Artikel | 5 minutters læsning

Derfor bør du lave et kort over kunderejsen

Artikel | 5 minutters læsning

Derfor bør du lave et kort over kunderejsen

Nutidens forbrugere er i stigende grad kræsne og selektive, hvilket udfordrer selv de mest etablerede brands.

Men hvordan kan du holde kunderne på din side? Gennem en dybere forståelse af deres behov og motivationer kan du skabe et kort over kunderejsen, der er skræddersyet til din specifikke målgruppe.

Men det er ikke den eneste fordel!

Lige når dine markedsføringsaktiviteter synes at ramme plet, dukker der nye kanaler, tendenser og teknologier op, som bringer dig tilbage til udgangspunktet.

Det kan være en udfordring at forstå, hvordan kunderne tænker, føler og er motiveret af.   

En undersøgelse viser, at op til 70% fylder deres indkøbskurve, men gennemfører ikke købet. Potentielle købere bruger altså tid på at finde produkterne, men mangler motivationen til at købe dem.

Hvorfor tager det flere trin og omgange for potentielle kunder at blive kunder, når ét trin burde være nok? Svaret skal findes i din kunderejse.

Hvad er en kunderejse?

Kunderejsen er den proces, hvor kunderne interagerer med et brand for at opfylde et bestemt behov. Fra det øjeblik kunden bliver opmærksom på dit brand på f.eks. sociale medier, til det øjeblik de begynder at abonnere på dit nyhedsbrev, til det øjeblik de klikker sig videre til din hjemmeside.

Kunderejsen kan virke meget enkel. Brands tilbyder et produkt eller en service, som kunderne derefter køber. Men det er mere komplekst end det.

En undersøgelse har vist, at 80% af nutidens forbrugere vægter deres kundeoplevelse lige så højt som de produkter, de køber. Det viser, hvorfor det er vigtigt at forstå kunderejsen og skræddersy den til målgruppen.

Fra det øjeblik, kunderne bliver opmærksomme på dit brand til det øjeblik, de køber et produkt, skal deres oplevelse leve op til deres forventninger.

customer journey map pin

Men det er ikke nok blot at forstå kunderejsen. Du er nødt til at visualisere hele processen. Det gør du ved at lave et kort over kunderejsen.

Kortet vil hjælpe dig med at udpege de mest afgørende trin og optimere sandsynligheden for, at de når hele vejen igennem købet.    

Fordele ved et kort over kunderejsen

Nu tænker du måske, at dette ikke er nødvendigt for dig og din virksomhed. Men når du kortlægger kunderejsen trin for trin med et konkret mål, har du mulighed for at forbedre både kundeoplevelsen og bundlinjen. Målet er at løse dine kunders problemer og opfylde deres behov.

1. Inbound er bedre end outbound

I stedet for at fokusere på at finde kunder gennem outbound marketing, kan dine kunder finde dine produkter gennem inbound marketing.

Outbound marketing kræver mange ressourcer og fokuserer på brand awareness frem for salg. Ved at kortlægge kunderejsen kan du få en bedre forståelse for både hvad der vækker forbrugernes interesse, og hvad der får dem til at kede sig. Det vil give dig klare retningslinjer for den fremtidige produktion.

2. Relevant målgruppe

Hvis du mangler indsigt i kunderejsen, har du sandsynligvis ikke nok information om din målgruppe. Du risikerer at spilde både tid og penge på at skabe markedsføringsaktiviteter, der er rettet mod den forkerte målgruppe.    

Ved at identificere din målgruppes kunderejse, motivationer og behov har du flere muligheder for at skabe aktiviteter, der skaber resultater.    

3. Kundeservice, der sælger

Et kort over kunderejsen siger noget om kundeoplevelsen. Det viser dig, hvad de er tilfredse med, men også hvor det kan gå galt i processen.

Det hjælper dig med at forebygge fejlkommunikation eller manglende information gennem tilgængelig kundeservice.

Livechats kan f.eks. styrke din kundeservice. Ikke mindst når det handler om tilgængelighed og hurtig respons. Det hjælper dig med at opbygge tillid og uddybe dit forhold til kunderne.

4. Forbedre kundeoplevelsen

Når du har et klart indblik i kunderejsen, er det nemmere at identificere områder, der skal forbedres. Det vil føre til, at flere kunder bliver hos dig, og forhindre dem i at interessere sig for konkurrerende virksomheder.

Undersøgelser viser, at op til 33% af kunderne skifter brand efter en dårlig oplevelse. Derfor er det vigtigt at arbejde så forebyggende som muligt.  

Et kort over kunderejsen kan identificere, hvor tingene går galt i processen, hvilket gør det lettere for dig at forhindre, at det sker igen. Med andre ord har du mulighed for at være et skridt foran.

5. Skab en kundefokuseret mentalitet

I takt med at dit brand vokser, er det vigtigt ikke at glemme kernen i din succes - dine kunder. Det er vigtigt, at alle afdelinger, uanset om det er marketing, salg eller support, er kundeorienterede i deres arbejde.

Resumé

Del kundens rejse med dine medarbejdere. Et kort over kunderejsen kan med fordel deles med alle afdelinger. Fordelen ved kortet er, at det definerer hvert trin i kunderejsen. Fra første kontakt til gennemført køb.

Det betyder, at alle er involveret i processen på den ene eller anden måde og kan forholde sig til den.

Et kort over kunderejsen kan hjælpe dig med at få dybere indsigt i dine kunders oplevelser, motivationer og behov. Det giver dig dybere indsigt i adfærd og i, hvordan du kan arbejde proaktivt for både at konvertere dem til kunder og fastholde dem.

