Artikel | 6 minutters læsning

Ti KPI'er, du bør holde styr på

Artikel | 6 minutters læsning

Ti KPI'er, du bør holde styr på

Publiceret: 17. maj 2023

I denne artikel:

Det er vigtigere end nogensinde før for marketingfolk at kunne måle og analysere deres præstationer. Men hvilke KPI'er er vigtige at gennemgå, og hvordan kan de hjælpe dig med at nå dine forretningsmål? Vi opstiller ti KPI'er, der vil hjælpe dig med at få succes.

Det er nemt at stirre sig blind på data uden at forstå sammenhængen eller resultatet. Men uanset om det er trafik, rækkevidde eller antal likes, jo højere resultater jo bedre, ikke sandt?

Det er måske rigtigt, men disse høje tal fører ikke nødvendigvis til en større forretning eller øget salg.

Men med de rigtige Key Performance Indicators, KPI'er, kan du øge antallet af potentielle kunder, hvilket indhold der genererer potentielle leads og hvilke aktiviteter, der styrker forholdet til dine modtagere.

Hvad er en god KPI?

Det kan være en udfordring at forstå, hvad der er relevant at måle og hvad der ikke er. 

Nøglen til at vælge de rigtige KPI'er er at tage udgangspunkt i dine mål. Hvilke aktiviteter er vigtige for dine resultater?

Det kan være alt fra et whitepaper, indlæg på sociale medier eller kampagner. Saml marketingteamet og tal med salgsafdelingen. Fastlæg hvilke KPI’er, der har en direkte indvirkning på dine resultater.    

Start med følgende:

Relevant: KPI'er, der måler de mål, du forsøger at nå.  

Time-related: KPI'er, der kan overvåges og sammenlignes over tid, med fokus på præstationer. 

Channels: KPI'er, der kan udledes af flere kanaler. Dette er for at få et bedre samlet billede og sammenligning mellem aktiviteter.

Why track KPIs?

  • Engagement: mulighed for at overvåge alle resultater. 

  • Control: mulighed for at træffe rationelle beslutninger på grundlag af data.   

  • Knowledge: mulighed for at analysere, måle og justere efterfølgende for at opnå det bedst mulige resultat.

Ti KPI'er, du bør implementere i din markedsføringsstrategi

1. Conversion Rate

Konverteringsrate betyder, at du holder styr på, hvor mange af dine besøgende på din hjemmeside, der har gennemført en konvertering. Du kan foretage en generel måling af al den trafik, du genererer, eller måle specifikke aktiviteter: kampagner, nyhedsbreve eller webinarer.  

Den data kan give dig indsigt i, hvordan dine aktiviteter klarer sig, men også give dig et fingerpeg om, hvordan du kan forbedre din hjemmeside. Har du f.eks. brug for at forenkle købsrejsen eller tydeliggøre, hvad du tilbyder? Hvor går de besøgende i stå? Overvåg deres adfærd, og se, hvad du skal forbedre.      

Du kan nemt måle din konverteringsrate ved at dividere antallet af konverteringer med antallet af besøgende.

2. Cost Per Acquisition (CPA)

CPA henviser til omkostninger pr. konvertering. Det vil sige, hvor meget du skal betale for at få en kunde til at konvertere. Disse data er nyttige til overvågning af f.eks. kampagner og annoncer.    

CPA beregnes som følger: markedsføringsomkostninger / antal konverteringer.

3. Conversion Value

Hvor meget er en konvertering værd for dig? KPI'en er baseret på et skøn, undtagen i tilfælde af et faktisk køb. Hvad er sandsynligheden for, at modtagerne konverterer, og hvad ville det være værd for dig?  

Baseret på viden og data fra købsrejsen kan du lave et skøn eller basere prisen på det faktiske produkt.

4. Return of Investment (ROI)

ROI er en klassisk KPI, som en stor procentdel af marketingfolk bruger. ROI måler afkastet af en investering i forhold til, hvad den har kostet. Resultatet kan bruges som benchmark for fremtidige markedsføringsstrategier, da du kan beregne, hvad der har genereret overskud, og se klare områder, der skal udvikles.    

Du beregner ROI ved hjælp af CPA og konverteringsværdi. Formlen er: fortjeneste - omkostninger / omkostninger.

5. Customer Acquisition Cost (CAC)

CAC fortæller dig, hvor meget en kunde eller et salg har kostet dig i gennemsnit. Dette kan beregnes for en bestemt kanal, aktivitet eller forretning. Det er også almindeligt at beregne CAC som en procentdel af salgsværdien.  

I mange tilfælde symboliserer dette tal en grænse for, hvor meget der kan bruges på markedsføring.  

Lad os sige, at din CAC % er 10%. Så bør omkostningerne ved et salg eller en ny kunde ikke overstige 10% af det, som salget genererer.    

CAC% beregnes på følgende måde: Omkostninger til kunden/salg/salgsværdi x 100.

