søgeord i to kategorier:

  • Ord, der indikerer, at læseren er på udkig efter at købe noget. Eksempelvis ”tekstforfatter”, ”revisor”, ”hvad koster…? ”, ”pris + ydelse”
  • Ord, der indikerer, at læseren søger viden. Her søger han specifikke emner eller søgefraser som ”Hvad er…?”, Hvorfor…?” og ”Hvordan …?”

Salg og markedsføring handler altid om at møde læseren der, hvor han er. Derfor skal vi ramme læserens intention og først sælge, når læseren har vist interesse for at købe. Samtidig skal vi selvfølgelig også sælge, når søgningen indikerer det.

Derfor anbefaler jeg, at du inddeler ordene efter, om du skal bruge dem til salgstekster eller blogindlæg.

Du skal ikke kun gå efter ord med høj søgevolumen. For nogle søgeord er så brede, at det er svært at afkode, hvad intentionen med søgningen er.

Tit kan du se præcise spørgsmål, som få hundrede søger hver måned.  Sådanne spørgsmål er oplagte til blogindlæg, fordi læseren har defineret så præcist, hvad han gerne vil vide.

Det er mere værd end at ligge højt på de mere generelle emneord som ”skilsmisse”, ”markedsføring” eller ”uddannelse”, hvor du har meget svært ved at gennemskue, hvad læseren konkret vil vide, og derfor har du svært ved at ramme ham.

I nogle brancher kan du finde mange søgeord. Selv har jeg en liste på omkring 500 ord, som jeg har skrevet ind i mine SEO-tekster og løbende holder øje med.

Finder du også mange søgeord, skal du lave en prioritering.

Her anbefaler jeg, at du inddeler søgeordene i A, B og C, alt efter hvor vigtige, de er for dig. Hvis det kan lade sig gøre, vil det være en fordel, at du blokerer din kalender i en uge, så du kan komme godt i gang med at skrive og få rutine med at skrive SEO-tekster.

Herefter kan du tage en SEO-tekst ad gangen, når du har tid. En af de store fordele ved SEO er netop, at du kan arbejde med det, når det passer ind i din kalender.

Sådan skriver du en SEO-tekst

Formlen på en god SEO-tekst hedder: Et søgeord – en SEO-tekst.

For på den måde er det let for Googles søgerobotter at overskue alle de tekster, der ligger på internettet. Samtidig bliver det let for dig at arbejde systematisk med dine søgeord.

Når du har valgt, hvilket søgeord du vil begynde med, skal du ind i dit søgeordsværktøj igen. Her kan du se en række relaterede søgeord, der minder om dit søgeord. De er guld for din SEO-tekst af flere grunde. I første omgang skal du vælge de relaterede søgeord, som indholdsmæssigt vil passe ind i din SEO-tekst.

Begynd at skrive. Fortæl om dit emne, ligesom hvis du sad over for din læser. Besvar de spørgsmål, læseren må forventes at have. Går du i stå, så kig på din liste med relaterede søgeord igen, for her kan du finde inspiration til, hvad du skal skrive.

Skriver du om noget vidensbaseret, er dine tekster tit i konkurrence med lange og informative tekster. For Google honorerer tekster, der giver læserne de bedste svar på deres spørgsmål. Så misforståelsen med at korte tekster er gode tekster, gælder slet ikke her. Men du skal selvfølgelig kun skrive, hvad der er relevant.

For år tilbage var formlen på en god SEO-tekst at gentage søgeordet flest mulige gange. Sådan er det heldigvis ikke mere, da Google jo netop honorerer den gode læseroplevelse. Men det skal stadig være tydeligt, hvad din tekst handler om. Både for Google og mennesker. Derfor må du gerne skrive søgeordet de steder, hvor det virker naturligt.

Flere steder må du gerne gøre dig ekstra umage med at skrive søgeordet. Det drejer sig både om din overskrift og de mindre overskrifter, du skriver undervejs i teksten, så den bliver lettere at læse. Sidstnævnte kaldes mellemrubrikker på fagsprog. Brug også gerne dit søgeord så tidligt i din tekst som muligt.

Når du har skrevet din tekst færdig, eller hvis du går i stå undervejs, så tag din liste med relaterede søgeord frem igen. Er der emner, du mangler at uddybe, eller ord på din liste, du endnu ikke har skrevet ind i teksten?

Udover at de relaterede søgeord gør det lettere for dig at skrive en tekst, der rammer læseren, gavner de også din placering på Google. Dels understøtter de dit søgeord. Dels er der tit forholdsvis få søgninger på nogle af ordene, og derfor har ingen af dine konkurrenter tænkt dem ind i deres SEO-arbejde.

Derfor ser jeg tit, at en tekst forholdsvis hurtigt kommer ind på Googles side 1 på et relateret søgeord, alene fordi ordet er skrevet ind i en bisætning en enkelt gang.  Et udmærket resultat som følge af noget arbejde, du laver alligevel.

Når teksten er færdig, skal du udfylde titel og description, som er de små tekster, du ser, når du finder en hjemmeside på Google. Eksempelvis den her:

Titlen er din vigtigste overskrift ift. Google. Brug dit søgeord så tidligt som muligt.

I description opsummerer du, hvad din tekst handler om og motiverer din læser til at læse netop din tekst – i stedet for de konkurrerende tekster, der også dukker op på Google.

Begge steder har du kun en vis mængde plads at skrive på. Her kan du eksempelvis bruge værktøjet her, så du sikrer, at du ikke skriver for meget.

Afslutningsvis

Hvis du kender en smule til SEO i forvejen, har du sikkert nogle ubesvarede spørgsmål, eller måske undrer du dig over, at jeg har udeladt noget.

Du har helt ret, for flere hundrede parametre betyder noget ift. SEO. Og jeg har gennemgået det væsentligste. Når du har styr på den del, kan du altid optimere yderligere. Men de øvrige parametre gør ingen forskel for dig, hvis dit grundlæggende SEO-arbejde ikke er i orden.

 

Af Majbritt Lund, SEO-tekstforfatter

skribent-majbritt-lund

Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 arbejdet som selvstændig tekstforfatter og kommunikationsrådgiver med primært fokus på onlinemarkedsføring.

Særligt SEO-tekster og nyhedsbreve. Hun lægger strategi med kunderne, hvorefter hun skriver teksterne eller underviser kunderne i at skrive selv.

Har skrevet flere bøger om salg og markedsføring. Blandt andet bogen/e-bogen Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger, som er læst af + 3.000 læsere.