Strategien vil hjælpe dig med at generere bedre service og dermed flere kunder. Dette burde være motivation nok til at komme i gang!

Nutidens forbrugere er i stigende grad kræsne og selektive, hvilket udfordrer selv de mest etablerede brands.

Men hvordan kan du holde kunderne på din side? Gennem en dybere forståelse af deres behov og motivationer kan du skabe et kort over kunderejsen, der er skræddersyet til din specifikke målgruppe.

Men det er ikke den eneste fordel!

Lige når dine markedsføringsaktiviteter synes at ramme plet, dukker der nye kanaler, tendenser og teknologier op, som bringer dig tilbage til udgangspunktet.

Det kan være en udfordring at forstå, hvordan kunderne tænker, føler og er motiveret af.   

En undersøgelse viser, at op til 70% fylder deres indkøbskurve, men gennemfører ikke købet. Potentielle købere bruger altså tid på at finde produkterne, men mangler motivationen til at købe dem.

Hvorfor tager det flere trin og omgange for potentielle kunder at blive kunder, når ét trin burde være nok? Svaret skal findes i din kunderejse.

Hvad er en kunderejse?

Kunderejsen er den proces, hvor kunderne interagerer med et brand for at opfylde et bestemt behov. Fra det øjeblik kunden bliver opmærksom på dit brand på f.eks. sociale medier, til det øjeblik de begynder at abonnere på dit nyhedsbrev, til det øjeblik de klikker sig videre til din hjemmeside.

Kunderejsen kan virke meget enkel. Brands tilbyder et produkt eller en service, som kunderne derefter køber. Men det er mere komplekst end det.

En undersøgelse har vist, at 80% af nutidens forbrugere vægter deres kundeoplevelse lige så højt som de produkter, de køber. Det viser, hvorfor det er vigtigt at forstå kunderejsen og skræddersy den til målgruppen.

Fra det øjeblik, kunderne bliver opmærksomme på dit brand til det øjeblik, de køber et produkt, skal deres oplevelse leve op til deres forventninger.

customer journey map pin

Men det er ikke nok blot at forstå kunderejsen. Du er nødt til at visualisere hele processen. Det gør du ved at lave et kort over kunderejsen.

Kortet vil hjælpe dig med at udpege de mest afgørende trin og optimere sandsynligheden for, at de når hele vejen igennem købet.    

Fordele ved et kort over kunderejsen

Nu tænker du måske, at dette ikke er nødvendigt for dig og din virksomhed. Men når du kortlægger kunderejsen trin for trin med et konkret mål, har du mulighed for at forbedre både kundeoplevelsen og bundlinjen. Målet er at løse dine kunders problemer og opfylde deres behov.

1. Inbound er bedre end outbound

I stedet for at fokusere på at finde kunder gennem outbound marketing, kan dine kunder finde dine produkter gennem inbound marketing.

Outbound marketing kræver mange ressourcer og fokuserer på brand awareness frem for salg. Ved at kortlægge kunderejsen kan du få en bedre forståelse for både hvad der vækker forbrugernes interesse, og hvad der får dem til at kede sig. Det vil give dig klare retningslinjer for den fremtidige produktion.

2. Relevant målgruppe

Hvis du mangler indsigt i kunderejsen, har du sandsynligvis ikke nok information om din målgruppe. Du risikerer at spilde både tid og penge på at skabe markedsføringsaktiviteter, der er rettet mod den forkerte målgruppe.    

Ved at identificere din målgruppes kunderejse, motivationer og behov har du flere muligheder for at skabe aktiviteter, der skaber resultater.    

3. Kundeservice, der sælger

Et kort over kunderejsen siger noget om kundeoplevelsen. Det viser dig, hvad de er tilfredse med, men også hvor det kan gå galt i processen.

Det hjælper dig med at forebygge fejlkommunikation eller manglende information gennem tilgængelig kundeservice.

Livechats kan f.eks. styrke din kundeservice. Ikke mindst når det handler om tilgængelighed og hurtig respons. Det hjælper dig med at opbygge tillid og uddybe dit forhold til kunderne.

4. Forbedre kundeoplevelsen

Når du har et klart indblik i kunderejsen, er det nemmere at identificere områder, der skal forbedres. Det vil føre til, at flere kunder bliver hos dig, og forhindre dem i at interessere sig for konkurrerende virksomheder.

Undersøgelser viser, at op til 33% af kunderne skifter brand efter en dårlig oplevelse. Derfor er det vigtigt at arbejde så forebyggende som muligt.  

Et kort over kunderejsen kan identificere, hvor tingene går galt i processen, hvilket gør det lettere for dig at forhindre, at det sker igen. Med andre ord har du mulighed for at være et skridt foran.

5. Skab en kundefokuseret mentalitet

I takt med at dit brand vokser, er det vigtigt ikke at glemme kernen i din succes - dine kunder. Det er vigtigt, at alle afdelinger, uanset om det er marketing, salg eller support, er kundeorienterede i deres arbejde.

Resumé

Del kundens rejse med dine medarbejdere. Et kort over kunderejsen kan med fordel deles med alle afdelinger. Fordelen ved kortet er, at det definerer hvert trin i kunderejsen. Fra første kontakt til gennemført køb.

Det betyder, at alle er involveret i processen på den ene eller anden måde og kan forholde sig til den.

Et kort over kunderejsen kan hjælpe dig med at få dybere indsigt i dine kunders oplevelser, motivationer og behov. Det giver dig dybere indsigt i adfærd og i, hvordan du kan arbejde proaktivt for både at konvertere dem til kunder og fastholde dem.

Strategien vil hjælpe dig med at generere bedre service og dermed flere kunder. Dette burde være motivation nok til at komme i gang!