6. Customer Lifetime value (CLV)

CLV står for omkostningerne ved at generere en ny kunde. Dette er hovedsageligt baseret på markedsførings- og salgsomkostninger. Men også loyalitetsomkostninger i form af rabatter, service og garantier. Nøgletallet giver dig indsigt i værdien af at fastholde kunder over tid og investere i relationsopbyggende markedsføring.    

CLV beregnes ved hjælp af følgende formel: Customer Value x gennemsnitlig levetid for kunderne.    

7. Return on Ad Spend (ROAS)

Denne KPI hjælper dig med at forstå, hvor meget værdi en kampagne genererer. Ved at måle ROAS kan du som marketingmedarbejder spore, hvor meget omsætning kampagnen har genereret. Disse oplysninger er vigtige for annoncørernes optimeringsindsats.      

Du beregner ROAS ved at dividere annonceudgifterne med annonceindtægterne.

8. Marketing Qualified Leads (MQL)

MQL står for et lead, der har vist en stærk interesse for et brand. I de fleste tilfælde er leadet blevet konverteret gennem markedsføringsaktiviteter. Eksempler på interessegivende aktiviteter er downloadet materiale, gemte produkter i en indkøbskurv eller indsendte kontaktoplysninger.

Disse leads er værdifulde! Udnyt dem, og følg dem op for at sikre, at de gennemfører hele kunderejsen.

9. Sales Qualified Leads (SQL)

Et Sales Qualified Leads står for de leads, som du vurderer er klar til at blive kontaktet med henblik på salg. Det betyder, at leadet er aktuelt og af høj kvalitet, baseret på tidligere demonstreret engagement og hensigt om at købe fra dit brand. Dette gør det muligt for dig at målrette de rigtige personer og investere din tid der, hvor det vil gøre gavn.

10. Vækst af følgere

Dette er en vigtig KPI for dem, der arbejder aktivt med sociale medier med henblik på at få dit brand til at vokse. Hvilke indlæg genererer i øget rækkevidde? Kan du optimere dine hashtags? Eller arbejde mere med stories?  

Der findes flere strategier til at øge engagementet på sociale medier, både i form af rækkevidde, antal følgere og likes. Ofte går aktiviteterne hånd i hånd. Overvåg dine indlæg dagligt for at få en forståelse for, hvordan du kan arbejde smartere for at øge antallet af følgere på dine kanaler.

Med de rigtige KPI'er kan du få en bedre forståelse af, hvordan din hjemmeside klarer sig, hvilke markedsføringsaktiviteter der skaber resultater, og hvilke leads du bør følge op på. Vurder, hvilke KPI'er der er vigtige for, at du kan nå dine mål. 

Publiceret: 17. maj 2023

I denne artikel:

Det er vigtigere end nogensinde før for marketingfolk at kunne måle og analysere deres præstationer. Men hvilke KPI'er er vigtige at gennemgå, og hvordan kan de hjælpe dig med at nå dine forretningsmål? Vi opstiller ti KPI'er, der vil hjælpe dig med at få succes.

Det er nemt at stirre sig blind på data uden at forstå sammenhængen eller resultatet. Men uanset om det er trafik, rækkevidde eller antal likes, jo højere resultater jo bedre, ikke sandt?

Det er måske rigtigt, men disse høje tal fører ikke nødvendigvis til en større forretning eller øget salg.

Men med de rigtige Key Performance Indicators, KPI'er, kan du øge antallet af potentielle kunder, hvilket indhold der genererer potentielle leads og hvilke aktiviteter, der styrker forholdet til dine modtagere.

Hvad er en god KPI?

Det kan være en udfordring at forstå, hvad der er relevant at måle og hvad der ikke er. 

Nøglen til at vælge de rigtige KPI'er er at tage udgangspunkt i dine mål. Hvilke aktiviteter er vigtige for dine resultater?

Det kan være alt fra et whitepaper, indlæg på sociale medier eller kampagner. Saml marketingteamet og tal med salgsafdelingen. Fastlæg hvilke KPI’er, der har en direkte indvirkning på dine resultater.    

Start med følgende:

Relevant: KPI'er, der måler de mål, du forsøger at nå.  

Time-related: KPI'er, der kan overvåges og sammenlignes over tid, med fokus på præstationer. 

Channels: KPI'er, der kan udledes af flere kanaler. Dette er for at få et bedre samlet billede og sammenligning mellem aktiviteter.

Why track KPIs?

  • Engagement: mulighed for at overvåge alle resultater. 

  • Control: mulighed for at træffe rationelle beslutninger på grundlag af data.   

  • Knowledge: mulighed for at analysere, måle og justere efterfølgende for at opnå det bedst mulige resultat.

Ti KPI'er, du bør implementere i din markedsføringsstrategi

1. Conversion Rate

Konverteringsrate betyder, at du holder styr på, hvor mange af dine besøgende på din hjemmeside, der har gennemført en konvertering. Du kan foretage en generel måling af al den trafik, du genererer, eller måle specifikke aktiviteter: kampagner, nyhedsbreve eller webinarer.  

Den data kan give dig indsigt i, hvordan dine aktiviteter klarer sig, men også give dig et fingerpeg om, hvordan du kan forbedre din hjemmeside. Har du f.eks. brug for at forenkle købsrejsen eller tydeliggøre, hvad du tilbyder? Hvor går de besøgende i stå? Overvåg deres adfærd, og se, hvad du skal forbedre.      

Du kan nemt måle din konverteringsrate ved at dividere antallet af konverteringer med antallet af besøgende.

2. Cost Per Acquisition (CPA)

CPA henviser til omkostninger pr. konvertering. Det vil sige, hvor meget du skal betale for at få en kunde til at konvertere. Disse data er nyttige til overvågning af f.eks. kampagner og annoncer.    

CPA beregnes som følger: markedsføringsomkostninger / antal konverteringer.

3. Conversion Value

Hvor meget er en konvertering værd for dig? KPI'en er baseret på et skøn, undtagen i tilfælde af et faktisk køb. Hvad er sandsynligheden for, at modtagerne konverterer, og hvad ville det være værd for dig?  

Baseret på viden og data fra købsrejsen kan du lave et skøn eller basere prisen på det faktiske produkt.

4. Return of Investment (ROI)

ROI er en klassisk KPI, som en stor procentdel af marketingfolk bruger. ROI måler afkastet af en investering i forhold til, hvad den har kostet. Resultatet kan bruges som benchmark for fremtidige markedsføringsstrategier, da du kan beregne, hvad der har genereret overskud, og se klare områder, der skal udvikles.    

Du beregner ROI ved hjælp af CPA og konverteringsværdi. Formlen er: fortjeneste - omkostninger / omkostninger.

5. Customer Acquisition Cost (CAC)

CAC fortæller dig, hvor meget en kunde eller et salg har kostet dig i gennemsnit. Dette kan beregnes for en bestemt kanal, aktivitet eller forretning. Det er også almindeligt at beregne CAC som en procentdel af salgsværdien.  

I mange tilfælde symboliserer dette tal en grænse for, hvor meget der kan bruges på markedsføring.  

Lad os sige, at din CAC % er 10%. Så bør omkostningerne ved et salg eller en ny kunde ikke overstige 10% af det, som salget genererer.    

CAC% beregnes på følgende måde: Omkostninger til kunden/salg/salgsværdi x 100.

6. Customer Lifetime value (CLV)

CLV står for omkostningerne ved at generere en ny kunde. Dette er hovedsageligt baseret på markedsførings- og salgsomkostninger. Men også loyalitetsomkostninger i form af rabatter, service og garantier. Nøgletallet giver dig indsigt i værdien af at fastholde kunder over tid og investere i relationsopbyggende markedsføring.    

CLV beregnes ved hjælp af følgende formel: Customer Value x gennemsnitlig levetid for kunderne.    

7. Return on Ad Spend (ROAS)

Denne KPI hjælper dig med at forstå, hvor meget værdi en kampagne genererer. Ved at måle ROAS kan du som marketingmedarbejder spore, hvor meget omsætning kampagnen har genereret. Disse oplysninger er vigtige for annoncørernes optimeringsindsats.      

Du beregner ROAS ved at dividere annonceudgifterne med annonceindtægterne.

8. Marketing Qualified Leads (MQL)

MQL står for et lead, der har vist en stærk interesse for et brand. I de fleste tilfælde er leadet blevet konverteret gennem markedsføringsaktiviteter. Eksempler på interessegivende aktiviteter er downloadet materiale, gemte produkter i en indkøbskurv eller indsendte kontaktoplysninger.

Disse leads er værdifulde! Udnyt dem, og følg dem op for at sikre, at de gennemfører hele kunderejsen.

9. Sales Qualified Leads (SQL)

Et Sales Qualified Leads står for de leads, som du vurderer er klar til at blive kontaktet med henblik på salg. Det betyder, at leadet er aktuelt og af høj kvalitet, baseret på tidligere demonstreret engagement og hensigt om at købe fra dit brand. Dette gør det muligt for dig at målrette de rigtige personer og investere din tid der, hvor det vil gøre gavn.

10. Vækst af følgere

Dette er en vigtig KPI for dem, der arbejder aktivt med sociale medier med henblik på at få dit brand til at vokse. Hvilke indlæg genererer i øget rækkevidde? Kan du optimere dine hashtags? Eller arbejde mere med stories?  

Der findes flere strategier til at øge engagementet på sociale medier, både i form af rækkevidde, antal følgere og likes. Ofte går aktiviteterne hånd i hånd. Overvåg dine indlæg dagligt for at få en forståelse for, hvordan du kan arbejde smartere for at øge antallet af følgere på dine kanaler.

Med de rigtige KPI'er kan du få en bedre forståelse af, hvordan din hjemmeside klarer sig, hvilke markedsføringsaktiviteter der skaber resultater, og hvilke leads du bør følge op på. Vurder, hvilke KPI'er der er vigtige for, at du kan nå dine mål.